Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Orta Okullarda Eğitim Gören ve İstismara Maruz Kalan Çocukların Fiziksel Benlik Algı Düzeyleri

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 8 - 15, 29.06.2017

Öz

Bu çalışmayla, ortaokullarda eğitim gören ve istismara maruz kalmış çocukların fiziksel benlik algı düzeylerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmaya 53 istismara maruz kalmamış çocuk olmak üzere toplam 415 çocuk katılmıştır. Çocukların fiziksel benlik algı düzeylerini belirlemek için Fiziksel Benlik Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin fiziksel benlik algı düzeyleri aritmetik ortalamalar() ve standart sapmalar (ss) kullanılarak betimlenmiştir. Veriler, normal dağılım gösterdiğinden, Independent Sampeles- t testi ikili grupların karşılaştırılmasında, One Way Anova testi grupların ikiden fazla olması durumunda, gruplar arasında farklar çıkmasında da hangi gruplar arasında farkın olduğunu belirlemek için Post Hoc Testlerinde Tukey testi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Çocukların cinsiyetlerine göre fiziksel benlik algı düzeylerinin karşılaştırılması sonucunda erkekler lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olduğu bulunmuştur. Çocukların spor yapıp yapmamalarına, yarışmaya katılıp katılmamalarına göre fiziksel benlik algı düzeylerinin karşılaştırılması sonucunda spor yapanların ve yarışmaya katılanların lehine istatistiksel bir farka rastlanmıştır. Çocukların istismara maruz kalıp kalmamalarına göre istismara maruz kalanlar aleyhine; okullara göre fiziksel benlik algı düzeylerinin karşılaştırılması sonucunda özel okulda okuyan çocuklar lehine istatistiksel fark bulunmuştur. 

