Covid-19 Salgınında Okul Yönetimi
Yıl 2021,
Sayı: 23, 49 - 66, 01.06.2021
Kamile Demir
,
Büşra Koçak
Öz
Bu makalenin amacı COVID-19 salgını sebebiyle fiziksel mekânlarından uzaklaşan müzelerindiBu çalışmada salgın sürecinde Alanya ilçesinde okul yöneticilerinin yaşadığı sorunlar ve bu sorunlar üzerine yaptığı çalışmaları saptamak amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Alanya İlçesinde resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görevli 14 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda okul yöneticilerinin öğrencilerle ilgili karşılaştığı başlıca sorunun bilgisayar ve internet bağlantısı gibi teknolojik eksiklikleri olduğu görülmüştür. Yöneticiler bunun için öğrencilere bu eksikliklerin giderilmesinde yardımcı olacak çalışmaları yapmıştır. Okul yöneticilerinin öğretmen ve velilerle ilgili karşılaştığı başlıca sorun ise iletişimde yaşanan aksamalardır. Okul yöneticileri iletişim sorunlarını ortadan kaldırmak için öğretmen ve
velilerle iletişim yollarını çoğaltacak önlemler almışlardır.
Kaynakça
- Akyavuz, E.K. ve Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), ss.723-734.
- Alper, A. (2020). Pandemi sürecinde K-12 düzeyinde uzaktan eğitim: durum çalışması. Milli Eğitim, 49 (1), ss.45-67.
- Arastaman, G., Fidan, İ. ve Fidan, T. (2018). Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik: Kuramsal Bir İnceleme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), ss.37-75.
- Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), ss.368-397.
- Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), ss.23-28.
- Baysal, E.A. ve Ocak, G. (2020). Covid-19 salgını sonrasında okul kavramındaki paradigma değişimine ve okulların yeniden açılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18 (2), ss.676-705.
- Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), ss.112-142.
- Brom C, Lukavský J, Greger D, Hannemann T, Straková J and Švarícek R (2020) Mandatory Home Education During the COVID-19 Lockdown in the Czech Republic: A Rapid Survey of 1st9th Graders’ Parents. Frontiers Education. 5, pp.1-8.
- Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), ss.11-53.
- Chang, G. ve Yano, S. (2020). How are countries addressing the Covid-19 challenges in education? A snapshot of policy measures. https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/24/how-are-countries-addressing-the-covid-19-challenges-in-education-a-snapshot-of-policymeasures/ adresinden erişilmiştir
- Creswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry and research design.: Choosing among five approaches.Thousand Oaks, CA: Sage Pub.
- Dempsey, M. ve Burke, J.(2020). Covid-19 Practice in Primary Schools in Ireland Report: A Two-month Follow-up. Http://mural.maynoothuniversity.ie/13001/1/Wellbeing%20and%20 Leadership%20Report_Final.pdf adresinden erişilmiştir.
- Gouedard, P., Pont, B. Ve Viennet, R. (2020). Education responses to covid-19: Implemending a way forward. OECD Working Paper No. 224. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/8e95f977-
en.pdf?expires=1612255491&id=id&accname=guest&checksum=95BE385D9F4953A086216AC3923884D2 adresinden erişilmiştir.
- Gören, S.Ç., Gök, F.Ç., Yalçin, M.T., Göregen, F. ve Çalışkan, M. (2020). Küresel salgın sürecinde uzaktan eğitimin değerlendirilmesi: Ankara örneği. Milli Eğitim, 49 (1), ss.69-94.
- Harris, A. (2020). COVID-19 – school leadership in crisis? Journal of Professional Capital and Community. 5(3/4), pp.321-326.
- Harris, A. ve Jones, M. (2020). COVID 19 – school leadership in disruptive times. School Leadership & Management, 40(4), pp.243-247.
- Kaul, M.; VanGronigen, B. A. ve Simon, N. S.. (2020). Calm during crisis: school principal approaches to crisis management during the COVID-19 pandemic. CPRE Policy Briefs. Retrieved
from https://repository.upenn.edu/cpre_policybriefs/89 adresinden erişilmiştir.
- Keleş, H. N., Atay, D. ve Karanfil, F. (2020). Covid 19 pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim, 49 (1), ss.155-174.
