Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEK LİSELERİ MUHASEBE BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ YETERLİLİKLERİNİN İŞLETMELER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ: GEBZE ÖRNEĞİ

Yıl 2019, , 70 - 80, 01.10.2019
https://doi.org/10.32951/mufider.573547

Öz





Günümüzde işletmeler arası rekabet artmakta ve
bilgi teknolojileri hızla gelişmektedir. Bu gelişmeler her mesleği ve meslek
mensubunu ilgili alanda meydana gelen değişim ve gelişime ayak uydurma
zorunluluğuyla karşı karşıya bırakmaktadır. Bu değişim ve gelişim
muhasebecilik mesleğinde de söz konusudur. Her işletmenin ön muhasebesinden
başlayıp da, muhasebe süreci kapsamında mali yılın sonuna kadar iş ve
işlemlerini takip edecek kişilere ihtiyaçları vardır. Bunlar da öncelikli
olarak, eski adıyla Ticaret Meslek Lisesi yeni adıyla Mesleki ve Teknik
Anadolu Lisesi Muhasebe alanı mezunu öğrenciler arasından tercih
edilmektedir. Bu noktada liselerdeki muhasebe eğitiminin kalitesi konusu önem
kazanmaktadır.


Ülkemizde Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde
verilen muhasebe eğitiminin süresi dört yıldır. 9.sınıfta diğer liselerle
ortak kültür dersleri müfredatı uygulanmakta olup mesleki eğitim
verilmemektedir. 10. ve 11. sınıflarda ise meslek dersleri ağırlıklı eğitim
verilmektedir. Öğrenciler 12.sınıfa geldiğinde haftanın 3 günü piyasadaki
firmaların muhasebe birimlerinde veya mali müşavir bürolarında staj
uygulaması yaparak okulda aldıkları teorik eğitimi pratikte nasıl
uygulandığını görmektedir. Bir bakıma okulda kazanılan mesleki
yeterliliklerin işletmelerde staj uygulamasıyla test edilmesi söz konusudur.


Bu
bağlamda çalışmada, Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde yürütülmekte olan
muhasebe öğretim programı sonucunda hedeflenen yeterliliklerin, muhasebecilik
mesleği için gereken temel bilgi ve becerileri sağlamaya etkisi ortaya konulup,  mesleki okullarda verilen muhasebe
eğitiminin, işletmelerin beklentilerine ne derece uygun olduğunun tespiti
amaçlanmıştır.


Kaynakça

  • AKBULUT, H, PEKKAYA, M. & AKSAKALOĞLU, H. (2014). Meslek Mensuplarının Bakış Açısıyla Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi: Bursa İli Üzerine Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 62.
  • AKSAKALOĞLU, H. (2013), Ticaret Meslek Liselerinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğu: Bursa İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.
  • AYANOĞLU, Y. (2007), “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Artırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 9, Sayı 1, s. 115-136.
  • ÇELİK, O. ve GÜRDAL, K. (1999), “Muhasebe Eğitiminde Kalite Arayışları ve Akreditasyon (Eşdeğerleme) Standartları”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, Cilt:1,Sayı.2, s. 45-67.
  • DURSUN A. (2006), Muhasebe Eğitiminde Kalite Arayışı, Seçkin Yayıncılık Ankara.
  • İMAMOĞLU, M. (2010), Ortaöğretim Kurumlarında Muhasebe Eğitimi ve Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • GÖKÇEN, G. (2007), Genel Muhasebe- İlkeler ve Tekdüzen Hesap Planı ve Uygulamaları, 1. Baskı, İstanbul: Beta Basım.
  • KARAKAYA, M. (1994), Muhasebe Bilgi Sistemi ve Bilgi Teknolojisi, Ankara.
  • KARLIKLI, M. (2016), Ortaöğretim Kurumlarında Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğunun Değerlendirilmesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • METARGEM, (1997), “Endüstri Meslek Lisesi Mezunlarını İzleme Araştırması”, Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • NORTON, E. R. (1985). “Develop Local Plans for Vocational Education”. Columbus: Columbus The Ohio State Universty.
  • SEVİLENGÜL, O. (1998), Tek Düzen Muhasebe Sistemi İle Uyumlu Genel Muhasebe, GaziKitabevi, Ankara.
  • SEZGİN, İ. (1987), “Yeni Mesleki-Teknik Eğitim Sistemi ve Okul-Endüstri İlişkileri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı. 2, s. 210-228.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2014). Mesleki Eğitimin Yeniden Yapılandırılması Çalışma Grubu Raporu. Ankara.
  • TURAN, K.(1992), Mesleki ve Teknik Eğitimin Gelişmesi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • UYSAL, N. (2006), Ticaret Lisesi Öğrencilerinin Staj Eğitimlerinin Mesleki Eğitimlerine Ve Staj Yerlerine Etkisi Bir Uygulama (İstanbul İli, Bağcılar İlçesi), Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • UZUN, F. (2018), Muhasebe Eğitimi Ve Ara Eleman İstihdam Sorunu: Meslek Mensubunun Bakış Açısıyla Teknik Lise Ve Anadolu Meslek Liseleri Üzerine Bir Değerlendirme, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • YARDIM, E. (2009), Ortaöğretimde Muhasebe Eğitiminin MEGEP ile Yeniden Yapılandırılması Sonrası Öğrenci ve İşveren Memnuniyetinin İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil İbrahim Göksu 0000-0001-9187-8561

Nevran Karaca 0000-0002-3910-2456

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 3 Haziran 2019
Kabul Tarihi 13 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Göksu, H. İ., & Karaca, N. (2019). MESLEK LİSELERİ MUHASEBE BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ YETERLİLİKLERİNİN İŞLETMELER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ: GEBZE ÖRNEĞİ. Muhasebe Ve Finans İncelemeleri Dergisi, 2(2), 70-80. https://doi.org/10.32951/mufider.573547



88x31.png
Muhasebe ve Finans İncelemeleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.