Okul müdürlerinin benimsediği yönetim tarzları ile öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasındaki ilişkinin araştırıldığı bu çalışma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini Konya ili Selçuklu, Meram ve Karatay merkez ilçelerinde yer alan resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmada uygun örnekleme yöntemi ile 458 öğretmenden veri toplanmıştır. Araştırmada veri toplamak için “Algılanan Müdür Yönetim Tarzı Ölçeği”, “Örgütsel Adalet Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Veriler, betimsel istatistik, t testi, tek yönlü ANOVA ve korelasyon analizi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmenler tarafından algılanan örgütsel adalete ilişkin bulgular incelendiğinde öğretmenler, okul müdürlerinin adil olduğunu düşünmektedir. Öğretmenlerin örgütsel adalet algılamalarında cinsiyet, eğitim düzeyi, yaş, kıdem, branş ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre okul müdürlerinin en çok işbirlikli yönetim tarzını ardından sırasıyla otoriter yönetim tarzı, karşı koyucu yönetim tarzı ve ilgisiz yönetim tarzlarını benimsedikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin okul müdürü yönetim tarzı algılarının cinsiyet, eğitim düzeyi, kıdem, branş ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmektedir. Algılanan okul müdürü yönetim tarzları ile öğretmenler tarafından algılanan örgütsel adalet arasındaki ilişkiyi belirlemek için yapılan korelasyon analizi sonucunda okul müdürlerinin benimsediği işbirlikli yönetim tarzı ve otoriter yönetim tarzı ile örgütsel adaletin alt boyutları olan dağıtımsal adalet, işlemsel adalet ve etkileşimsel adalet arasında pozitif yönlü ve yüksek düzeyde ilişki olduğu; ilgisiz yönetim tarzı ve karşı koyucu yönetim tarzı ile örgütsel adaletin tüm alt boyutları arasında negatif yönlü ve düşük düzeyde ilişki olduğu saptanmıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgular arasında en dikkat çekici olan otoriter okul müdürlerinin de öğretmenler tarafından yüksek düzeyde adil algılanmasıdır.
Yönetim tarzı müdür yönetim tarzı örgütsel adalet örgütsel adalet algısı.
Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Etik Kurulu tarafından 2022/90 sayılı onay ve Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından E-83688308-605.99-47224034 sayılı araştırma izni alınmıştır.
This study examines the relationship between the principals’ management styles and teachers’ perceptions of organizational justice. It was designed in relational screening model and the universe of the research consists of teachers working in official primary, secondary and high schools in the central districts of Konya, Selçuklu, Meram and Karatay. In the study, data were collected from 458 teachers using the convenience sampling method. “Perceived manager management style scale”, “organizational justice scale” and “personal ınformation form” were used to collect data in the research. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test, one-way Anova, and correlation analysis techniques. When the findings regarding the organizational justice perceived by the teachers are examined, it is seen that the teachers think that the school principals are fair. It was determined that teachers’ perceptions of organizational justice differed significantly according to gender, education level, age, seniority, branch and school type variables. According to the findings, it was determined that school principals adopted the most cooperative management style, followed by authoritarian management style, oppositional management style and disinterested management style, respectively. It was observed that the teachers’ perceptions of the school principal’s management style differed significantly according to the variables of gender, education level, seniority, branch and school type. As a result of the correlation analysis conducted to determine the relationship between perceived school principal management styles and organizational justice perceived by teachers, there is a significant, positive and high correlation between the cooperative management style and authoritarian management style adopted by school principals and the sub-dimensions of organizational justice such as distributive justice, procedural justice and interactional justice level of relationship; it has been determined that there is a significant, negative and low level relationship between disinterested management style and oppositional management style and all sub-dimensions of organizational justice. The most remarkable finding is that authoritarian school principals are also perceived as fair by teachers at a high level.
Management style principal management style organizational justice perception of organizational justice.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.