Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaş meyve ve sebze ticaretinde tüccar ve komisyoncuların sosyal ağ analizi: Antalya ili örneği

Yıl 2021, Cilt: 26 Sayı: 3, 736 - 745, 07.12.2021
https://doi.org/10.37908/mkutbd.889471

Öz

Amaç: Bu çalışmada, yaş meyve ve sebze arz zincirinde yer alan aktörlerden komisyoncu ve tüccarların ticari ilişkilerinde iletişim araçları ile gerçekleştirdikleri etkileşimler sosyal ağ analizi ile açıklanmaktadır.

Yöntem ve Bulgular: Antalya Yaş Meyve ve Sebze Toptancı Halinde faaliyet gösteren 30 tüccar ve 30 komisyoncu ile 2017 yılında yüz yüze yapılan anket verilerinden yararlanılmıştır. Tüccarların %60’ının Toptancı Hali dışında geniş bir ağı bulunurken sadece %23’ünün ticari ağları tamamen Toptancı Hali içiyle sınırlı olduğu belirlenmiştir. Komisyoncuların %77’sinin sosyal ağlarının tamamının Toptancı Hali içinde bulunduğu ve sınırlı olduğu tespit edilmiştir. Tüccarlar tarafından en çok tercih edilen iletişim aracı birinci sırada telefon, ikinci sırada internet ve üçüncü sırada yüz yüze iletişim gelmektedir. Tüccarlar arasında hem internet hem de telefon kullanımının yaygın olduğu belirlenmiştir. Komisyoncuların, yaş meyve ve sebze pazarlama faaliyetinde interneti kullanmayı tercih etmediği görülmüştür. Komisyoncu ve tüccarlar arasında iletişim aracı olarak çoğunlukla telefon kullanılmaktadır. Hem yüz yüze hem de telefon ile görüşme daha az tercih edilmektedir. Tüccar ve komisyoncuların Toptancı Halindeki sosyal ağları, yaş meyve ve sebze talebi karşılama süreçlerini kısaltmaktadır.

Genel Yorum: Yaş meyve ve sebze ticaretinde, iletişim araçları üzerinden kurulan sosyal ağların ürünlerin pazarlanmasında önemli bir rol oynadığı açıktır. Yaş meyve ve sebze piyasasında, fiyat bilgilerinin aktarılması ve taleplerin alınmasında iletişim araçları kullanılmaktadır. İletişim araçları, yaş meyve ve sebze piyasa fiyatı oluşumunda önemli bir etkiye sahiptir.

Çalışmanın Önemi ve Etkisi: Yaş meyve ve sebze ticaretine yönelik ankete dayalı yapılan sosyal ağ çalışması bulunmamaktadır. Bu açıdan çalışmanın özgün olduğu söylenebilir. Çiftçi, komisyoncu ve tüccarların, sosyal ağlarını genişletebilmek için iletişim araçlarının etkin kullanımına yönelik strateji ve politikaların oluşturulmasına katkı sağlanması beklenilmektedir.

Teşekkür

Yazarlar, anketi yanıtlamayı kabul eden komisyoncu ve tüccarlara teşekkür etmektedir.