Kaynakça

  • Abraham, S.,L lewellyn-Jones, D. (1997). Eatingdisordersthefacts. 4th Edition. New York: Oxford University Press.
  • Altun F, Yazıcı H. (2013). Ergenlerin Benlik Algılarının Yordayıcıları Olarak: Akademik Öz-Yeterlik İnancı ve Akademik Başarı, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:21, Sayı:1, 145-156
  • Aşçı H.(2004). Fiziksel Benlik Algısının Cinsiyet ve Fiziksel Aktivite Düzeyine Göre Karşılaştırılması, Spor Bilimleri Dergisi, Cilt:15, Sayı:1, 39-48
  • Aşçı, F. H.,Eklund, R. C., Whitehead, J. R., Kirazcı, S., Koca, C. (2005). Use of the CY-PSPP in Othercultures: A Preliminaryinvestigation of Itsfactorialvalidity for Turkish Children and Youth. Psychology of Sport&Exercise. V:6, 33-50.
  • Çoknaz H. (2017). Psikomotor Gelişim, Doğum Öncesinden Ölüme Kadar, Gazi Kitabevi, Ankara
  • Fox, K. R. (1997). The Physical Self: From Motivation To Well-Being. Champaing IL: Human Kinetics.
  • Freedman J.L., Sears O.D., Carlsmith J.M. (1981). Cinsiyet Rolleri İçinde: Eğer Hitler isteseydi (Sosyal Psikoloji Yazıları),
  • Haz: A. Dönmez, Gündoğan Yayınları, Ankara Hayes S D., Crocer P. R. E., Kowalski K. C. (1999). Gender Differences In Physical Selfperceptions, Global Self-Esteem And Physical Self-Perception Profile Model. Journal of Sport Behavior, V: 22, 1-4.
  • İşmen E. (1993) Liseli Ergenlerin Algıladıkları Duygusal İstismarın Kendini Kabul Seviyelerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Jones J.M., Bennett S., Olmsted M. P., Lawson M. L., Rodin G. (2001). Disorderedeatingattitudes and Behaviors in Teenagedgirls: a School-basedstudy. CMAJ, V:165, 547-552.
  • Kalyon T. A. (1997) . Özürlülerde Spor. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
  • Kempe C H., Silverman F N., Steele B. F. (1962). The Battered Child Syndrome. JAMA; V:181: 17-24.
  • Kulaksızoğlu A. (2004). Ergenlik Psikolojisi. 6. Basım, Remzi Kitabevi. İstanbul
  • Marsh H. W. (1998). Age and Gender Effects İn Physical Self-Concepts For Adolescent Eliteathletes And Non-Athletes: A Multicohort-Multioccasion Design. Journal of Sport and Excercise Psychology, V:20, I:3, 237-259
  • Pehlivan Z. (2010). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Fiziksel Benlik Algıları ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Analizi Eğitim ve Bilim, Cilt 35, Sayı: 156, 126-141
  • Sonstroem R J., Morgan W. P. (1989). Excersise and Self-Esteem: Rationale and Model. Medicine and Science in Sports and Excercise. V:21, I:3, 329-337.
  • Sonstroem R. J. ve Potts S. A. (1996). Life Adjustment Correlates of Physical Selfconcepts. Medicine and Science in Sports and Exercise,V:28, 619-624.
  • Tiryaki Ş. ve Morali S. (1992). Sportif Katılımın Liseli Sporcuların Benlik Saygısı Üzerine Etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, C:3, S:1, 1-19.
  • Van Vorst J. G., Buckworth J., Mattern C. (2002). Physical Selfconcept and Strength Changes in College Weight Training Classes. Research Quarterly for Exercise and Sport, V:73, 113-117.
  • Yörükhan, T. (2000). Alfred Adler – Bireysel Psikolojisi, Sosyal Roller ve Kişilik. Ankara: TC İş Bankası Kültür Yayınları Genel Yayını: 486, Sosyal ve Felsefi Eserler Dizisi: 54.
Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 8 - 15, 29.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Abraham, S.,L lewellyn-Jones, D. (1997). Eatingdisordersthefacts. 4th Edition. New York: Oxford University Press.
  • Altun F, Yazıcı H. (2013). Ergenlerin Benlik Algılarının Yordayıcıları Olarak: Akademik Öz-Yeterlik İnancı ve Akademik Başarı, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:21, Sayı:1, 145-156
  • Aşçı H.(2004). Fiziksel Benlik Algısının Cinsiyet ve Fiziksel Aktivite Düzeyine Göre Karşılaştırılması, Spor Bilimleri Dergisi, Cilt:15, Sayı:1, 39-48
  • Aşçı, F. H.,Eklund, R. C., Whitehead, J. R., Kirazcı, S., Koca, C. (2005). Use of the CY-PSPP in Othercultures: A Preliminaryinvestigation of Itsfactorialvalidity for Turkish Children and Youth. Psychology of Sport&Exercise. V:6, 33-50.
  • Çoknaz H. (2017). Psikomotor Gelişim, Doğum Öncesinden Ölüme Kadar, Gazi Kitabevi, Ankara
  • Fox, K. R. (1997). The Physical Self: From Motivation To Well-Being. Champaing IL: Human Kinetics.
  • Freedman J.L., Sears O.D., Carlsmith J.M. (1981). Cinsiyet Rolleri İçinde: Eğer Hitler isteseydi (Sosyal Psikoloji Yazıları),
  • Haz: A. Dönmez, Gündoğan Yayınları, Ankara Hayes S D., Crocer P. R. E., Kowalski K. C. (1999). Gender Differences In Physical Selfperceptions, Global Self-Esteem And Physical Self-Perception Profile Model. Journal of Sport Behavior, V: 22, 1-4.
  • İşmen E. (1993) Liseli Ergenlerin Algıladıkları Duygusal İstismarın Kendini Kabul Seviyelerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Jones J.M., Bennett S., Olmsted M. P., Lawson M. L., Rodin G. (2001). Disorderedeatingattitudes and Behaviors in Teenagedgirls: a School-basedstudy. CMAJ, V:165, 547-552.
  • Kalyon T. A. (1997) . Özürlülerde Spor. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
  • Kempe C H., Silverman F N., Steele B. F. (1962). The Battered Child Syndrome. JAMA; V:181: 17-24.
  • Kulaksızoğlu A. (2004). Ergenlik Psikolojisi. 6. Basım, Remzi Kitabevi. İstanbul
  • Marsh H. W. (1998). Age and Gender Effects İn Physical Self-Concepts For Adolescent Eliteathletes And Non-Athletes: A Multicohort-Multioccasion Design. Journal of Sport and Excercise Psychology, V:20, I:3, 237-259
  • Pehlivan Z. (2010). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Fiziksel Benlik Algıları ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Analizi Eğitim ve Bilim, Cilt 35, Sayı: 156, 126-141
  • Sonstroem R J., Morgan W. P. (1989). Excersise and Self-Esteem: Rationale and Model. Medicine and Science in Sports and Excercise. V:21, I:3, 329-337.
  • Sonstroem R. J. ve Potts S. A. (1996). Life Adjustment Correlates of Physical Selfconcepts. Medicine and Science in Sports and Exercise,V:28, 619-624.
  • Tiryaki Ş. ve Morali S. (1992). Sportif Katılımın Liseli Sporcuların Benlik Saygısı Üzerine Etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, C:3, S:1, 1-19.
  • Van Vorst J. G., Buckworth J., Mattern C. (2002). Physical Selfconcept and Strength Changes in College Weight Training Classes. Research Quarterly for Exercise and Sport, V:73, 113-117.
  • Yörükhan, T. (2000). Alfred Adler – Bireysel Psikolojisi, Sosyal Roller ve Kişilik. Ankara: TC İş Bankası Kültür Yayınları Genel Yayını: 486, Sosyal ve Felsefi Eserler Dizisi: 54.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Diğer ID ISSN 2536-5150
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakkı Çoknaz

