Bu yazı entelektüel kavramını ve entelektüelin
sosyal rolünü ulus kurucu dinamiklerin ışığında ele almaya çalışacaktır. Edward
Said ve Antonio Gramsci’nin tanımladığı bağlamda entelektüelin toplumsal
rollerini teorik bir çerçeve olarak ortaya koyduktan sonra Osmanlı-Türk siyasal
hayatından bir örnek ele alınarak konu tartışılacaktır. Özellikle
İmparatorluk’tan ulus devlete geçiş döneminde, iki siyasal dönem, iki ideoloji
ve iki zihniyet arasında köprüler kurmuş olan Faik Sabri Duran’ın (1882-1943)
bir entelektüel olarak portresine ve eserlerine bakılacaktır. Duran’ın hem
Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminde ve hem de Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk
yıllarında ürettiği coğrafya anlatılarını analiz edilecektir. Duran’ın idareci, yazar ve eğitimci vasıfları
ile toplumsal dönüşümlere yön veren mevkilerde bulunmasından dolayı ulus inşa
sürecindeki önemi irdelenecektir. İmparatorluk ulus devlet mantığına bürünürken
coğrafyanın bir akademik disiplin olarak kuruluşu, Duran’ın ve kuşağının
katkısı, iktidar ve entelektüel
ilişkisi bağlamında değerlendirmeye alınacaktır.
Organik Entelektüel Geleneksel Entelektüel Toplumsal Roller Coğrafya Eğitimi
This study investigates the concept of the intellectual and
the social role of an intellectual along the process of nation building. By
referring to the theoretical framework provided by Edward Said ve Antonio
Gramsci, this study will be looking at the social roles and typologies attached
to the intellectuals; especially in the Ottoman Turkish context. The historical
context will be the transition period from the imperial sstem to the nation
state. The focus will be on a geographer Faik Sabri Duran(1882-1943) who has an important role to connect between
two ideologies, two systems and two mentalities. His texts and textbooks will
be analysed with respect to his role as an intellectual, a director and as an author who is engaged in
the nation building process. While the empire transforms into a nation state,
geography was one of the significant disciplines that served to consolidation
of the republic, hence Duran’s role will be evaluated along the relations
between himself as an intellectual persona and the State.
organic intellectual traditional intellectual social roles geography education national geographic narratives
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |