Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

METODOLOJİK AÇIDAN LİSANSÜSTÜ BİTİRME TEZLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 9 - 16, 15.03.2019

Öz

Bilimsel araştırma sürecinin güvenilirliği ve geçerliliği sistematik olarak izlenen yöntem ve tekniklerin bütününü temsil eden metodoloji ile ilişkilidir. Birbirine bağlı çeşitli aşamaları içeren bilimsel araştırma süreçlerinde metodolojik hatalar ve sorunlarla sıklıkla karşılaşılmaktadır. Literatürde araştırmacılar tarafından bilimsel araştırma olarak değerlendirilen rapor, tez, makale ve bildiri gibi çalışmalarda yapılan hatalara ve metodolojik sorunlara önemli düzeyde değinildiği görülmektedir. Bu doğrultuda, çalışmada 2010-2015 yılları arasında Yükseköğretim Kurumu tez merkezine kayıtlı ve erişim izni olan işletme ve kamu yönetimi alanındaki 420 lisansüstü eğitim tezinin incelenerek, metodolojik açıdan görülen sorunların belirlenmesi ve bir model dâhilinde sunulması amaçlanmaktadır. Araştırma amacı kapsamında, lisansüstü tezler bilimsel araştırma sürecinin aşamaları çerçevesinde incelenerek, MAXQDA nitel veri analizi programı vasıtasıyla kodlanmış ve kategorize edilmiştir. Kodların ve kategorilerin görselleştirilmesinde frekans analizi, karşılaştırmalı analiz ve ilişki analizleri gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, 2010-2015 yılları arasında Yükseköğretim Kurumu tez merkezine kayıtlı olan ve incelenen 420 işletme ve kamu yönetimi alanındaki yüksek lisans ve doktora tezinde metodolojik problemler “araştırma tasarımına ilişkin sorunlar”, “araştırma yöntemine” ve “raporlamaya ilişkin sorunlar” olmak üzere üç ana tema çerçevesinde, on altı alt-tema kapsamında sınıflandırılmıştır. 

Kaynakça

  • Akgün, Ö. E. & Güntaş, S. (2018). Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yeterliliklerinin Danışman Görüşlerine Dayalı Olarak İncelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti Örneği, Sakarya University Journal of Education, 8 (2), 131-144.
  • Aktan, O. (2014). Stratejik Planlama Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi, Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2 (1), 12-31.
  • Akyol, B. & Yavuzkurt, T. (2016). Türkiye’de Lisansüstü Tezlerde Eğitim Denetimi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5 (2), 908-926.
  • Alkan, G. (2014). Türkiye’de Muhasebe Alanında Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmaları Üzerine Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 41-52.

A QUALITATIVE STUDY ON THE GRADUATE THESIS FROM THE METHODOLOGICAL PERSPECTIVE

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 9 - 16, 15.03.2019

Öz

The reliability and validity of the scientific researches related with the concept of methodology which represent the following methods and techniques. In scientific researches which includes several phases, it is seen mistakes are regarding methodology and problems are frequently encountered. However, the studies that are classified as paper, article and thesis considered as a scientific research in literature and it is viewed that there are some mistakes and problems in these researches. Therefore, it is aimed to submit a model within the scope of determining methodological problems through the evaluating of 420 thesis. These thesis are related with the business administration and public management field which are recorded in Higher Education Institution Thesis Center and have a permission between 2010-2015 years. The thesis in the graduate education field are analyzed using with MAXQDA 10.0 software based on some criteria which are decided by the researchers previously and themes, categories, codes, sub-codes were formed by this programme. In addition, inductive content analysis was used for the analyzing of the data. Consequently, as a result of the analyses the thesis which have been evaluated between 2010-2015 years related with the business administration and public management were examined under the three main theme (problems associated with research design, problems associated with the research methodology and the problems related with the reporting) and also it is determined sixteen sub categories related with these themes.

Kaynakça

  • Akgün, Ö. E. & Güntaş, S. (2018). Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yeterliliklerinin Danışman Görüşlerine Dayalı Olarak İncelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti Örneği, Sakarya University Journal of Education, 8 (2), 131-144.
  • Aktan, O. (2014). Stratejik Planlama Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi, Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2 (1), 12-31.
  • Akyol, B. & Yavuzkurt, T. (2016). Türkiye’de Lisansüstü Tezlerde Eğitim Denetimi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5 (2), 908-926.
  • Alkan, G. (2014). Türkiye’de Muhasebe Alanında Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmaları Üzerine Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 41-52.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Erkul 0000-0002-8856-696X

Pelin Kanten 0000-0002-6487-0203

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2019
Kabul Tarihi 17 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erkul, H., & Kanten, P. (2019). METODOLOJİK AÇIDAN LİSANSÜSTÜ BİTİRME TEZLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Management and Political Sciences Review, 1(1), 9-16.