Amaç: Bu çalışma, lisans son sınıf hemşirelik öğrencilerinin palyatif bakım vakalarına ilişkin kararlarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışma Şubat 2018’de Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü son sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Örneklem grubunu formları eksiksiz dolduran 101 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin palyatif bakıma ilişkin etik konular içeren beş vakaya yönelik kararlarını sorgulayan bir çalışma formu ile “Ölüme Karşı Tutum Ölçeği” ve 'Melbourne Karar Verme Ölçeği ve yazarlar tarafından açık uçlu hazırlanan palyatif bakımda etik konularla ilgili “hemşire olsanız, ne yapardınız?" sorularını içeren hayali beş vaka kullanıldı. Vakalara verilen açık uçlu yanıtları analiz etmek için tematik metin analizi yöntemi kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin 77’si (%76,2) kadın, 24 (%23,8)’ü erkekti. Palyatif bakıma ilişkin etik konular içeren vakalara yönelik kararlarında çoğu tedaviyi redde saygı gösterme (%89,0), nafile ise hastayı canlandırmama (%76,6), hastayı nafile işlemlerden koruma (%74,2), hastanın ağrı çekmesine seyirci kalmama (%71,4), hastaya gerçeği söyleme (%59,4) açısından etik açıdan uygun tutuma sahipti. Bununla birlikte canlandırmama vakasında %32,7’si, nafile müdahale vakasında %20,6’sı, tedaviyi redde %10,9’u etik açıdan uygun olanı bilse de eyleme geçmeyeceklerini bildirdi.
Sonuç: Öğrencilerin çoğunun arzu edilen duyarlılığa sahip oldukları söylenebilir. Bununla birlikte özellikle palyatif bakımda hasta savunuculuğu rolünün ön plana çıktığı düşünüldüğünde, sağlık ekibini uyarma ve eyleme geçme konusunda eğitimle desteklenmeleri gerektiği sonucuna varılmıştır.
hemşirelik öğrencileri palyatif bakım yaşam sonu tıp etiği hemşirelik etiği
yok
Objective: This study aimed to evaluate decisions of senior undergraduate nursing students on palliative care cases.
Methods: The study was conducted with Kocaeli University Faculty of Health Sciences Nursing Department senior students in February 2018. The sample group consisted of 101 students who filled out the forms completely. Data were collected via the ‘Death Attitude Profile’, and ‘Melbourne Decision Making Questionnaire’ and a questionnaire including open-ended “what would you do if you were the nurse” questions about five imaginary cases on ethical issues in palliative care. The thematic text analysis method was used to analyze the open‐ended questions.
Results: Of the students participating in the study, 77 (76.2%) were female and 24 (23.8%) were male. A majority reported the necessity of respecting refusal of treatment (89.0%), do not resuscitate if it is futile (76.6%), protecting the patient from futile interventions (74.2%), pain management for patients in pain (71.4%), and telling the patient the truth (59.4%). However, 40.6% in truth telling case, 32.7% in the DNR case, 28.6% in pain management case, 20.6% in futile intervention case and 10.9% in refusal of treatment case reported that they would not do anything.
Conclusion: Most of the nursing students’ attitudes towards cases were ethically appropriate. However, it is worrying that in some cases close to half of students would not take action. Thus, we suggest that in nursing education ethical issues regarding palliative care should be presented in a way that nurses would have the courage to take appropriate actions.
nursing student palliative care end of life medical ethics nursing ethics
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2023 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2 |
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir
Kapak
Ayşegül Tuğuz
İlter Uzel’in “Dioskorides ve Öğrencisi” adlı eserinden
Adres
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir/ Mersin