Mürvet Aydın Bu kişi benim

Emine Mısır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çoknaz, H., Aydın, M., & Mısır, E. (2017). Orta Okullarda Eğitim Gören ve İstismara Maruz Kalan Çocukların Fiziksel Benlik Algı Düzeyleri. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 8-15.
AMA Çoknaz H, Aydın M, Mısır E. Orta Okullarda Eğitim Gören ve İstismara Maruz Kalan Çocukların Fiziksel Benlik Algı Düzeyleri. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. Haziran 2017;2(1):8-15.
Chicago Çoknaz, Hakkı, Mürvet Aydın, ve Emine Mısır. “Orta Okullarda Eğitim Gören Ve İstismara Maruz Kalan Çocukların Fiziksel Benlik Algı Düzeyleri”. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2017): 8-15.
EndNote Çoknaz H, Aydın M, Mısır E (01 Haziran 2017) Orta Okullarda Eğitim Gören ve İstismara Maruz Kalan Çocukların Fiziksel Benlik Algı Düzeyleri. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 2 1 8–15.
IEEE H. Çoknaz, M. Aydın, ve E. Mısır, “Orta Okullarda Eğitim Gören ve İstismara Maruz Kalan Çocukların Fiziksel Benlik Algı Düzeyleri”, Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 1, ss. 8–15, 2017.
ISNAD Çoknaz, Hakkı vd. “Orta Okullarda Eğitim Gören Ve İstismara Maruz Kalan Çocukların Fiziksel Benlik Algı Düzeyleri”. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 2/1 (Haziran 2017), 8-15.
JAMA Çoknaz H, Aydın M, Mısır E. Orta Okullarda Eğitim Gören ve İstismara Maruz Kalan Çocukların Fiziksel Benlik Algı Düzeyleri. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2017;2:8–15.
MLA Çoknaz, Hakkı vd. “Orta Okullarda Eğitim Gören Ve İstismara Maruz Kalan Çocukların Fiziksel Benlik Algı Düzeyleri”. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 1, 2017, ss. 8-15.
Vancouver Çoknaz H, Aydın M, Mısır E. Orta Okullarda Eğitim Gören ve İstismara Maruz Kalan Çocukların Fiziksel Benlik Algı Düzeyleri. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2017;2(1):8-15.