Türkiye'de yollarda
meydana gelen römork eklenmiş iki tekerlekli traktör (Patpat) kazaları artış
eğilimindedir. Bu çalışma; kazaları ve kayıpları azaltmak amacıyla alınabilecek
önlemleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada 2006-2016 yıllarında
Türkiye’de yollarda meydana gelen kazalar incelenmiştir. Veriler, ölümlü ve
yaralanmalı kaza sayısı, ölü ve yaralı sayısı, kazaların bölge ve illere göre
dağılımı, kaza tipi, kaza zamanı, sürücü özellikleri, ilk yardım durumu gibi
kriterler açısından değerlendirilmiştir. 11 yıllık dönem içerisinde Polis
Sorumluluk Alanı (PSA)’nda 326 kaza (6 ölümlü, 320 yaralanmalı), Jandarma
Sorumluluk Alanı (JSA)’nda ise 318 kaza (25 ölümlü, 293 yaralanmalı) olmak
üzere toplam 644 kaza olmuştur. Kazalardan toplam 1458 kişi (34 ölü ve 1424
yaralı) etkilenmiştir. Kazalar çoğunlukla çarpma / çarpışma (PSA: %69.6,
JSA: %65.7) şeklinde ve yaz aylarında (PSA: % 40.5, JSA: % 43.1) meydana gelmiştir.
PSA’ndaki kazalar daha çok yerleşim yerlerinde (%82.5), JSA’ndaki kazalar ise
kırsal alanlarda (% 53.8) meydana gelmiştir. Kazaya karışan sürücülerin çoğu
ilkokul mezunu (PSA: %68.1, JSA: %47.5), erkek (PSA: %97.5:, JSA: %97.2) ve sürücü belgesine sahip değildir (PSA: %63.8,
JSA: %74.2). Standart yapıya sahip olmayan bu araçlar, yavaş hareket etme,
düşük frenleme ve direksiyon kabiliyeti ve geceleri görünürlüğünün düşük olması
sebebiyle karayolu trafiğine uygun değildir. Kazaların çoğunun insan kaynaklı
olması nedeniyle, eğitim ve trafik denetimine önem verilmelidir. Ayrıca ucuz ve
güvenli alternatif araçlara ihtiyaç vardır.
Trailer attached two-wheel tractor (Patpat)
accidents on roads are in increasing trend in Turkey. This work examined these incidents
to help find precautions to reduce the accidents, casualties and monetary losses.
Accidents occurred on roads in Turkey from 2006 to 2016 were studied. The data
were analyzed based on the number of fatal and injury accidents, number of
killed and wounded, distribution to regions and provinces, accident types,
accident timings, features of the drivers, accessibility to first aid, etc. In
the 11 year period, 326 accidents (6 fatal, 320 injury) in Police
Responsibility Areas (PRA) and 318 accidents (25 fatal, 293 injury) in
Gendarmerie Responsibility Areas (GRA) with the total 644 accidents were
studied. A total of 1458 people (34 dead and 1424 injured) were affected. The
accidents occurred mostly as crash / collision (PRA: 69.6%, GRA: 65.7%) and
were most frequent during the summer (PRA: 40.5%, GRA: 43.1%). The incidents in
PRA were mostly in urban areas (82.5%) as the ones in GRA were mostly in the
rural areas (53.8%). Most of the operators had primary school education (PRA:
68.1%, GRA: 47.5%), were male (PRA: 97.5%, GRA: 97.2%) and had no driver's
license (PRA: 63.8%; GRA: 74.2%). These vehicles with no standard structure are
not suitable for road traffic as they are slow, with low braking and steering
ability and low visibility at night. As the majority of the incidents are of
human origin, training and traffic surveillance should be increased. Also, low-cost
and safer alternative vehicles are needed.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 2 |