Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mürettebatlı Yat Kiralama Hizmetinin Sürdürülebilirlik Analizi ve Öneriler

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 9 - 19, 25.06.2020

Öz

Türkiye’de mürettebatlı yat kiralama pazarı sürekli bir değişim geçirmektedir. Sektör temsilcileri ve kural koyucuların sürdürülebilirliği de göz önünde bulundurarak bu değişimlere hızlı tepki verme ve uyum sağlama becerileri geliştirilmeye açıktır. Mürettebatlı yat işletmecileri ortaya koydukları orta ve uzun vadeli stratejilerinde ve geliştirdikleri stratejilerin pazarlama uygulamalarında bazı sıkıntılarla karşılaşmaktadırlar. Türk deniz turizmi pazarında, stratejik pazarlama yaklaşımıyla, mürettebatlı yat kiralama üzerine sürdürülebilirliğin çevre, ekonomik ve sosyal boyutlarının bütünsel olarak değerlendirildiği bir çalışma yapılmamıştır.
Bu çalışmada hizmet sunucuları tarafından algılanan ve deniz turizmi sürdürülebilirliğini belirleyen ve etkileyen unsurların tespit edilmesi ve uygulanabilir çözüm önerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın ana çerçevesini bu konuda faaliyet gösteren yat işletmeleri ve konu ile ilgili kural koyucu ve denetleyici kamu yetkilileri oluşturmaktadır. Araştırmada, sekiz katılımcıyla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiş, sosyal, ekonomik ve çevresel boyutları altında Türkiye’de mürettebatlı yat kiralama hizmetinin sürdürülebilirliği ile ilgili mevcut durum analizi yapılmış ve bunlara dayalı olarak çözüm önerileri geliştirilmiştir. Görüşmeden elde edilen bulgulara göre söz konusu hizmete dair sürdürülebilirliğin en çok çevresel boyutu tehdit altında olup, diğer iki boyutunun da ciddi problemleri olduğu gözlenmiştir. Çalışma sonuçlarının sektör paydaşlarının sürdürülebilir pazarlama stratejilerine ve deniz turizminin sürdürülebilirlik yazınına katkı koyması beklenmektedir.