- MEB (2020a). Okullar yüz yüze eğitime hazırlanıyor. https://www.meb.gov.tr/okullar-yuzyuze-egitime-hazirlaniyor/haber/21605/tr adresinden erişilmiştir.
- MEB (2020b). Eğitim-öğretim, 31 aralık 2020'ye kadar online olarak sürdürülecek. http://meb.gov.tr/egitim-ogretim-31-aralik-2020ye-kadar-online-olarak-surdurulecek/haber/21983/tr
adresinden erişilmiştiir.
- Money, K. W. ve Pacifici, L.C. (2020). Principal Candidates’ Sense of Efficacy: Can They Lead During a Pandemic? Journal of School Administration Research and Development, 5(1), pp.42-48.
- Mutch, C. (2015). Leadership in times of crisis: Dispositional, relational and contexual factors influencing school principals’ actions. International Journal of Disaster Risk Reduction, 14, pp.186–194.
- Niemi, H. M., & Kousa, P. (2020). A case study of students’ and teachers’ perceptions in a Finnish high school during the COVID pandemic. International Journal of Technology in Education
and Science (IJTES), 4(4), pp.352-369.
- Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,11(1), ss.323-343.
- Özer, M. (2020). Educational Policy Actions by the Ministry of National Education in the times of COVID-19. Kastamonu Education Journal, 28 (3), ss.1124-1129.
- Reimers, F. M. Ve Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. https://learningportal.iiep.unesco.org/en/library/a-framework-toguide-an-education-response-to-the-covid-19-pandemic-of-2020 adresinden erişilmiştir.
- Sağlık Bakanlığı (2021). Covıd-19 bilgilendirme sayfası. https://covid19.saglik.gov.tr/TR66935/genel-koronavirus-tablosu.html adresinden erişilmiştir.
- Smith, L. ve Riley, D. (2012). School leadership in times of crisis, School Leadership & Management, 32(1), pp.57-71.
- Stone-Johnson, C. ve Weiner. (2020). Principal professionalism in the time of COVID-19. Journal of Professional Capital and Community, 5(3/4), pp.367-374.
- Sutherland, I.E. (2017). Learning and growing: trust, leadership, and response to crisis. Journal of Educational Administration, 55(1), pp.2-17.
- Tok, B. (2020). Kriz Yönetiminde İnsan Kaynaklarının Bireysel ve Örgütsel Analizi: Sağlık Sektöründen Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Turan, S. (2020). Covid-19 sürecinde okul müdürlerinin teknolojik liderliği. Milli Eğitim, 49 (1), ss.175-199.
- Türker, A ve Dündar, E. (2020). Covıd-19 pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (eba) üzerinden yürütülen uzaktan eğitimlerle ilgili lise öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim, 49 (1), ss.323-342.
- UNESCO (2020). Covid 19 impact on education. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse adresinden erişilmiştir.
- UNESCO (2021). UNESCO figures show two thirds of an academic year lost on average worldwide due to Covid-19 school closures. https://en.unesco.org/news/unesco-figures-showtwo-thirds-academic-year-lost-average-worldwide-due-covid-19-school adresinden erişilmiştir.
- UNICEF (2021). Çocuklar bir yıl daha okula gitmezse, bu durumun ağır sonuçları olacak. https://www.unicef.org/turkey/bas%C4%B1n-b%C3%BCltenleri/%C3%A7ocuklar-biry%C4%B1l-daha-okula-gitmezse-bu-durumun-a%C4%9F%C4%B1r-sonu%C3%A7lar%C4%B1-olacak adresinden edinilmiştir.
- Ünal, M ve Bulunuz, N. (2020). Covıd-19 salgını dönemi uzaktan eğitim çalışmaları ve sonraki süreçle ilgili fen bilimleri öğretmenlerinin görüş ve önerileri. Milli Eğitim, 49 (1), ss.343-369.
- WHO (2021a). Listings of WHO’s response to COVID-19. https://www.who.int/news/item/29-06-2020-covidtimeline adresinden erişilmiştir.
- WHO (2021b). Weekly epidemiological update 2-february-2021. https://www.who.int/publications/m/item/weekly-epidemiological-update---2-february-2021 adresinden erişilmiştir.