Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNİN ‘SANAT EĞİTİMİ’ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 40, 59 - 85, 28.12.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, konservatuvar öğrencilerinin “sanat
eğitimi” kavramına yönelik düşüncelerini, metaforlar aracılığıyla nasıl ifade
ettiklerini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma
grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim döneminde Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi
Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı’nda öğrenim gören 72 öğrenci
oluşturmaktadır. Katılımcılar, ses ve çalgı branşlarındaki lisans
öğrencileridir. Bu araştırma, var olan durumu belirlemeye yönelik olarak
konservatuvar öğrencilerinin ‘sanat eğitimi’ kavramına
ilişkin algılarını, ürettikleri metaforlar yoluyla inceleyen olgu bilim
deseninde nitel bir araştırmadır.
Araştırmaya
katılan öğrenciler kolay ulaşılabilir durum örnekleme yöntemiyle seçilmiş ve
gönüllü bütün öğrenciler çalışmaya dahil edilmiştir.
Veri toplama aracı olarak,
araştırmacılar tarafından geliştirilen "Sanat
Eğitimine İlişkin Metafor Belirlemeye Yönelik Görüşme Formu" kullanılmıştır.
Yarı
yapılandırılmış görüşme formunda öğrencilerden
“Sanat eğitimi … gibidir, çünkü ...” Cümlesini iki parça halinde
tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizinde, nitel analiz yöntemlerinden
içerik analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın bulgularına göre toplam 52
farklı metafor üretilmiş ve üretilen bu metaforlar, ortak özellikleri ve sanat
eğitimi ile kurdukları ilişki bakımından 5 kategori altında toplanmıştır. Konservatuvar
öğrencilerinin sanat eğitimini,
temel ihtiyaç
olması, yaratıcılığı desteklemesi, çaba gerektirmesi, hayatın bir parçası
olması, kişisel gelişim ve öğrenmeyi desteklemesi ve duyguların ifadesi olması
yönüyle ele aldıkları sonucuna ulaşılmıştır. Sanat eğitimine ilişkin üretilen
metaforlar arasında en çok tekrar edilenler ‘su’, ‘güneş’, ‘hayat’, ‘çocuk’,
‘keşif’ ve ‘ebeveynlik’ olmuştur. Akademik anlamda mesleki sanat eğitimi alan
bireylerde
sanat eğitimine ilişkin algıların metaforik olarak
tespitinin, sanat eğitimine ilişkin imajın gözden geçirilmesi ve
yapılandırılmasına, bununla birlikte ihtiyaçların belirlenip, eğitsel
faaliyetlerin yönlendirilmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aladağ, S., & Kuzgun, M. P. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının ‘değer’ kavramına ilişkin metaforik algıları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 163-193. Altun, S. A., & Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(3), 329-354. Arslan, M. M., & Bayrakcı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 171, 100-108. Artut, K. (2009). Sanat Eğitimi: Kuramları ve yöntemleri. Ankara: Anı. Bektaş, M., Okur, A., & Karadağ, B. (2014). İlkokul ve ortaokul son sınıf öğrencilerinde metaforik algı olarak kitap. Türk Kütüphaneciliği, 28(2), 154-168. Buyurgan, S, & Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi. Ankara: Pegem. Çıldır, Z. (2015). Müzelerde görsel kültür çalışmalarının postmodern sanat eğitimi bağlamında yapılandırılmasına ilişkin hazırlanan eğitim paketinin eğitim evlerinde görevli uzmanların görüşlerine göre değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Erbay, M. (1997). Sanat eğitiminin önemi. Anadolu Sanat Dergisi, 7, 50-65. Erbay, M. (2013). Sanat eğitimi üzerine. İstanbul: Beta. Gençaydın, Z. (1990). Sanat eğitiminin düşünsel temelleri ortaöğretim kurumlarında resim-iş öğretimi ve sorunları. Ankara: Şafak Matbaacılık. Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E., & Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159. Güven, M., Yıldırım, E., & Çelen, G. (2015). Yaşam boyu öğrenme kavramına ilişkin kullanılan metaforlar. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 5(9), 35-47. Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının “öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 471-484. Kalyoncu, R. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının “sanat eğitimi dersi” kavramına ilişkin metaforları. E-Journal of New World Sciences Academy, 8(1), 90-102. Kasapoğlu, H. (2016). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sistemine ilişkin algılarının metaforlar yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(1), 59-80. Kaygısız, M. (1999). Müzik tarihi. İstanbul: Sistem Ofset. Kılıç, I., & Topalak, Ş.İ. (2016, Aralık). Müzik öğretmenliğine ilişkin metaforik algıların incelenmesi. Yaşam Boyu Eğitim Dünyası Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Antalya. Kılıç, İ. B., & Altıntaş, O. (2016). Çağdaş sanatta metaforik düşünce. İdil Dergisi, 5(20), 185-202. DOI: 10.7816/idil-05-20-13 Korkut, A., & Keskin, İ. (2016). Üniversite öğrencilerinin kariyer algıları: Metaforik bir analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 194-211. Küçükahmet, L. (1995). Öğretim ilke ve yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Gazi Büro Kitabevi. Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. The University of Chicago Press: Chicago. Mercin, L., & Alakuş, A. O. (2007). Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği. D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 14-20. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California: Sage. Morey, C. M. (2011). Visual metaphors, embodied knowledge and the epistemological indefinite. Journal of Arts Discourse, 10, 15-28. Morgan, G. (1998). Örgüt ve yönetim teorilerinde metafor (Çev.: Gündüz Bulut & Zülfü Dicleli). İstanbul: MESS. Oyman, N., & Şentürk, İ. (2015). Öğretmen adayları ve öğretim üyelerinin “üniversite” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 21(3), 367-394. Palmquist, A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27(1), 24-32. Pannese, A., Rappaz, M.A., & Grandjean, D. (2016). Metaphor and music emotion: Ancient views and future directions Consciousness and Cognition, 44, 61-71. Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage. Read, H. (1981). Sanat ve toplum (Çev.: Selçuk Mülayim). İstanbul: Umran Yayınları. Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326. San, İ. (1985, Mart). Sanat ve yaratıcılık eğitimi olarak tiyatro. Gençlik Tiyatroları Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Devlet Tiyatroları, Ankara. San, İ. (1992, Mart). Toplumsal değişme ve değişen sanat eğitimi. Toplumsal Değişmeler ve Eğitim, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana. San, İ. (2008). Sanat ve eğitim: Yaratıcılık, temel sanat kuramları, sanat eleştirisi yaklaşımları. Ankara: Ütopya. Sanchez, A., Barreiro, J. M., & Maojo, V. (2000). Design of virtual reality systems for education: A cognitive approach. Education and Information Technologies, 5(4), 345-362. Serig, D. (2006). A conceptual structure of visual metaphor. Studies in Art Education, 47(3), 229-247. Şen, Ü. S. (2005). Sanat eğitiminde bilimsel araştırma yöntemlerinin kullanılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 343-360. Tarasti, E. (2016). Metaphors, semiotics and futures studies. Futures, 84, 120-123. http://dx.doi.org/10.1016/j.futures.2016.04.003 Tompkins, P., & Lawley, J. (2002). The magic of metaphor. http://www.cleanlanguage.co.uk/articles/articles/21/1/The-Magic-of-Metaphor/Page1.html sayfasından erişilmiştir. Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik, insan ve sanat eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye'de Cumhuriyet’in ilk yetmiş yılındaki durum. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Ünver, E. (2002). Sanat eğitimi. Ankara: Nobel. Vadeboncoeur, J.A., & Torres, M. N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: A focus on generative metaphors and dichotomies. Discourse: Studies İn The Cultural Politics Of Education, 24(1), 87-103. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