Kaynakça

  • Akaltan, C., Işık, N.G. (2019). Marinalarda Çevre Yönetimi Uygulamaları: Türkiye Marinaları Üzerine Bir Çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. s: 73-91. DOI: ISSN:1309-424.
  • Chapman, T. (2005) Sustainable Waterfront Marina Development. International Congress on Coastal& Marine Tourism. s: 33-40.
  • Cheben, J., Lancaric, D., Savov, R. &Toth, M. (2015) Towards Sustainable Marketing: Strategy in Slovak Companies. Sustainable Business Marketing, 17 (40). s: 855-871.
  • Dam, Y, K, V. & Apeldoorn, P, A, C. (1996) Sustainable Marketing. Journal of Macro Marketing, Fall, s: 45-56.
  • David, L. (2011) Tourism ecology: towards the responsible, sustainable tourism future. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 3 (3), s: 210-216.
  • Erkurt, O. & Paker, S. (2014) Sualtı Arkeoparkları ve Deniz Turizmi. 2. Ulusal Deniz Turizmi Sempozyumu. s: 49-61.
  • Fazenda, N, Silva, F.N. & Costa, C. (2010) The plan as part of a sustainable tourist destination development process. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 2 (4). s: 428-440.
  • Gilmore, A. & Simmons, G. (2007) Integrating sustainable tourism and marketing management: can National Parks provide the framework for strategic change?. Strategic Change, August, s: 191-200.
  • Higham, J. &Lück, M. (2002) Urban Ecotourism: A Contradiction in Terms. Journal of Ecotourism, 1(1). s: 36-51.
  • İMEAK DTO. (2015) Deniz Turizmi Dergisi.
  • Johnston, R.J. & Tyrell,T. J.(2007) Management exercises and trainer’s note in sustainable tourism and dynamics. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 1(4). s:328-337.
  • Kumar,V., Rahman,Z., Kazmi, A, A. & Goyal, P. (2012) Evolution of sustainability as marketing strategy: Beginning of new era. Social and Behavioral Sciences, 37. s: 482 – 489.
  • Mitchell, R, V., Wooliscroft, B. & Higham, J. (2010) Sustainable Market Orientation: A New Approach to Managing Marketing Strategy. Journal of Macro marketing. s:160-170.
  • Obermiller, C., Burke, C. & Atwood, A. (2008) Sustainable business as marketing strategy. Innovative Marketing,4 (3). s:20-270.
  • Orams, M. (1999). Marine Tourism: Development, Impacts and Management. London & New York: Routlege.
  • Özdemir, G.(2014) Destinasyon Yönetimi ve Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık. s: 34-40.
  • Paker, S. (2011) Denizde Sportif Faaliyetlere Yönelik Tüketici Davranışı Analizi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası.
  • Pırnar, İ. (2005) Impacts of Marine Tourism and Sustainable Management Applications. International Congress on Coastal& Marine Tourism. s:138-148.
  • Pomering, A., Noble, G. & Johnson, L.V. (2011) Conceptualising a contemporary marketing mix for sustainable Tourism. Journal of Sustainable Tourism, 19 (8).s: 953–969 United Nations World Tourism Organization. (2004). UNWTO Sustainable Tourism Development Conceptual Definition. Erişim Tarihi:12.11.2015. https://www.unwto.org/sdt/mission/en/mission.php?op=1.
  • World Commission on Environment and Development. (1987). Our Common Future. Oxford: Oxford University Press.
  • https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.3621.pdf Erişim Tarihi:10.11.2015.
  • https://www.turcev.org.tr/icerikDetay.aspx?icerik_id=36 Erişim Tarihi:08.11.2015.
  • www.360derece.info Erişim Tarihi:07.11.2015.
  • https://www.mavibayrak.org.tr/tr/Default.aspx Erişim Tarihi: 29.03.2020.
  • https://www.icomia.com/ Erişim Tarihi:12.11.2015.
  • https://mavikart.cevre.gov.tr/brosurler/mavi_kart_Turkce_Brosur.pdf Erişim Tarihi:12.11.2015.
  • https://www.proyad.org/ Erişim Tarihi:10.11.2015.
  • https://www.circularecology.com/sustainability-and-sustainable-development.htmlErişim Tarihi:11.11.2015.
  • https://www.sunsail.com/ Erişim Tarihi:24.01.2016.
  • https://www.dentur.org.tr/HzOxMcEv/Uyeler Erişim Tarihi 29.03.2020.

Sustainability Analysis and Suggestions on Crewed Yacht Charter Service

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 9 - 19, 25.06.2020

Öz

Crewed yacht charter market in Turkey is changing constantly. Considering the pace of the change, the ability of the sector representatives and administration, to react and adapt to these changes is open to development. Crewed yacht charter operators face some difficulties in their medium- and long-term strategies and marketing practices of the strategies they develop. No study has been carried out on the Turkish marine tourism market, in which the environmental, economic and social dimensions of sustainability are evaluated on a crew yacht charter with a strategic marketing approach. In this study, it is aimed to identify the factors perceived by service providers that determine and affect the sustainability of marine tourism and to develop feasible solutions. The main framework of the study is the regulatory and supervisory public authorities and the yacht enterprises operating on this subject. In the study, eight participants were interviewed with semi-structured interviews and the current situation regarding the sustainability of crewed yacht charter services in Turkey has been evaluated by content analysis, under social, economic and environmental dimensions and solutions based on them have been proposed. According to the findings obtained from the interviews, the environmental aspect of sustainability is the most threatened one, and the other two dimensions are observed to have serious problems too. The results of the study are expected to contribute to the sustainable marketing strategies of the sector stakeholders and to the sustainability literature of marine tourism.

