Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ, FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI VE MAARİF MÜFETTİŞLERİNİN FEN ÖĞRETİMİ VE ÖĞRENİMİNE YÖNELİK İNANIŞLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 36, 0 - 0, 26.12.2016

Öz

Bu çalışmada fen bilgisi öğretmenleri, fen
bilgisi öğretmen adayları ve maarif müfettişlerinin fen öğretimi ve öğrenimine
dair inanışlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışma grubunu 80 maarif
müfettişi, 66 fen bilgisi öğretmeni ve fen bilgisi öğretmenliği dördüncü sınıf
programında yer alan 78 öğretmen adayından oluşan toplam 224 kişi
oluşturmuştur.  Araştırmada “Fen Öğretimi
ve Öğrenimine Dair İnanışlar Anketi” ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Elde
edilen veriler değerlendirildiğinde, fen bilgisi öğretmenlerinin maarif
müfettişleri ve fen bilgisi öğretmen adaylarına göre fen öğrenme, ders plan ve
uygulamaları, öğretmen ve öğrenme ortamı, fen programına dair inanışlarının
daha pozitif ve öğrenci merkezli olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akerson, V. L., Cullen, T. A. ve Hanson, D. L. (2009). Fostering a community of practice through a professional development program to improve elementary teachers’ views of nature of science and teaching practice. Journal of Research in Science Teaching, 46(10), 1090-1113.
  • Anagün, Ş. S.,Yalçınoğlu, P. ve Ersoy, A. (2012). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersi öğretme-öğrenme sürecine ilişkin inançlarının yapılandırmacılık açısından incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 1-16. Babaoğlan, E. ve Korkut, K. (2010). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi beceri algıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11). 1-19.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. NJ: Prentice Hall.
  • Blonder, R., Naama, B. ve Jones, M. G. (2014). Teaching self-efficacy of science teachers. R. Evans, J. Luft, C.Czerniak ve C. Pea (Eds.), The role of science teachers’ beliefs in international classrooms (s.3-16). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Bruce, C. D., Esmonde, I., Ross, J., Dookie, L., ve Beatty, R. (2010). The effects of sustained classroom-embedded teacher professional learning on teacher efficacy and related student achievement. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1598-1608.
  • Bryan, L. A., Abell, S. K., & Anderson M. A. (1996). Coaching reflective practice among preservice elementary science teachers. Paper presented at the Annual Meeting of the Association for the Education of Teachers in Science, Seattle, WA.
  • Bryan, L. A. (2012). Research on science teacher beliefs. B. J. T. Fraser, K. McRobbie, J. Campbell ve J. Barry (Eds.), Second international handbook of science education (s.477-495). New York: Springer.
  • Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., ve Malone, P. S. (2006). Teacher self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students’ academic achievement: A study at the school level. Journal of school Psychology, 44, 473-490.
  • Denizoğlu, P. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen bilgisi öğretimi öz-yeterlik inanç düzeyleri, öğrenme stilleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Lumpe, A. T., Haney, J. J. ve Czerniak, C. M. (2000). Assessing teachers’ beliefs about their science teaching context. Journal of Research in Science Teaching, 37(3), 275-292.
  • Mellado, V. (1998). The classroom practice of preservice teachers and their conceptions of teaching and learning science. Science Education, 82(2), 197-214.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72, 17.02.2016.
  • National Research Council (NRC). (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Northfield, J. (1998). Teacher educators and the practice of science teacher education. In B. J. Fraser ve K. G. Tobin (Ed.), International handbook of science education (s. 695-706). London: Kluwer Academic Publisher.
  • Ozder, H. (2011). Self-efficacy beliefs of novice teachers and their performance in the classroom. Australian Journal of Teacher Education, 36(5), 1-15.
  • Önen, F. ve Öztuna, A. (2006). Fen bilgisi ve matematik öğretmenlerinin öz yeterlik duygusunun belirlenmesi. Edu7, 1(1), 1-11.
  • Özkan, Ö., Tekkaya, C. ve Çakıroğlu, J. (2002). Fen bilgisi aday öğretmenlerin fen kavramlarını anlama düzeyleri, fen öğrenimine yönelik tutum ve öz yeterlik inançları, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62, 307-332.
  • Palmer, D. (2006). Sources of self-efficacy in a science methods course for primary teacher education students. Research in Science Education, 36, 337-353.
  • Posnanski, T. J. (2002). Professional development programs for elementary science teachers: An analysis of teacher self-efficacy beliefs and a professional development model. Journal of Science Teacher Education, 13, 189-220.
  • Roehrig, G. H. ve Kruse, R. A. (2005). The role of teachers’ beliefs and knowledge in the adoption of a reform-based curriculum. School Science and Mathematics, 105(8), 412-422.
  • Rokeach, M. (1972). Beliefs, attitudes and values: A theory of organization and change. San Francisco: Jossy-Bass.