Kaynakça

  • Anonim (2019) Antalya Yaş meyve ve Sebze Toptancı Hal kayıtları. Antalya. 5s.
  • Anonim (2020) Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği Ürün Grubu Bazında İhracat Raporu. Antalya. 25s.
  • Bodin Ö, Crona BI, (2009) The role of social networks in natural resource governance: what relational patterns make a difference? Global Environmental Change 19: 366–374.
  • Borgatti SP, Everett MG, Freeman LC, (2002) Ucinet for Windows: Software for Social Network Analysis. MA: Analytic Technologies, Harvard. pp 420.
  • Butts CT, (2008) Social network analysis with sna. J.Stat.Softw 24:1-51.
  • Coşkun MH, (2014) Aydın İlinde Yaş Sebze ve Meyve Toptancı Hallerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bil. Ens., Tarım Ekonomisi ABD, 129s.
  • DeNooy W, Mrvar A, Batagelj Vi, (2011) Exploratory Network Analysis with Pajek. Structural Analysis in the Social Sciences (No. 27), Cambridge University Press, New York, USA. pp 420.
  • Fruchterman TMJ, Reingold EM, (1991) Graph drawing by force-directed placement. Softw: Pract Exper. 21:1129-1164.
  • Gürsakal N, (2009) Sosyal Ağ Analizi. Dora Yayınları, Bursa. 513s. Korum U, (1981) İstatistiğe Giriş. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara. 345s.
  • Leung L, (2008) Leisure boredom, sensation seeking, self-esteem, addiction symptoms and patterns of mobile phone use, Mediated Interpersonal Communication. (Eds. In E, Korini S Utz, Tanis M, Barnes S), New York: Routledge. pp 359-381.
  • Lu H, (2007) The Role of Guanxi in Buyer-Seller Relationships in China: A Survey of Vegetable Supply Chains in Jiangsu Province. MSc. Thesis, Wageningen University, Mansholt Graduate School of Social Science, 254 p.
  • Pan L, (2007) Effective and Efficient Methodologies for Social Network Analysis. PhD. Thesis, The Virginia Polytechnic Institute and State University, Computer Science and Applications, 148 p. Przybylski AK, Murayama K, DeHaan CR, Gladwell V, (2013) Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior 29:1841-1848.
  • Sayın B, Akkaya F, Karaman S, Taşçıoğlu Y, (2004) Antalya İlinde Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Yapısının Araştırılması. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Batı Akdeniz Tarımsal Araştırma Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Grubu, TAGEM Proje Raporu (No:1431), Antalya. 40s.
  • Scott J, (2000) Social Network Analysis. SAGE Publications, London. pp 208.
  • Tüzüntürk S, (2012) Organizasyonel Ağ Analizi. Dora Yayıncılık, Bursa. 157s.
  • Wasserman S, Faust K, (1994) Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge University Press, New York. pp 825.
  • Wellman B, Berkowitz SD, (1988) Social Structures a Network Approach. University Press, Cambridge. pp 526.
  • Yılmaz S, Yılmaz İ, (2002) Türkiye yaş meyve ve sebze pazarlamasında toptancı hal sisteminin değerlendirilmesi: Antalya Büyükşehir Belediyesi toptancı hali örneği. Türkiye V. Tarım Ekonomisi Kongresi, Eylül 18-20, Erzurum, Türkiye. s. 292-299.

Social network analysis of merchants and commissioners in fresh fruit and vegetable trade: the case of Antalya province

Yıl 2021, Cilt: 26 Sayı: 3, 736 - 745, 07.12.2021
https://doi.org/10.37908/mkutbd.889471

Öz

Aims: In this study, the interactions of commission agents and merchants, who are actors in the fresh fruit and vegetable supply chain, with communication tools in their commercial relations are explained by social network analysis.

Methods and Results: In 2017, face-to-face survey data were used with 30 merchants and 30 commission agents operating in Antalya Fresh Fruit and Vegetable Wholesale. While 60% of the merchants have a wide network outside the Wholesale Market, it has been determined that only 23% of the merchants have a wide network within the Wholesale Market. It has been determined that 77% of the commission agents' social networks are in the Wholesale Market and are limited. The most preferred communication tool by merchants is telephone, second is internet and third is face-to-face communication. It has been determined that both internet and telephone usage is widespread among merchants. It has been observed that commission agents do not prefer to use the internet in fresh fruit and vegetable marketing activities. The telephone is often used as a means of communication between commission agents and merchants. Both face-to-face and phone calls are less preferred. The social networks of merchants and commission agents in Wholesale Market shorten the processes of meeting the demand for fresh fruits and vegetables.

Conclusions: It is clear that in the trade of fresh fruits and vegetables, social networks established through communication tools play an important role in marketing the products. Communication tools are used to transfer price information and receive requests in the fresh fruit and vegetable market. Communication tools have an important effect on fresh fruit and vegetable market price formation.

Significance and Impact of the Study: There is no social network study based on the survey on fresh fruit and vegetable trade. In this respect, it can be said that the study is original. It is expected to contribute to the creation of strategies and policies for the effective use of communication tools in order to expand the social networks of farmers, commission agents and merchants.

Kaynakça

  • Anonim (2019) Antalya Yaş meyve ve Sebze Toptancı Hal kayıtları. Antalya. 5s.
  • Anonim (2020) Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği Ürün Grubu Bazında İhracat Raporu. Antalya. 25s.
  • Bodin Ö, Crona BI, (2009) The role of social networks in natural resource governance: what relational patterns make a difference? Global Environmental Change 19: 366–374.
  • Borgatti SP, Everett MG, Freeman LC, (2002) Ucinet for Windows: Software for Social Network Analysis. MA: Analytic Technologies, Harvard. pp 420.
  • Butts CT, (2008) Social network analysis with sna. J.Stat.Softw 24:1-51.
  • Coşkun MH, (2014) Aydın İlinde Yaş Sebze ve Meyve Toptancı Hallerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bil. Ens., Tarım Ekonomisi ABD, 129s.
  • DeNooy W, Mrvar A, Batagelj Vi, (2011) Exploratory Network Analysis with Pajek. Structural Analysis in the Social Sciences (No. 27), Cambridge University Press, New York, USA. pp 420.
  • Fruchterman TMJ, Reingold EM, (1991) Graph drawing by force-directed placement. Softw: Pract Exper. 21:1129-1164.
  • Gürsakal N, (2009) Sosyal Ağ Analizi. Dora Yayınları, Bursa. 513s. Korum U, (1981) İstatistiğe Giriş. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara. 345s.
  • Leung L, (2008) Leisure boredom, sensation seeking, self-esteem, addiction symptoms and patterns of mobile phone use, Mediated Interpersonal Communication. (Eds. In E, Korini S Utz, Tanis M, Barnes S), New York: Routledge. pp 359-381.
  • Lu H, (2007) The Role of Guanxi in Buyer-Seller Relationships in China: A Survey of Vegetable Supply Chains in Jiangsu Province. MSc. Thesis, Wageningen University, Mansholt Graduate School of Social Science, 254 p.
  • Pan L, (2007) Effective and Efficient Methodologies for Social Network Analysis. PhD. Thesis, The Virginia Polytechnic Institute and State University, Computer Science and Applications, 148 p. Przybylski AK, Murayama K, DeHaan CR, Gladwell V, (2013) Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior 29:1841-1848.
  • Sayın B, Akkaya F, Karaman S, Taşçıoğlu Y, (2004) Antalya İlinde Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Yapısının Araştırılması. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Batı Akdeniz Tarımsal Araştırma Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Grubu, TAGEM Proje Raporu (No:1431), Antalya. 40s.
  • Scott J, (2000) Social Network Analysis. SAGE Publications, London. pp 208.
  • Tüzüntürk S, (2012) Organizasyonel Ağ Analizi. Dora Yayıncılık, Bursa. 157s.
  • Wasserman S, Faust K, (1994) Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge University Press, New York. pp 825.
  • Wellman B, Berkowitz SD, (1988) Social Structures a Network Approach. University Press, Cambridge. pp 526.
  • Yılmaz S, Yılmaz İ, (2002) Türkiye yaş meyve ve sebze pazarlamasında toptancı hal sisteminin değerlendirilmesi: Antalya Büyükşehir Belediyesi toptancı hali örneği. Türkiye V. Tarım Ekonomisi Kongresi, Eylül 18-20, Erzurum, Türkiye. s. 292-299.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ziraat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Furkan Yiğit 0000-0003-3425-1310

Süleyman Karaman 0000-0003-0042-7912

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2021
Kabul Tarihi 8 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 26 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yiğit, F., & Karaman, S. (2021). Yaş meyve ve sebze ticaretinde tüccar ve komisyoncuların sosyal ağ analizi: Antalya ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi, 26(3), 736-745. https://doi.org/10.37908/mkutbd.889471

22740137731737513771 13774 15432 1813713775 14624 15016 i2or 1857924881download