METAPHORIC PERCEPTIONS OF THE CONSERVATORY STUDENTS ABOUT "ART EDUCATION"

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 40, 59 - 85, 28.12.2017

Öz

The aim of this study is to
reveal how conservatory students express their thoughts on the concept of
"art education" through metaphors. The sample of the study is
composed of 72 students who are educated in Ankara Yıldırım Beyazıt University
Turkish Music State Conservatory in 2016-2017 academic year. The participants of
this study are undergraduate students in the branches of sound and music.
This research is a qualitative
research was designed with a phenomenology approach, in which conservatory
students perceive the perceptions about 'art education' through the metaphors
they produce in order to determine the existing stuation. This study is a
qualitative research was designed with a phenomenology approach in order to
determine the present situation, in which investigate metaphorical perceptions
of conservatory students about 'art education' through the metaphors they
produce. The participants in the study were chosen through the method of
availability sampling and all the volunteers were included in the study. As a
data collection tool, "Interview Form for Investigate Metaphorical
Perceptions about Art Education" prepared by the researchers was used. In
the semi-structured interview form students were asked to complete the sentence
shaped in two parts which is "art education is like ... because ...".
In the analysis of the data, content analysis was employed from qualitative
analysis methods. According to the findings of this study, 52 different metaphors
were produced and these metaphors were grouped under five categories in terms
of their relationship with their common characteristics and art education. It
was concluded that conservatory students have dealt with art education as a
basic necessity, a support to creativity, a requirement for effort, being part
of life, a support to the personal development and learning, and being the
expression of emotions. Among the produced metaphors of art education, the most
frequent repeats have been 'water', 'sun', 'life', 'child', 'discovery' and
'parenting'. In the academic sense it is considered that metaphorical detection
of perceptions of art education in the individuals who receive vocational art
education will contribute to the visualization and structuring of the image
related to the art education, along with the identification of needs and
direction of educational activities.

