Telemetry, Command and Ranging (TCR) subsystem has a vital role in commercial satellite operations independent of satellite payload such as broadcasting, optical, navigation and remote sensing. This subsystem securely establishes the communication link between ground station and satellite. TCR link has to be operational and healthy during all satellite lifetime and phases. In order to efficiently design TCR subsystem, some trade-offs must be applied to finalize the subsystem architecture. A critical decision point appears with the subsystem frequency band selection. S-band and Ku-band systems behave distinctly according to satellite mission. Commercial satellites can be classified into communication, imaging, weather, remote sensing and navigation. Commercial communication satellites cover the 40% of the overall market where satellite manufacturers aim to reduce design, integration and test cost by applying appropriate trade-offs before finalizing design phase. In this study, trade-off analysis between S and Ku-band TCR subsystem is investigated in terms of applied communication link margins and integration of the subsystem with satellite payload. The trade-off analysis show that Ku-band provides 3.87dB margin for telecommand (TC) and 24.92dB margin for telemetry (TM) links. S-band offers 45.74dB margin for TC and 30.42dB margin for TM links.
Commercial satellites TCR Link budget margin Modulation index
TKM (Telemetri, Komut ve Mesafelendirme) alt
sistemi TV yayıncılığı, gözlem, konumlandırma, uzaktan algılama gibi farklı
faydalı yükler taşıyan ticari uydularda önemli bir rol oynamaktadır. Yer
istasyonu ile uydu arasındaki haberleşme linkinin güvenli şekilde kurulabilmesi
bu alt sistem üzerinden sağlanmaktadır. Bu haberleşme linki uydunun tüm yaşam
ömrü ve farklı fazları boyunca sağlıklı bir şekilde çalışabilir olması
gerekmektedir. TKM alt sisteminin verimli şekilde tasarlanıp mimarisinin
dondurulabilmesi için bazı ödünleşim analizleri uygulanmaktadır. Alt sistemin
çalışma frekansının seçimi kritik bir tasarım noktası olarak karşımıza
çıkmaktadır; çünkü S-bant ve Ku-bant sistemler uydunun görevine göre
birbirinden çok farklı özellikler göstermektedirler. Ticari uydular,
haberleşme, gözlem, meteoroloji, uzaktan algılama ve konumlama uyduları olarak
farklı gruplara ayrılabilirler. Ticari haberleşme uyduları uydu pazarının
yaklaşık %40’ını kaplarken, uydu üreticileri de tasarım fazının bitirilmesi
öncesinde tasarım, bütünleştirme ve test maliyetlerini düşürecek ödünleşimlerin
yapılmasını hedeflemektedirler. Bu çalışmada, S ve Ku-bant TKM alt
sistemlerinin haberleşme link payları ve alt sistemin uydu faydalı yüküyle
entegrasyonu açısından ödünleşim analizleri incelenmiştir. Ödünleşim
analizlerinde Ku-bant sistemlerin telekomut için 3,87dB, telemetri için 24,92dB
marj sağladığı, diğer tarafta S-bant sistemlerde sırasıyla aynı haberleşme
linkleri için 45,74dB ve 30,42dB marj elde edildiği görülmüştür.
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 1 |