Kaynakça

  • Akaltan, C., Işık, N.G. (2019). Marinalarda Çevre Yönetimi Uygulamaları: Türkiye Marinaları Üzerine Bir Çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. s: 73-91. DOI: ISSN:1309-424.
  • Chapman, T. (2005) Sustainable Waterfront Marina Development. International Congress on Coastal& Marine Tourism. s: 33-40.
  • Cheben, J., Lancaric, D., Savov, R. &Toth, M. (2015) Towards Sustainable Marketing: Strategy in Slovak Companies. Sustainable Business Marketing, 17 (40). s: 855-871.
  • Dam, Y, K, V. & Apeldoorn, P, A, C. (1996) Sustainable Marketing. Journal of Macro Marketing, Fall, s: 45-56.
  • David, L. (2011) Tourism ecology: towards the responsible, sustainable tourism future. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 3 (3), s: 210-216.
  • Erkurt, O. & Paker, S. (2014) Sualtı Arkeoparkları ve Deniz Turizmi. 2. Ulusal Deniz Turizmi Sempozyumu. s: 49-61.
  • Fazenda, N, Silva, F.N. & Costa, C. (2010) The plan as part of a sustainable tourist destination development process. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 2 (4). s: 428-440.
  • Gilmore, A. & Simmons, G. (2007) Integrating sustainable tourism and marketing management: can National Parks provide the framework for strategic change?. Strategic Change, August, s: 191-200.
  • Higham, J. &Lück, M. (2002) Urban Ecotourism: A Contradiction in Terms. Journal of Ecotourism, 1(1). s: 36-51.
  • İMEAK DTO. (2015) Deniz Turizmi Dergisi.
  • Johnston, R.J. & Tyrell,T. J.(2007) Management exercises and trainer’s note in sustainable tourism and dynamics. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 1(4). s:328-337.
  • Kumar,V., Rahman,Z., Kazmi, A, A. & Goyal, P. (2012) Evolution of sustainability as marketing strategy: Beginning of new era. Social and Behavioral Sciences, 37. s: 482 – 489.
  • Mitchell, R, V., Wooliscroft, B. & Higham, J. (2010) Sustainable Market Orientation: A New Approach to Managing Marketing Strategy. Journal of Macro marketing. s:160-170.
  • Obermiller, C., Burke, C. & Atwood, A. (2008) Sustainable business as marketing strategy. Innovative Marketing,4 (3). s:20-270.
  • Orams, M. (1999). Marine Tourism: Development, Impacts and Management. London & New York: Routlege.
  • Özdemir, G.(2014) Destinasyon Yönetimi ve Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık. s: 34-40.
  • Paker, S. (2011) Denizde Sportif Faaliyetlere Yönelik Tüketici Davranışı Analizi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası.
  • Pırnar, İ. (2005) Impacts of Marine Tourism and Sustainable Management Applications. International Congress on Coastal& Marine Tourism. s:138-148.
  • Pomering, A., Noble, G. & Johnson, L.V. (2011) Conceptualising a contemporary marketing mix for sustainable Tourism. Journal of Sustainable Tourism, 19 (8).s: 953–969 United Nations World Tourism Organization. (2004). UNWTO Sustainable Tourism Development Conceptual Definition. Erişim Tarihi:12.11.2015. https://www.unwto.org/sdt/mission/en/mission.php?op=1.
  • World Commission on Environment and Development. (1987). Our Common Future. Oxford: Oxford University Press.
  • https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.3621.pdf Erişim Tarihi:10.11.2015.
  • https://www.turcev.org.tr/icerikDetay.aspx?icerik_id=36 Erişim Tarihi:08.11.2015.
  • www.360derece.info Erişim Tarihi:07.11.2015.
  • https://www.mavibayrak.org.tr/tr/Default.aspx Erişim Tarihi: 29.03.2020.
  • https://www.icomia.com/ Erişim Tarihi:12.11.2015.
  • https://mavikart.cevre.gov.tr/brosurler/mavi_kart_Turkce_Brosur.pdf Erişim Tarihi:12.11.2015.
  • https://www.proyad.org/ Erişim Tarihi:10.11.2015.
  • https://www.circularecology.com/sustainability-and-sustainable-development.htmlErişim Tarihi:11.11.2015.
  • https://www.sunsail.com/ Erişim Tarihi:24.01.2016.
  • https://www.dentur.org.tr/HzOxMcEv/Uyeler Erişim Tarihi 29.03.2020.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Deniz Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serim Paker 0000-0002-8931-9039

Neslihan Paker 0000-0001-8087-7758

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Paker, S., & Paker, N. (2020). Mürettebatlı Yat Kiralama Hizmetinin Sürdürülebilirlik Analizi ve Öneriler. Journal of Maritime Transport and Logistics, 1(1), 9-19.