Kaynakça

  • Aladağ, S., & Kuzgun, M. P. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının ‘değer’ kavramına ilişkin metaforik algıları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 163-193. Altun, S. A., & Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(3), 329-354. Arslan, M. M., & Bayrakcı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 171, 100-108. Artut, K. (2009). Sanat Eğitimi: Kuramları ve yöntemleri. Ankara: Anı. Bektaş, M., Okur, A., & Karadağ, B. (2014). İlkokul ve ortaokul son sınıf öğrencilerinde metaforik algı olarak kitap. Türk Kütüphaneciliği, 28(2), 154-168. Buyurgan, S, & Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi. Ankara: Pegem. Çıldır, Z. (2015). Müzelerde görsel kültür çalışmalarının postmodern sanat eğitimi bağlamında yapılandırılmasına ilişkin hazırlanan eğitim paketinin eğitim evlerinde görevli uzmanların görüşlerine göre değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Erbay, M. (1997). Sanat eğitiminin önemi. Anadolu Sanat Dergisi, 7, 50-65. Erbay, M. (2013). Sanat eğitimi üzerine. İstanbul: Beta. Gençaydın, Z. (1990). Sanat eğitiminin düşünsel temelleri ortaöğretim kurumlarında resim-iş öğretimi ve sorunları. Ankara: Şafak Matbaacılık. Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E., & Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159. Güven, M., Yıldırım, E., & Çelen, G. (2015). Yaşam boyu öğrenme kavramına ilişkin kullanılan metaforlar. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 5(9), 35-47. Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının “öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 471-484. Kalyoncu, R. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının “sanat eğitimi dersi” kavramına ilişkin metaforları. E-Journal of New World Sciences Academy, 8(1), 90-102. Kasapoğlu, H. (2016). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sistemine ilişkin algılarının metaforlar yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(1), 59-80. Kaygısız, M. (1999). Müzik tarihi. İstanbul: Sistem Ofset. Kılıç, I., & Topalak, Ş.İ. (2016, Aralık). Müzik öğretmenliğine ilişkin metaforik algıların incelenmesi. Yaşam Boyu Eğitim Dünyası Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Antalya. Kılıç, İ. B., & Altıntaş, O. (2016). Çağdaş sanatta metaforik düşünce. İdil Dergisi, 5(20), 185-202. DOI: 10.7816/idil-05-20-13 Korkut, A., & Keskin, İ. (2016). Üniversite öğrencilerinin kariyer algıları: Metaforik bir analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 194-211. Küçükahmet, L. (1995). Öğretim ilke ve yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Gazi Büro Kitabevi. Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. The University of Chicago Press: Chicago. Mercin, L., & Alakuş, A. O. (2007). Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği. D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 14-20. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California: Sage. Morey, C. M. (2011). Visual metaphors, embodied knowledge and the epistemological indefinite. Journal of Arts Discourse, 10, 15-28. Morgan, G. (1998). Örgüt ve yönetim teorilerinde metafor (Çev.: Gündüz Bulut & Zülfü Dicleli). İstanbul: MESS. Oyman, N., & Şentürk, İ. (2015). Öğretmen adayları ve öğretim üyelerinin “üniversite” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 21(3), 367-394. Palmquist, A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27(1), 24-32. Pannese, A., Rappaz, M.A., & Grandjean, D. (2016). Metaphor and music emotion: Ancient views and future directions Consciousness and Cognition, 44, 61-71. Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage. Read, H. (1981). Sanat ve toplum (Çev.: Selçuk Mülayim). İstanbul: Umran Yayınları. Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326. San, İ. (1985, Mart). Sanat ve yaratıcılık eğitimi olarak tiyatro. Gençlik Tiyatroları Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Devlet Tiyatroları, Ankara. San, İ. (1992, Mart). Toplumsal değişme ve değişen sanat eğitimi. Toplumsal Değişmeler ve Eğitim, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana. San, İ. (2008). Sanat ve eğitim: Yaratıcılık, temel sanat kuramları, sanat eleştirisi yaklaşımları. Ankara: Ütopya. Sanchez, A., Barreiro, J. M., & Maojo, V. (2000). Design of virtual reality systems for education: A cognitive approach. Education and Information Technologies, 5(4), 345-362. Serig, D. (2006). A conceptual structure of visual metaphor. Studies in Art Education, 47(3), 229-247. Şen, Ü. S. (2005). Sanat eğitiminde bilimsel araştırma yöntemlerinin kullanılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 343-360. Tarasti, E. (2016). Metaphors, semiotics and futures studies. Futures, 84, 120-123. http://dx.doi.org/10.1016/j.futures.2016.04.003 Tompkins, P., & Lawley, J. (2002). The magic of metaphor. http://www.cleanlanguage.co.uk/articles/articles/21/1/The-Magic-of-Metaphor/Page1.html sayfasından erişilmiştir. Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik, insan ve sanat eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye'de Cumhuriyet’in ilk yetmiş yılındaki durum. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Ünver, E. (2002). Sanat eğitimi. Ankara: Nobel. Vadeboncoeur, J.A., & Torres, M. N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: A focus on generative metaphors and dichotomies. Discourse: Studies İn The Cultural Politics Of Education, 24(1), 87-103. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Alper Akdeniz

Eda Çarıkcı

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Akdeniz, A., & Çarıkcı, E. (2017). KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNİN ‘SANAT EĞİTİMİ’ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(40), 59-85.
AMA Akdeniz A, Çarıkcı E. KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNİN ‘SANAT EĞİTİMİ’ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Aralık 2017;14(40):59-85.
Chicago Akdeniz, Alper, ve Eda Çarıkcı. “KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNİN ‘SANAT EĞİTİMİ’ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14, sy. 40 (Aralık 2017): 59-85.
EndNote Akdeniz A, Çarıkcı E (01 Aralık 2017) KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNİN ‘SANAT EĞİTİMİ’ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14 40 59–85.
IEEE A. Akdeniz ve E. Çarıkcı, “KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNİN ‘SANAT EĞİTİMİ’ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 14, sy. 40, ss. 59–85, 2017.
ISNAD Akdeniz, Alper - Çarıkcı, Eda. “KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNİN ‘SANAT EĞİTİMİ’ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/40 (Aralık 2017), 59-85.
JAMA Akdeniz A, Çarıkcı E. KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNİN ‘SANAT EĞİTİMİ’ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14:59–85.
MLA Akdeniz, Alper ve Eda Çarıkcı. “KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNİN ‘SANAT EĞİTİMİ’ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 14, sy. 40, 2017, ss. 59-85.
Vancouver Akdeniz A, Çarıkcı E. KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNİN ‘SANAT EĞİTİMİ’ KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14(40):59-85.

.