Amaç: Bu
çalışmada, Tarsus ilçesi köylerinde üzüm üretimi yapan üreticilerin üretim ve
pazarlama yapıları incelenmiş, pazarlamada karşılaşılan sorunlar ele alınmıştır.
Yöntemler ve Bulgular:
Çalışmanın ana materyalini Tarsus ilçesi köylerinde oturan ve üzüm üretimi
yapan 120 üretici ile yapılan yüz yüze görüşmeler oluşturmuştur. Örnek
büyüklüğü olasılığa dayalı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Verilerin
istatistiksel analizinde, tanımlayıcı istatistikler ile likert ölçeği
kullanılmıştır.
Genel Yorum:
İşletme sahiplerinin yaş ortalaması 44.1’dir. Ortalama aile genişliği 4.6 kişi
olup; üniversite mezunu olanların oranı ise %4.2’dir. İşletmelerin %70.8’inin
11-20 dekar arasında arazi büyüklüğüne sahip olduğu gözlenmiştir. İşletmelerin
%73.3’ü kendi mülk arazilerinde üretim gerçekleştirmektedir. Üretilen üzümün
%82.0’si sofralık üzüm olarak pazarlanmaktadır.
İşletmelerde en çok tercih edilen aracılar tüccarlardır. İşletmelerde
pazarlama aşamasında, paketleme oranının %96.6, sınıflandırma oranının %88.3,
depolama oranın %35.8 ve taşıma oranının ise %10.8 olduğu gözlenmiştir.
İşletmelerin %56.8’i satılan üzümün bedelini peşin olarak tahsil etmektedir.
İşletmeler %51.7 oranında pazarlık yaparak fiyat belirlemektedir.
Çalışmanın Önemi ve Etkisi:
İşletmeciler üzüm üretiminde en çok kalite, maliyetler, hastalık ve
zararlılarla mücadele konusunda sorun yaşamaktadır. Karşılaştıkları en önemli
pazarlama sorunları ise alıcı sayısının azlığı, güvensizlik, bilgi noksanlığı
ve işleme tesislerinin yetersizliğidir. Araştırma alanında çiftçinin
mağduriyetinin azaltılabilmesi için pazarlama faaliyetlerinin ve pazarlama
karması elemanlarının doğru ve eksiksiz çalışması gerekmektedir.
Aims:
In this study, the production and marketing structures and the problems
encountered in marketing of the producers that produce grapes in the villages
of Tarsus district were examined.
Methods and Results:
The main materials of the study were face-to-face interviews with 120 grapes
producers. Sample size was determined by Probabilistic Sampling Method.
Descriptive statistics and likert scale were used in the statistical analysis
of the data.
Conclusions:
The average age of the business owners was determined as 44.1 age. The average
number of people in the family was 4.6 persons, the rate of university
graduates was 4.2%. It is observed that the ratio of farms having land between
11 and 20 decares was 70.8%. 73.3% of the enterprises cultivated to grape in
own land. Eighty-two percent of the produced grapes was marketed as table grapes.
The procucers preferred to the merchants for marketing of grapes. During the
marketing stage of enterprises, the packaging rate was 96.6%, the
classification rate was 88.3%, the storage rate was 35.8% and the transport
rate was 10.8%. 56.8% of the enterprises collected the prices of grapes sold in
cash. The rate of enterprises that set prices through negotiation was 51.7%.
Significance and Impact of
the Study: The most important problems faced by producers in
producing and marketing were quality, costs, diseases, pests, shortage of
buyers, lack of trust and information, and shortage of processing facilities.
In order to reduce the troubles of the farmer in the research area, marketing
activities and marketing mix elements must work correctly and completely.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 4 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 25 Sayı: 1 |