Kastrasyon, memeli türlerinin erkeklerinde genital organlarının kısmi ya da tam olarak alınması yoluyla üreme ve cinsel faaliyette bulunma yeteneğinin ortadan kaldırılması işlemidir. Kadim zamanlardan günümüze kadar uzanan bir yelpazede kastrasyon, önce hayvanlarda sonra insanlarda çeşitli amaçlarla uygulanmış, günümüze kadar ulaşmıştır. On altıncı yüzyılın sonlarında kiliselerde kadın sesi yasaklanmış, soprano ses ihtiyacını karşılamak üzere prepubertal dönemde kastre edilerek ses ahenkleri muhafaza edilmiş erkek çocuklar kullanılmıştır. “Kastrato” olarak adlandırılan bu ses sanatçıları, özellikle on altıncı ve on sekizinci yüzyıllarda, çoğunlukla İtalya’da ortaya çıkmıştır. On sekizinci yüzyılın önemli-meşhur kastratosu olan Farinelli ağabeyinin izniyle kastre edilmiş, sesinin güzel ve güçlü olması nedeniyle büyük üne kavuşmuştur. Uzun yıllar boyunca İspanya sarayında ses sanatçısı olarak çalışmış, Kral V. Philip’in depresyonunun tedavisine katkıda bulunmuştur. Kastratoların toplumsal-sanatsal-ekonomik-dini gerekçelerle beden bütünlüklerinin zedelenmesi insanın araçsallaştırılması anlamına tahakküm, kendilerine sağlanan ikincil kazançlar ne olursa olsun psikososyal sınırlamalara yol açmaktadır. Kendi döneminde de tartışmalara konu olan kastratoluk, çağdaş etik anlayışı uygulamadır. Makalemizde genel olarak kastrasyon olgusu ve Farinelli örneğinde özel bir kastrasyon türünün etik ve sosyokültürel boyutları irdelenmiştir
Kastrasyon hadım etmek kastrato Farinelli kastrasyonun etik boyutu
Castration is the process of removing reproduction and
sexual activity ability through cutting genital organs out
partially or completely in male mammalian species.
Castration has been applied first on animals and then on
people with various purposes from archaic times until today.
Woman voice was forbidden in churches in the end of
sixteenth century; boys whose voice harmony was preserved
by being castrated in prepubertal period were used to
compensate soprano voice needs. These voice artists called
“castrato” appeared mainly in Italy especially in the sixteenth
and eighteenth century. Farinelli who was the importantfamous
castrato of eighteenth century, was castrated by
permission his brother and he achieved great fame because
his voice was beautiful and powerful. Farinelli worked as
vocal artist in Spanish palace for many years, he contributed
to the treatment of depression of King Philip V.
The damage on the body integrity of castrati means the
instrumentalization of the human based on social-artisticeconomic-religious
reasons. Dominance established on the
castrati leads to psychosocial limitations no matter which
second benefits they are provided with. Castrato which was
also controversial in its period is absolutely an unacceptable
practice in the context of contemporary ethics. Castration
phenomenon and ethical and sociocultural dimensions of a
special type of castration in the example of Farinelli are
generally examined in our article
Castration castrate castrato Farinelli ethical dimensions of castration
Diğer ID | JA49DY77UT |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir
Kapak
Ayşegül Tuğuz
İlter Uzel’in “Dioskorides ve Öğrencisi” adlı eserinden
Adres
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir/ Mersin