Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Dünden Bugüne Grafik Tasarım Mesleği ve İsimlendirme Sorunsalına Bakış

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 1, 103 - 120, 27.06.2023

Öz

“Grafik Tasarım Mesleğinin Sınırlarında Dolaşmak: Grafik Sanatları, Grafik Tasarım ve Görsel İletişim Tasarım” adlı çalışmada ele alınan konu zaman zaman irdelenmiş hatta popüler olmasına rağmen hala netleştirilememiş ve zamanla farklı özellikler kazanarak alevi tekrar körüklenmiştir. Temelde görsel bir problemi çeşitli teknik ve stratejilerle belli bir ihtiyaca göre görselleştiren grafik tasarım; grafik sanatlar, grafik, görsel tasarım, görsel iletişim tasarım gibi daha birçok farklı isimde anılmaktadır. Bu çeşitli sıfatlandırmalar tasarımcılar ve tasarımcı akademisyenler arasında zaman zaman farklı tartışmalara sebep olmaktadır. Bireyin bir topluluğa dâhil olma fikri zamanla kavram ve tanımların kolaylıkla algılanabilmesi adına sıfatlandırma ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Bu çalışma, “Grafik tasarım” isimlendirmesine odaklanarak var olan verilerin incelenmesi ile tanımlayıcı bir çalışma yapılmaya çalışılmıştır. Birincil ve ikinci yöntemler kullanılarak ilgili bölümlerde verilen eğitimler incelenmiş, alan içinde yükselen sesleri ve yaklaşımlar aktarılmıştır.

