After 1934 congress, the majority of the plot was based on positive heroes. Positive heroes were revealed
by being equipped to be as the role model of the society. In this article, the struggles of Tanabay in Chinghiz
Aitmatov’s Farewell Gulsary novel and Santiago in Ernest Hemingway’s The Old Man and the Sea novel in
a parallel structure are described. Tanabay worked as a shepherd who nobody wanted to do, and Santiago
tried to bring the swordfish ashore at the cost of his life. The notable elements in the novels are swordfish
and Gulsary. The swordfish will restore Santiago’s lost reputation. Gulsary, on the other hand, is a telescope
in reaching the values that Tanabay believes. Another similar image is shark and kolkhoz. Heroes fights these
elements throughout the novel. Another point is that Aitmatov emphasizes in his works is culture. He is also the
representative of the horse culture in Kyrgyz. The perspective that sees the world in the Soviet Union after the
1934 congress is that the infrastructure is shaping the superstructure. Santiago’s defeat, no matter what he does,
is considered to be an indication of this.
Farewell Gulsary Aitmatov The Old Man and the Sea Hemingway positive heroes socialist realism
1934 yılında yapılan Sovyet Yazarlar Birliği Kurultayı’ndan sonra roman türünde verilen eserlerde olay
örgüsünün büyük çoğunluğu olumlu kahramanlar üzerine kurulmuştur. Olumlu kahramanlar toplumda
örnek oluşturabilecek şekilde donatılarak ortaya çıkarılmıştır. Bu yazıda Cengiz Aytmatov’un Elveda Gülsarı
romanındaki Tanabay ile Ernest Hamingway’in Yaşlı Adam ve Deniz romanındaki Santiago’nun benzeri yapıdaki
yenilgileri ve karşı mücadeleleri anlatılmaktadır. Tanabay hiç kimsenin yapmak istemediği çobanlık görevini
yerine getirmek için çalışmış, Santiago da canı pahasına kılıç balığını kıyıya çıkarmaya uğraşmıştır. Romanlarda
dikkat çeken unsurlar Gülsarı ve kılıç balığıdır. Kılıç balığı, Santiago’nun kaybolan itibarını geri kazandıracaktır.
Gülsarı ise Tanabay’ın inandığı değerlere ulaşmada uzağı gösteren teleskop niteliği taşımaktadır. Bir başka benzer
imge ise kolhoz ve köpek balığıdır. Kahramanlar roman boyunca bu unsurlarla mücadele eder. Aytmatov’un
eserlerinde üzerinde durduğu bir nokta da kültürdür. Elveda Gülsarı’da Gülsarı Kırgızlardaki at kültürünün
temsilcisidir. 1934 kongresinden sonra Sovyetler Birliği’nin dünyaya bakışı altyapının üstyapıyı şekillendirdiği
doğrultusundadır. Köpek balığı ile mücadele eden Santiago’nun ne yaparsa yapsın yenik düşmesi de bunun bir
göstergesi olarak değerlendirilmektedir.
Elveda Gülsarı Aytmatov Yaşlı Adam ve Deniz Hemingway olumlu kahramanlar toplumcu gerçekçilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1 |