Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SURİYELİ MÜLTECİ ÇOCUKLARIN ÇİZGİ FİLM ARACILIĞIYLA TEMSİLİ: UNICEF VİDEOLARI ÜZERİNE BİR MİKRO ÇALIŞMA

Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 53, 279 - 299, 03.04.2018

Öz

Bu çalışma, Amerika kaynaklı bir sivil toplum
kuruluşu olan, Birleşmiş Milletler Çocuklara
Yardım Fonu veya kısaca UNICEF olarak bilinen kurumun, video paylaşım platformu olan
YouTube üzerinden dünya ile paylaştığı çizgi
flmlerde mülteci çocukların temsilini incelemektedir. Çalışmada sözü edilen çizgi flmlerde, dünya çapında bir problem olan mülteciliğin, Suriyeli mülteci çocuklar özelinde temsil
biçimlerinin göstergebilimsel açıdan analizine
odaklanılmaktadır.
Bu bağlamda, kullanılan tema, içerik ve söylemlerin benzerliğinden yola çıkılarak, UNICEF’in YouTube üzerinden paylaşmış olduğu,
“Malak ve Tekne”, “Mustafa’nın Yolu” ve “Ivine
ve Yastığın Maceraları” isimli videolar analiz
edilmek üzere seçilmiştir. Araştırma yöntemi
olarak “Göstergebilim” kullanılacak olup, Stuart
Hall’un “Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma
Uygulamalarından” da yararlanılacaktır. Genel olarak bu üç kısa çizgi flme bakıldığında,
mülteci çocukların temsilleri yalnızca “mağdur
çocuklar”, “arkadaşı olmayan yalnız çocuklar”,
“ülkelerinden kaçan çocuklar” şeklinde ortaya
çıktığı görülmektedir. Öte yandan bu içeriklerde, çocukların sorunlarının nasıl çözüleceğine
dair farkındalık kazandırmaya yönelik bir mesaj bulunmamakta; yalnızca UNICEF’e bağış
yapılması talep edilmektedir. 

Kaynakça

  • BARTHES, R. (1967). The Elements of Semiology. London.
  • BARTHES, R. (1972). ‘Myth Today’in Mythologies. London.
  • BİRKİYE, A. (1984). Yapısalcılığın Eleştirisine Doğru. İstanbul: Varlık yay.
  • CULLER, J.. (1976). Saussure. London.
  • DU GAY, P., HALL, S., JONES, L., et al. (1997) Doing cultural studies : the story of the Sony
  • WALKMAN, London: Sage Publications in association with the Open University
  • FISKE, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev.Süleyman İrvan. Ankara: Ark yay.
  • HALL, S. (1990). Cultural Identity and Diaspora. Rutherford, J.(der.).Identity: Community, Culture, Difference içinde. Londra: Lawrence & Wishart, 222-237.
  • HALL, S. (1995). New Ethnicities. Morley, D. ve K. H. Chen (der.). Stuart Hall: Critical Dialogues in Cultural Studies içinde. Londra: Routledge, 442-451.
  • HALL, S. (1996). “Who Needs ‘Identity’?”Hall, S. ve du Gay, P. (der.). Questions of Cultural Identity. Londra: Sage, 1-17.
  • HALL, S. (1997a). Stuart Hall: Representation & The Media. http://www.mediaed.org/assets/products/409/transcript_409.pdf.,27.09.2013.
  • HALL, S. (1997b). The Work of Representation. S. Hall (der.). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices içinde. Milton Keynes: Open University, 13-74.
  • HALL, S. (2005). “Anlamlandırma, Temsil, İdeoloji: Althusser ve Post-Yapısalcı Tartışmalar.” Kitle İletişim Kuramları içinde. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya Yayınevi. sf. 359- 394.
  • MUTLU, E. (der.). Kitle İletişim Kuramları içinde. Ankara: Ütopya, 359-394.
  • RİFAT, M. (1976) Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. İstanbul: Yazko yay.
  • “Türkiye: Mülteci Krizi,” Avrupa Komisyonu Raporu, erişim tarihi: 08 Ocak 2018, .http:// ec.europa.eu/echo/files/aid/countries/factsheets/turkey_syrian_crisis_tr.pdf
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derkenar Makaleler
Yazarlar

Kübra Güran Yiğitbaşı

Feyza Ünlü Dalaylı

Yayımlanma Tarihi 3 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Yiğitbaşı, K. G., & Dalaylı, F. Ü. (2018). SURİYELİ MÜLTECİ ÇOCUKLARIN ÇİZGİ FİLM ARACILIĞIYLA TEMSİLİ: UNICEF VİDEOLARI ÜZERİNE BİR MİKRO ÇALIŞMA. Muhafazakar Düşünce Dergisi, 14(53), 279-299.

Muhafazakar Düşünce Dergisi