Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İSLAM KAYNAKLARINA GÖRE YAHUDİLER’İN ALLAH’IN OĞLU OLARAK NİTELEDİKLERİ ÜZEYİR İLE İLGİLİ BAZI MESELELER

Yıl 2020, Cilt: 49 Sayı: 49, 13 - 32, 30.06.2020

Öz



Bu
çalışmada, Kur’an-ı Kerim’e göre Yahudiler’in Allah’ın oğlu olarak
niteledikleri Üzeyir ile ilgili bazı sorunlara değinilecektir.
Konu ağırlıklı olarak İslam kaynaklarındaki
verilere dayanarak incelenecektir.
Üzeyir’in Allah’ın insanlara gönderdiği bir
peygamber olup olmadığı, ölümünden yüzyıl sonra diriltilenin o olup olmadığı
üzerinde de durulacaktır. Ayrıca bu makalede Yahudiler ve Hıristiyanların
peygamberlerinin ölümünden sonra onların konumlarını değiştirmek suretiyle yani
onları Allah’ın oğulları görerek hak dini tevhit ilkesinden nasıl sapıtarak
bozduklarına değinilecektir.




Kaynakça

  • Adam, Baki. “Üzeyir”, DİA (2012), 42, ss. 401-402.Adam, Baki. Yahudilik ve Hıristiyanlık Açısından Kur’ân’ın Tartışmalı Konuları, İstanbul: Pınar Yayınları, 2011.Aliyyü’l-Kârî. Fıkh-ı Ekber Aliyyü’l-Kârî Şerhi, ter. Y. Vehbi Yavuz, İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992.Bağdadî, Ebu Mansur Abdulkâhir b. Tahir b. Muhammed. Usulu’d-Din. Beyrut, 1401/1981.Biçer, Ramazan. İslam Kelamcılarına Göre İncil. İstanbul: Gelenek Yayınları, 2004.Buhârî, Ebi Abdullah Muhammed b. İsmail. Sahih-i Buhârî. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992.İbn Cevzî, Ebi’l-Ferec Abdurrahman. Telbîsu İblîs. Thk. Eymen Salih, Kahire: Daru’l-Hadîs, 1415/1995. İbn Hazm, Ebu Muhammed Ali b. Ahmed ez-Zahirî. el-Fasl fi’l-Milel ve’l-Ehvâi ve’n-Nihal. Beyrut, 1406/1986.İbn Kesîr, İmaduddin Ebu‘l-Fidâ İsmail. el-Bidâye ve’n-Nihâye, Beyrut, 1966.İbn Kesir, İmaduddin Ebu‘l-Fidâ İsmail. Tefsiru‘l- Kur‘ani‘l-Azim, Kahire: Mektebetü‘l-Kayyime, 1414/ 1993.İbn Manzûr, Muhammed b. Mükerrem, Lisânü’l-Arab. Beyrut: Dâru’s- Sâdr, 1414.İbnü’l-Esîr. el-Kamil fi’t-Tarih, Beyrut, 1979.İsbehânî, Hüseyin b. Muhammed Ragib el-Müfredât. İstanbul: Kahraman Yay., 1986.Kadı Abdulcebbar, el- Muhtasar fî Usuli’d-Din/ Dinin Temel İlkeleri, Çev. Hulusi Arslan, İstanbul: Endülüs, 2017.Karadaş, Cağfer. İslâm Akaidi. Ankara: Ay Yayınları, 2017.Kahraman, Ferruh. “Tefsîr’de Kitab-ı Mukaddesin Tahrîfi Meselesi: II (Tahrîf Kelimesinin Müradifleri Bağlamında)”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2015/1,Sayı: 41, ss. 213-242.Kitabı Mukaddes, Eski ve Yeni Ahit, Ezrâ, 7/1-12, İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi, 1985.Komisyon, Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir II, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2006.Köksal, M. Asım. Peygamberler Tarihi. Ankara: TDV. Yayınları, 2004.Mahalli, Celaleddin Muhammed b. Ahmed - Celaleddin Abdurrahman b. Ebi Bekir es-Suyûtî. Tefsirü’l-Celaleyn, İstanbul, trs.Makdisî, el-Mutahhar b. Tahir. el-Bed’ ve‘t-Târîh, Kahire trs, Muhsin Abdulhamid, İslam’a yönelen Yıkıcı Hareketler (Bâbîlik ve Babâiliğin İçyüzü), Çev. S. Yeprem - H. Güleç, Ankara, 1986.Özarslan, Selim. İslâm İnanç Esasları/Akaid Esasları, Ankara: Nobel Yayınları, 2013.Özarslan, Selim. “Kur’an’da Hz. Peygamber’e Yönelik Saygı İfadeleri”, Diyanet İlmi Dergi, Ankara, 2007, 43/ 3.Sa’lebî, Ebu İshak Ahmed b. Muhammed b. İbrahim en-Nîsâbûrî. Kasasu’l-Enbiyâ Arâisü’l-Mecâlis, Beyrut: Daru’l-Ma’rife, trs.Sabûnî, Muhammed Ali. Safvetü’t-Tefâsîr. Mekke: Daru’s-Sâbûnî, trs.Sâbûnî, Nureddin. el-Bidâye fî Usuli’d-Din/ Mâtürîdiyye Akaidi, Çev. Bekir Topaloğlu, Ankara: DİB. Yayınları, 1995. Sâbûnî, Nureddin. el-Kifâye fi’l- Hidâye, Laleli Kütüphanesi Numara, 2271, v. 40b.