Kaynakça

  • Alptekin, D. (2013). Toplumsal aidiyet ve gençlik: Üniversitesi gençliğinin aidiyet; üzerine sosyolojik bir araştırma. [Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Erişim tarihi: 22.06.2023. https://tez.yok.gov.tr/
  • Artun, C. (2017). Teknolojik gelişmelerin grafik tasarıma etkileri. [Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erişim tarihi: 22.06.2023. https://tez.yok.gov.tr/
  • Aşkin, M. (2007). Kimlik ve giydirilmiş kimlikler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 213-220. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/32061
  • Becer, E. (2013). İletişim ve grafik tasarım. Dost Kitabevi.
  • Buchanan, R. (2016). Tasarım Odaklı Düşünmede Belalı Sorunlar. Cogito, 83, 139-165. Yapı kredi Yayınları.
  • Durmaz, Ö. (2011). İstanbul’un 100 grafik tasarımcısı ve illüstratörü. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları.
  • Ergüven, A. (2021). İyi tasarım nedir?. Hümanist Yayınları.
  • Ertep, R. H. (2007). Kimliğini arayan bölüm: Görsel iletişim tasarımı. Grafik Tasarım Dergisi, 9, 72-77.
  • Ertürk, M. (2014). Görselle iletişim tasarlamak. Basım Dünyası, 84, 46-49.
  • Horn, R. E. (2009). Bilgilendirme tasarımı: Yeni bir mesleğin doğuşu (E. Say, Çev.). Grafik Tasarım Dergisi, 28, 30-39.
  • Kardeş Selimoğlu, S. & G. Yeşilçelebi. (2014). Mesleki aidiyetin bağımsız denetim kalitesi üzerine etkisi: bağımsız denetçiler üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 64, 27-52. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/427542
  • Kayahan, Z. & Çakmakoğlu Kuru, A. (2017). Türkiye’deki Görsel İletişim Tasarımı Bölümlerine öğrenci alımında uygulanan sınavlar hakkında öğretim elemanı görüşleri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 19, 75-87. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.323097
  • Maxwell Lane, M. (2016). AIGA design educators conference 2016 Nuts + Bolts: Tightening Up Classroom Fundamentals, Reinforcing Careers, +Constructing the Future of the Discipline. Communication Design, 4(1-2), 110-112. Routledge Taylor & Francis Group. http://dx.doi.org/10.1080/20557132.2016.1275645
  • Özdemir, C. (2001). Kimlik ve söylem. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 107-122. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/112911
  • Rosovsky, H. (2011). Üniversite (Bir Dekan Anlatıyor) (S. Ersoy, Çev.) Tübitak Yayınları.
  • Sarıkavak, N. K. (2012). Grafik Tasarım eğitiminin geleceğine bir bakış. Sanat Yazıları, 27, 125. http://sanatyazilari.hacettepe.edu.tr/img/135052232015__4074212909i.pdf
  • Selamet, S. (2011). Türk Grafik Sanatlar Tarihine alternatif bir yaklaşım: Osmanlı’dan grafik yansımalar. Marmara İletişim Dergisi, 18, 239-251. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/233425
  • Taşçıoğlu, M. (2013). Bir görsel platform olarak mekân. Yem Yayınları.
  • Yakın, B. (2015). Tasarım sürecinde eskiz ile biçim- i̇çerik sorgulama ve çözümleri: Bir durum analizi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 15, 121-137. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192505
  • http-1: Grieshaber, M. J. Kröplien, M. Çeviren, Önes, H. (1990). Yeni Grafik Tasarımın Felsefesi, GMK (Grafikerler Meslek Kuruluşu), Sayı: 33, Grafik Sanatlar Üzerine, Yazılar. Erişim: http://gmk.org.tr/uploads/news/file-14470978162029568262.pdf Erişim Tarihi: 19.04.2019
  • http-2: Gisel, C. (2014). Biennial of Graphic Design in Brno, https://walkerart.org/magazine/educational-tossing-and-turning-26th-international-biennial-of-graphic-design-in-brno Erişim Tarihi: 30.08.2020
  • http-3: Helfand, J. Çeviren: Yıldız, B. D. (2005). Grafik Tasarım Nedir? Elmaaltshift.blogspot.com, http://elmaaltshift.blogspot.com.tr/search?q=burcu+Dicle+y%C4%B1ld%C4%B1z Erişim Tarihi: 19.04.2019
  • http-4: Niyazioğlu, S. (2016). Grafik Tasarımın Türkiye’deki Tarihinde Özneler, Türkiye Tasarım Kronolojisi, Deneme, Grafik, 2. Oturum, Biz İnsan mıyız? 3. İstanbul Tasarım Bienali, İstanbul Kültür Sanat Vakfı, 5 Kasım 2016, Studio-X İstanbul. Erişim: https://www.youtube.com/watch?v=AgnA32TAe3U Erişim Tarihi: 19.04.2019
  • http-5: Triggs, T. Çeviren: Basmacı, L. T. (2012). Tasarım Eğitiminin Geleceği – Grafik Tasarım ve Eleştirel Uygulamalar: Müfredatın Temelini oluşturmak, GMK (Grafikerler Meslek Kuruluşu) Yazılar: Aralık, Sayı: 123. Erişim: http://gmk.org.tr/uploads/news/file-1457210108324006210.pdf Erişim Tarihi: 19.04.2019
  • http-6: Cezzar, J. (2017). What Is Graphic Design? AIGA (The American Institute of Graphic Arts); the Professional Association for Design. Erişim: https://www.aiga.org/guide-whatisgraphicdesign Erişim Tarihi: 19.04.2019
  • http-7: IDF, what is Graphic Design? / How to Change Your Career from Graphic Design to UX (User Experience) Design, Interaction Design Foundation, Denmark, Erişim: https://www.interaction-design.org/literature/topics/graphic-design Erişim Tarihi: 19.04.2019
  • http-8: Durmaz, Ö. (2010), Kavramsal Düşünmeden Özgün İş Üretilmez. Gennaration Dergisi.http://www.academia.edu/8732143/Kavramsal_D%C3%BC%C5%9F%C3%BCnmeden_%C3%96zg%C3%BCn_%C4%B0%C5%9F_%C3%9Cretilemez_Gennaration_dergisi_%C3%96mer_Durmaz_ile_s%C3%B6yle%C5%9Fi Erişim Tarihi: 19.04.2019
  • http-9: YÖK, Eğitim Öğretim Daire Başkanlığı, (2021). https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/IdariBirimler/egitim_ogretim_daire_bsk/yuksekogretim-bolum-ve-program-isimleri.aspx Erişim Tarihi: 19.11.2021
  • http-10: Pontis, S. (2020). Joining Forces to Better Equip The Next Generation Of Designers https://sheilapontis.com/2020/08/30/joining-forces-to-better-equip-the-next-generation-of-designers/ Erişim Tarihi: 30.08.2020
  • http-11: Nikitas, K. (2016). Educating Educators, https://inform.design.calarts.edu/2016/03/educating-educators/ Erişim Tarihi: 30.08.2020
  • http-12:https://educators.aiga.org/thinking-about-teaching-dec-affinity-session-at-revival/ Erişim Tarihi: 30.08.2020
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleleri
Yazarlar

Dicle Yıldırım 0000-0003-1115-8017

Mustafa Akman 0000-0002-1163-7651

Erken Görünüm Tarihi 26 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, D., & Akman, M. (2023). Dünden Bugüne Grafik Tasarım Mesleği ve İsimlendirme Sorunsalına Bakış. Marmara Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(1), 103-120.