Amaç: Bu çalışmanın amacı, TR63-Doğu Akdeniz Bölgesinde yer alan Hatay, Kahramanmaraş, Osmaniye illerinde yaşayan tüketicilerin probiyotik gıdalara yönelik bilgi düzeyleri, tutumları, davranışları ve tüketim eğilimlerini tespit etmektir.
Yöntem ve Bulgular: Bu amaçla, TR63 Bölgesinde 600 tüketici ile anket çalışması yapılarak, tüketicilerin probiyotik ürünler hakkındaki genel tutum ve davranışları belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, tüketicilerin probiyotik gıdaları satın alma oranları yüksek olmakla birlikte (%66.80), evde yapılan probiyotik ürünleri daha sağlıklı buldukları belirlenmiştir. Araştırma kapsamında görüşülen tüketicilerin %74.80’i evde en az bir çeşit probiyotik ürün ürettiği belirlenmiş olup, evde en çok üretilen ürünler sırasıyla, yoğurt, ayran, lahana/salatalık turşusu ve kefirdir.
Genel Yorum: Son yıllarda dünyada olduğu gibi Türkiye’de de tüketicilerin fonksiyonel ürünlere olan talebinde artış yaşanmaktadır. Günümüzde sağlıklı bir yaşam sürdürmek ve artan sağlık problemlerini önlemek için tüketiciler fonksiyonel ürünlere yönelmektedirler. Probiyotik ürünler, fonksiyonel ürünler arasında önemli bir yere sahip olup, tüketiciler tarafından en çok tüketilen foksiyonel ürünlerdir. Araştırma sonuçlarına göre, tüketicilerin probiyotik gıdaların yararları hakkındaki farkındalıklarının yüksek olduğu ve bu ürünleri güvenerek tükettikleri belirlenmiştir. Bu sonuçların yanı sıra, fiyatlarının daha ucuz olması halinde tüketicilerin daha fazla probiyotik gıda ürünü satın almaya gönüllü oldukları belirlenmiştir.
Çalışmanın Önemi ve Etkisi: Araştırma kapsamında elde edilen bulgular ile tüketicilerin probiyotik ürünlerde tercihleri, öncelikleri ve tüketim sıklıkları belirlenmiş olup, araştırmada elde edilen bulgular ile söz konusu ürünlerin tüketiminin artırılması ve pazarlama olanaklarının geliştirilmesine yönelik gıda sanayisine ve hızla büyüyen fonksiyonel gıda ürünleri pazarına katkı sağlanması beklenmektedir.
Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
21.GAP.002
Bu çalışma; Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi (BAP) tarafından desteklenen “Tüketicilerin Probiyotik Ürünlere Yönelik Algı ve Yaklaşımları: TR63 Bölgesi Örneği” başlıklı (Proje No: 21.GAP.002) projeden elde edilen verilerden hazırlanmıştır. Araştırmaya verdikleri mali destekten dolayı Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi-Bilimsel Araştırma Projeleri Birimine, anket çalışmalarına yapmış olduğu katkılardan ötürü Selcen ÇELİK’e teşekkür ederim
Aims: The aim of this study was to determine the knowledge levels, attitudes, and consumption tendency of consumers in the TR63 region of Turkey (Hatay, Kahramanmaraş, Osmaniye).
Methods and Results: A face-to-face survey study was conducted with 600 consumers in the TR63 region in order to determine consumers’ general behaviors and approaches regarding probiotic food products. Although consumers were generally willing to buy probiotic food products in the market (66.80%), they found home-made probiotic products healthier. Within the study it was determined that 74.80% of the consumers were producing at least one kind of probiotic product at home. The most common products produced at home were respectively; yogurt, ayran, pickled cucumbers/pickled cabbage, and kefir.
Conclusions: In recent years consumers’ interest in functional products have been increasing in Turkey as well as the world. Consumers tend to consume functional products in order to have a more wholesome life and prevent several health problems. Among the functional foods, probiotic products have an important place and are the most consumed functional products by consumers. According to the research results, consumers have a high awareness of the benefits of probiotic foods and they consume these products with confidence. In addition to these results, it was determined that consumers were willing to buy more probiotic food products if their prices were less expensive.
Significance and Impact of the Study: With the findings of the research; the preferences, priorities, and consumption frequencies of the consumers in probiotic products were determined. It is expected that these results will contribute to the food industry and the growing functional food product market in order to increase the consumption level of these products, and develop marketing opportunities.
Functional foods probiotic products consumer attitude behavior.
21.GAP.002
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gıda Mühendisliği, Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 21.GAP.002 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mart 2022 |
Kabul Tarihi | 26 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 27 Sayı: 2 |