  • Sampson, V. ve Benton, A. (2006). Development and validation of the beliefs about reformed science teaching and learning (BARSTL) questionnaire. Paper presented at the Annual Meeting of the Association for Science Teacher Education (ASTE), Portland, OR.
  • Savasci-Acikalin, F. (2009). Teacher beliefs and practice in science education. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 10(1), 1-14.
Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 36, 0 - 0, 26.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Akerson, V. L., Cullen, T. A. ve Hanson, D. L. (2009). Fostering a community of practice through a professional development program to improve elementary teachers’ views of nature of science and teaching practice. Journal of Research in Science Teaching, 46(10), 1090-1113.
  • Anagün, Ş. S.,Yalçınoğlu, P. ve Ersoy, A. (2012). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersi öğretme-öğrenme sürecine ilişkin inançlarının yapılandırmacılık açısından incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 1-16. Babaoğlan, E. ve Korkut, K. (2010). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi beceri algıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11). 1-19.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. NJ: Prentice Hall.
  • Blonder, R., Naama, B. ve Jones, M. G. (2014). Teaching self-efficacy of science teachers. R. Evans, J. Luft, C.Czerniak ve C. Pea (Eds.), The role of science teachers’ beliefs in international classrooms (s.3-16). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Bruce, C. D., Esmonde, I., Ross, J., Dookie, L., ve Beatty, R. (2010). The effects of sustained classroom-embedded teacher professional learning on teacher efficacy and related student achievement. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1598-1608.
  • Bryan, L. A., Abell, S. K., & Anderson M. A. (1996). Coaching reflective practice among preservice elementary science teachers. Paper presented at the Annual Meeting of the Association for the Education of Teachers in Science, Seattle, WA.
  • Bryan, L. A. (2012). Research on science teacher beliefs. B. J. T. Fraser, K. McRobbie, J. Campbell ve J. Barry (Eds.), Second international handbook of science education (s.477-495). New York: Springer.
  • Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., ve Malone, P. S. (2006). Teacher self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students’ academic achievement: A study at the school level. Journal of school Psychology, 44, 473-490.
  • Denizoğlu, P. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen bilgisi öğretimi öz-yeterlik inanç düzeyleri, öğrenme stilleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Lumpe, A. T., Haney, J. J. ve Czerniak, C. M. (2000). Assessing teachers’ beliefs about their science teaching context. Journal of Research in Science Teaching, 37(3), 275-292.
  • Mellado, V. (1998). The classroom practice of preservice teachers and their conceptions of teaching and learning science. Science Education, 82(2), 197-214.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72, 17.02.2016.
  • National Research Council (NRC). (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Northfield, J. (1998). Teacher educators and the practice of science teacher education. In B. J. Fraser ve K. G. Tobin (Ed.), International handbook of science education (s. 695-706). London: Kluwer Academic Publisher.
  • Ozder, H. (2011). Self-efficacy beliefs of novice teachers and their performance in the classroom. Australian Journal of Teacher Education, 36(5), 1-15.
  • Önen, F. ve Öztuna, A. (2006). Fen bilgisi ve matematik öğretmenlerinin öz yeterlik duygusunun belirlenmesi. Edu7, 1(1), 1-11.
  • Özkan, Ö., Tekkaya, C. ve Çakıroğlu, J. (2002). Fen bilgisi aday öğretmenlerin fen kavramlarını anlama düzeyleri, fen öğrenimine yönelik tutum ve öz yeterlik inançları, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62, 307-332.
  • Palmer, D. (2006). Sources of self-efficacy in a science methods course for primary teacher education students. Research in Science Education, 36, 337-353.
  • Posnanski, T. J. (2002). Professional development programs for elementary science teachers: An analysis of teacher self-efficacy beliefs and a professional development model. Journal of Science Teacher Education, 13, 189-220.
  • Roehrig, G. H. ve Kruse, R. A. (2005). The role of teachers’ beliefs and knowledge in the adoption of a reform-based curriculum. School Science and Mathematics, 105(8), 412-422.
  • Rokeach, M. (1972). Beliefs, attitudes and values: A theory of organization and change. San Francisco: Jossy-Bass.
  • Sampson, V. ve Benton, A. (2006). Development and validation of the beliefs about reformed science teaching and learning (BARSTL) questionnaire. Paper presented at the Annual Meeting of the Association for Science Teacher Education (ASTE), Portland, OR.
  • Savasci-Acikalin, F. (2009). Teacher beliefs and practice in science education. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 10(1), 1-14.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasan Özgür Kapıcı

