Introduction: Oral music is one of the important tools that reflects people's feelings and thoughts. In addition to reflecting the feelings and thoughts of the individuals who make up the society, music has the power to influence people and society by activating the emotions. Individuals’ views of the doctor and their expectations from the doctor may manifest themselves in the music of that culture. On the other hand, expressions in a socially and culturally prominent musical pieces can affect the way doctor sense of the society.
Aim: In this study, we aimed to investigate the sense of doctor and doctor-patient relationship characteristics that has been reflected directly or indirectly in musical works by examining the words “doctor, physician (in Turkish: doktor/hekim)” and healer (in Turkish: Tabip)” in the songs or folk musics which is an important piece of Turkish culture.
Materials and Methods: This study is a descriptive research. The song and folk music works that include the words “doctor, physician and healer” are determined and categorized.
Results: In the 190 examined works, the expressions include the words Doctor and Healer were divided into two main categories: “unable to cure” and “expected to find a cure” Twenty-two works except these two groups were evaluated in the “other” group.
Conclusion: If it is to be taken into consideration that the musical works and the lyrics in it reflect the collective consciousness that has been formed over the years by distilling from the filter of time, it can be thought that the doctor perception in folk musics reflects the long-term and permanent doctor perception in the culture of that people rather than a momentary view that is influenced by the instability of temporary health policies and social media agenda such as a flash in the pan.
Giriş: Sözlü müzik, insanların duygularını ve düşüncelerini yansıtan önemli araçlardan biridir. Müzik, ayrıca duyguları harekete geçirerek insanı ve toplumu etkileme gücüne de sahiptir. Bireylerin, doktora bakışı ve doktordan beklentileri de o kültüre ait olan müzik içerisinde kendini gösterir. Öte yandan, topluma veya halk kültürüne mal olmuş bir müzik eseri içerisinde yer alan ifadeler ise toplumun doktora bakışını etkileyebilir.
Amaç: Bu çalışmada Türkiye’de toplumsal kültürün önemli bir parçası olan şarkı ve türküler içerisinde Doktor, Hekim ve Tabip sözcükleri bulunan müzik eserleri incelenerek, bu eserlere doğrudan veya dolaylı olarak yansıtılmış olan hasta-hekim ilişkisinin niteliğinin araştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Doktor, Hekim ve Tabip kelimelerinin yer aldığı şarkı/türküler belirlenmiş ve kategorize edilmiştir.
Bulgular: İncelenen 190 eserde Doktor, Hekim ve Tabip kelimelerinin yer aldığı ifadeler çare bulamayan/tedavi edemeyen ve çare bulması/tedavi etmesi beklenen şeklinde ana iki kategoriye ayrılmıştır. Bu iki grup dışında kalan yirmi iki eser ise diğer grup olarak değerlendirilmiştir.
Sonuç: Müzik eserlerinin ve içerisinde yer alan sözlerin, zamanın süzgecinden damıtılarak yıllar içerisinde oluşan bir birikimle meydana gelen toplumsal kolektif bilinci yansıttığı dikkate alınacak olursa, türkülerde yer alan hekim algısının, sağlık politikaları ve sosyal medyanın saman alevi gibi hareketlilik gösteren gündeminden etkilenen anlık bir bakıştan ziyade, o halkın kültüründeki uzun süreli ve kalıcı hekim algısını daha gerçekçi bir şekilde yansıttığı düşünülebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir
Kapak
Ayşegül Tuğuz
İlter Uzel’in “Dioskorides ve Öğrencisi” adlı eserinden
Adres
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir/ Mersin