Railways, which are the complement of the industrial revolution, and the railway constructions built around the railways, are the symbols of the cities, reflecting the construction techniques, architectural styles and socio-cultural characteristics of the society. The buildings in question have taken their places in the memory of the citizens due to their architecture, intensity of use, scale and location. With these features, most of the railway constructions, which are considered as industrial heritage, have lost their functions and remained idle due to urban dynamics and developments in transportation technologies. The aim of the study is to discuss the usage transformation possibilities of the idle railway constructions. In this context, railway construction examples that have function-modified and are showing the distinction of being the industrial heritage in Turkey and Europe were examined. It has been determined which functions are preferred in the new functions of the transformed railway constructions. The relationship between the function imposed on the railway constructions and the construction of "additives" has been questioned. The results are that publicity is an effective factor in determining the new uses of railways that have changed function.
Industrial heritage railway heritage usage conversion adaptive reuse railway constructions
Endüstri devriminin tamamlayıcısı demiryolları ve demiryolları çevresinde inşa edilen demiryolu yapıları, yapıldıkları dönemin yapım tekniği, mimari tarzları, toplumun sosyo-kültürel özelliklerini yansıtan, kentlerin simge yapılarındandır. Söz konusu yapılar, mimari, kullanım yoğunluğu, ölçek ve konumları nedeniyle kentlinin hafızasında yer etmişlerdir. Bu özellikleriyle endüstri mirası sayılan demiryolu yapılarının çoğu, kentsel dinamikler ve ulaşım teknolojilerindeki gelişmeler nedeniyle işlevlerini kaybederek atıl kalmışlardır. Çalışmanın amacı, atıl kalan demiryolu yapılarının kullanım dönüşümü olasılıklarını tartışmaktır. Bu kapsamda Avrupa’da ve Türkiye’de endüstri mirası olma özelliği gösteren ve işlev değişikliğine uğramış demiryolu yapısı örnekleri incelenmiştir. Dönüştürülen demiryolu yapılarının yeni işlevlerinde hangi fonksiyonların tercih edildiği saptanmıştır. Demiryolu yapılarına yüklenen işlev ile yapısal müdahale durumları arasındaki ilişki sorgulanmıştır.
Endüstri mirası demiryolu mirası kullanım dönüşümü uyarlanabilir yeniden kullanım demiryolu yapıları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 3 |