Hakan Akçay

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Kapıcı, H. Ö., & Akçay, H. (2016). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ, FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI VE MAARİF MÜFETTİŞLERİNİN FEN ÖĞRETİMİ VE ÖĞRENİMİNE YÖNELİK İNANIŞLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36).
AMA Kapıcı HÖ, Akçay H. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ, FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI VE MAARİF MÜFETTİŞLERİNİN FEN ÖĞRETİMİ VE ÖĞRENİMİNE YÖNELİK İNANIŞLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Aralık 2016;13(36).
Chicago Kapıcı, Hasan Özgür, ve Hakan Akçay. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ, FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI VE MAARİF MÜFETTİŞLERİNİN FEN ÖĞRETİMİ VE ÖĞRENİMİNE YÖNELİK İNANIŞLARININ KARŞILAŞTIRILMASI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13, sy. 36 (Aralık 2016).
EndNote Kapıcı HÖ, Akçay H (01 Aralık 2016) FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ, FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI VE MAARİF MÜFETTİŞLERİNİN FEN ÖĞRETİMİ VE ÖĞRENİMİNE YÖNELİK İNANIŞLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13 36
IEEE H. Ö. Kapıcı ve H. Akçay, “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ, FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI VE MAARİF MÜFETTİŞLERİNİN FEN ÖĞRETİMİ VE ÖĞRENİMİNE YÖNELİK İNANIŞLARININ KARŞILAŞTIRILMASI”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 13, sy. 36, 2016.
ISNAD Kapıcı, Hasan Özgür - Akçay, Hakan. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ, FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI VE MAARİF MÜFETTİŞLERİNİN FEN ÖĞRETİMİ VE ÖĞRENİMİNE YÖNELİK İNANIŞLARININ KARŞILAŞTIRILMASI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13/36 (Aralık 2016).
JAMA Kapıcı HÖ, Akçay H. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ, FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI VE MAARİF MÜFETTİŞLERİNİN FEN ÖĞRETİMİ VE ÖĞRENİMİNE YÖNELİK İNANIŞLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016;13.
MLA Kapıcı, Hasan Özgür ve Hakan Akçay. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ, FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI VE MAARİF MÜFETTİŞLERİNİN FEN ÖĞRETİMİ VE ÖĞRENİMİNE YÖNELİK İNANIŞLARININ KARŞILAŞTIRILMASI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 13, sy. 36, 2016.
Vancouver Kapıcı HÖ, Akçay H. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ, FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI VE MAARİF MÜFETTİŞLERİNİN FEN ÖĞRETİMİ VE ÖĞRENİMİNE YÖNELİK İNANIŞLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016;13(36).

.