The study investigates middle school students’ attitudes towards technology and key variables influencing these attitudes. For this purpose, the present study was carried out among 1,396 students in the 6th 7th and 8th grades (age range 12-15) attending 23 middle schools, of which 708 (50.7%) were female and 688 (49.3%) were male. A validated national version of Pupils’ Attitude towards Technology (TR-PATT) was used to determine their attitudes towards technology. A majority of the students had positive attitudes towards technology. There were significant differences between male and female students’ attitudes. Moreover, it was found that attending schools in urban areas, having prior technology training, and having parents with technology-related jobs had positive impacts on attitudes towards technology. However, as grade level increased, trust in technology decreased. They described technology in terms of household appliances, computers, and the internet and stated that it made life easier. A large majority of the students stated that technology was useful for the country; that, because of technology, everything works well; and that technology is the future.
Keywords: Technology education; attitude; motivation; middle school
Araştırmada ortaokul öğrencilerinin, teknolojiye yönelik tutumları ve tutumları üzerinde etkili temel değişkenler incelenmiştir. Bu amaçla, yapılan çalışma 708’i kız (%50.7), 688’i erkek (%49.3) öğrenci olmak üzere toplam 1396 öğrenciye uygulanmıştır. Çalışmada orjinal formu Türkçeye daha önce uyarlanan teknolojiye yönelik tutum ölçeği (TR-PATT) kullanılmıştır. Öğrencilerin büyük çoğunluğu teknolojiye yönelik olumlu tutumlara sahiptirler. Cinsiyet değişkeni açısından, erkek ve bayan öğrencilerin tutumları arasında anlamlı farklılıklar elde edilmiştir. Merkez ya da kırsal okullarda okuma, teknoloji eğitimi olma, anne-babanın teknoloji ile ilişkili bir işe sahip olması gibi değişkenlerin teknolojiye yönelik tutumlar üzerinde olumlu etkilere sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak, sınıf seviyesi arttıkça teknolojiye duyulan güvenin azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenciler teknolojiyi tüketici elektroniği ürünleri, bilgisayar ve internet olarak tanımlanmış ve yaşamı kolaylaştırdığı ifade edilmiştir
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler - Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 2 |