Çalışmanın amacı Türkiye’de ebelik mesleğinin
mevcut durumunu yasal düzenlemeler, eğitim ve
bilimsel araştırma boyutlar ile ortaya koymaktır.
Bu çalışma, literatüre dayalı olarak niteliksel çoklu vaka
çalışması deseninde yapılmıştır. Bu desen içinde, scholar.
google.com.tr web sayfası üzerinden “ebelik ve Türkiye’de
ebelik” kavramları ile tarama yapılmıştır. Daha önceden bilinen
kitap, makale ve diğer literatürde yer alan bilgiler elde edilmiş,
sübjektif ve deneyime dayalı bilgilerden yararlanılmıştır.
Elde edilen veriler tarihi gelişim içinde öyküsel anlatım
ile sunulmuş ve gereksinim olduğunda tablolaştırılmıştır.
Türkiye’de ebelik yasası çalışmaları devam etmekle birlikte,
ebelik eğitimi, özlük hakları, görev, yetki ve sorumlulukları
ile ilgili önemli yasal düzenlemeler mevcuttur. Ebelik eğitimi
uluslararası standarda ulaştırılmış ve lisans, yüksek lisans
ve doktora düzeylerinde verilmektedir. Ancak halen ebelik
eğitiminin önemli bir bölümü, başta hemşireler olmak
üzere diğer sağlık meslek üyeleri tarafından verilmektedir.
Yasal düzenlemeler bulunmasına rağmen, halen ebelerin
çalışma alanlarında görev, yetki ve sorumluluklarda ciddi
karmaşa bulunmaktadır. Bu doğrultuda ebe ve hemşirelerin
görevlerinin birbirine karıştırıldığı, ebelerden hemşirelik
görevlerinin beklendiği ve ebelerin kendi yeterlik alanı dışında
çalıştırıldığı ya da isteyerek çalıştıkları gözlenmektedir. Ebelikte
lisansüstü eğitimin gecikmesine paralel olarak bilimsel
araştırma yapma ve yayınlamadaki gelişmeler de yetersizdir.
Bu çalışmada Türkiye’de ebelik mesleğinin eğitim ve
uygulanmasına ilişkin genel olarak yasal düzenlemelerin
bulunmasına rağmen, mevcut uygulamalarda sonunlar
olduğu ve ebelik araştırmalarının yetersiz olduğu
sonuçları elde edilmiştir. Mevcut uygulamaların yasal
düzenlemelere göre yeniden yapılandırılması, ebelik
eğitim ve araştırmalarına ilişkin stratejik çalışmaların
yapılması ile ebelik mesleğinin gelişimine katkı sağlanabilir.
Objective: The aim of this study is to reveal the current state of the midwifery career with the extent of its legal regulations, education and scientific researches. Methods: This study was a literature-based study in the qualitative multiple-case studies design. Within this design, it was searched with the concepts of “midwifery and the concept of midwifery in Turkey” on the scholar.google.com.tr web site. Information contained in previously known books, articles and other literature was obtained; subjective and experience-based information was also made use of. The data obtained was presented with narrative description in the historical development and tabulated when it was necessary. Results: As well as continued midwifery law studies in Turkey, significant legal regulations regarding midwifery training, employee rights, duties, authority and responsibilities have been implemented. Midwifery education has attained an international standard and has been offered at undergraduate, post graduate and doctorate levels. However, a significant section of midwifery education is still administered by members of other health professions, especially nurses. Despite the existence of legal regulations, midwives are still faced with serious complexities when it comes to their authority and responsibilities in the field of work. In this context, it has been observed that together with nursing tasks being confused with midwifery tasks, nursing tasks are expected from midwives while midwives, by will or under directions, work outside their competence area. Paralleled with the delay in post-graduate programme in midwifery, conduction of scientific researches and developments in their publishing are inadequate. Conclusions: In this study, despite the existence of general legal regulations for the training and practice of the midwifery profession, the present challenges with the practice of midwifery as well as the inadequacy of researches in midwifery were obtained. It might be contributed to the development of the midwifery career with the reconfiguration of current applications according to legal regulations, the construction of strategic studies concerning midwifery education and researches.
Diğer ID | JA24NA89SS |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 3 |
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir
Kapak
Ayşegül Tuğuz
İlter Uzel’in “Dioskorides ve Öğrencisi” adlı eserinden
Adres
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir/ Mersin