1869
yılında hazırlanan Maârif-i Umumiyye Nizâmnâmesiyle birlikte idâdi mektepleri
Osmanlı eğitim sisteminde ortaöğretim kurumu olarak yer almaya başlamıştır.
İdadiler, rüşdiye mekteplerinin üstünde ve onların ders programlarını da
kapsayan daha geniş bir müfredatla yükseköğretime öğrenci hazırlayan kurumlar
olarak tanımlanabilir. Bu nizamnameye göre, bin haneden fazla olan yerlerde
idâdi mektebinin açılması uygun görüldüğünden, Mardin Sancağında da 19 Kasım 1900
tarihinde bir idâdi mektebi açılıp, günümüze kadar aralıksız olarak farklı
isimler altında eğitim faaliyetlerini devam ettirmiştir. Bu çerçevede, Mardin
İdâdisi çalışmamıza konu olmakla birlikte, evvela özelde Mardin Sancağının ve
genelde İslam aleminin klasik eğitim kurumları ve son dönem Osmanlı eğitim
sisteminden ve Mardin’de görülen etkisinden bahsedildikten sonra mektebin
açılışı, öğretin programı, öğrenci sayısı, öğretmen kadrosu ve öğretmen nakil
ve tayin işlemleri hakkında bilgi verilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1 |
ISSN: 1309-6087, e-ISSN: 2459-0711
Mukaddime is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).