Şehristânî, Ebi’l-Feth Muhammed b. Abdulkerim. el-Milel ve’n-Nihal, thk. Ahmet Fehmi Muhammed, Beyrut: Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, trs., I-III.Taberî, İbn Cerir. Camiu'l-Beyân. Mısır, 1951. Taftazânî, Sa’duddin Mesud b. Ömer. Şerhu’l-Akaid, (S. Uludağ; Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi içinde Orijinal metin), İstanbul, 1991.Topaloğlu, Bekir - Çelebi, İlyas. Kelâm Terimleri Sözlüğü, İstanbul: İsam Yayınları, 2010.Ûşî, Sirâcu’ddîn Alî b. Osmân el-Fergânî. Bed’u’l-Emâlî. İstanbul: Şefkat Yayınları, 2015. Yazır, Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: Çelik-Şura, trs.Zemahserî, Muhammed b. Ömer. Tefsiru’l-Keşşâf an Hakâiki Gavâmidi’t-Tenzîli ve Uyunu’l- Ekâvîli fî Vucuhi’t-Te’vîl. Kahire, 1977.
Yıl 2020, Cilt: 49 Sayı: 49, 13 - 32, 30.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Adam, Baki. “Üzeyir”, DİA (2012), 42, ss. 401-402.Adam, Baki. Yahudilik ve Hıristiyanlık Açısından Kur’ân’ın Tartışmalı Konuları, İstanbul: Pınar Yayınları, 2011.Aliyyü’l-Kârî. Fıkh-ı Ekber Aliyyü’l-Kârî Şerhi, ter. Y. Vehbi Yavuz, İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992.Bağdadî, Ebu Mansur Abdulkâhir b. Tahir b. Muhammed. Usulu’d-Din. Beyrut, 1401/1981.Biçer, Ramazan. İslam Kelamcılarına Göre İncil. İstanbul: Gelenek Yayınları, 2004.Buhârî, Ebi Abdullah Muhammed b. İsmail. Sahih-i Buhârî. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992.İbn Cevzî, Ebi’l-Ferec Abdurrahman. Telbîsu İblîs. Thk. Eymen Salih, Kahire: Daru’l-Hadîs, 1415/1995. İbn Hazm, Ebu Muhammed Ali b. Ahmed ez-Zahirî. el-Fasl fi’l-Milel ve’l-Ehvâi ve’n-Nihal. Beyrut, 1406/1986.İbn Kesîr, İmaduddin Ebu‘l-Fidâ İsmail. el-Bidâye ve’n-Nihâye, Beyrut, 1966.İbn Kesir, İmaduddin Ebu‘l-Fidâ İsmail. Tefsiru‘l- Kur‘ani‘l-Azim, Kahire: Mektebetü‘l-Kayyime, 1414/ 1993.İbn Manzûr, Muhammed b. Mükerrem, Lisânü’l-Arab. Beyrut: Dâru’s- Sâdr, 1414.İbnü’l-Esîr. el-Kamil fi’t-Tarih, Beyrut, 1979.İsbehânî, Hüseyin b. Muhammed Ragib el-Müfredât. İstanbul: Kahraman Yay., 1986.Kadı Abdulcebbar, el- Muhtasar fî Usuli’d-Din/ Dinin Temel İlkeleri, Çev. Hulusi Arslan, İstanbul: Endülüs, 2017.Karadaş, Cağfer. İslâm Akaidi. Ankara: Ay Yayınları, 2017.Kahraman, Ferruh. “Tefsîr’de Kitab-ı Mukaddesin Tahrîfi Meselesi: II (Tahrîf Kelimesinin Müradifleri Bağlamında)”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2015/1,Sayı: 41, ss. 213-242.Kitabı Mukaddes, Eski ve Yeni Ahit, Ezrâ, 7/1-12, İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi, 1985.Komisyon, Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir II, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2006.Köksal, M. Asım. Peygamberler Tarihi. Ankara: TDV. Yayınları, 2004.Mahalli, Celaleddin Muhammed b. Ahmed - Celaleddin Abdurrahman b. Ebi Bekir es-Suyûtî. Tefsirü’l-Celaleyn, İstanbul, trs.Makdisî, el-Mutahhar b. Tahir. el-Bed’ ve‘t-Târîh, Kahire trs, Muhsin Abdulhamid, İslam’a yönelen Yıkıcı Hareketler (Bâbîlik ve Babâiliğin İçyüzü), Çev. S. Yeprem - H. Güleç, Ankara, 1986.Özarslan, Selim. İslâm İnanç Esasları/Akaid Esasları, Ankara: Nobel Yayınları, 2013.Özarslan, Selim. “Kur’an’da Hz. Peygamber’e Yönelik Saygı İfadeleri”, Diyanet İlmi Dergi, Ankara, 2007, 43/ 3.Sa’lebî, Ebu İshak Ahmed b. Muhammed b. İbrahim en-Nîsâbûrî. Kasasu’l-Enbiyâ Arâisü’l-Mecâlis, Beyrut: Daru’l-Ma’rife, trs.Sabûnî, Muhammed Ali. Safvetü’t-Tefâsîr. Mekke: Daru’s-Sâbûnî, trs.Sâbûnî, Nureddin. el-Bidâye fî Usuli’d-Din/ Mâtürîdiyye Akaidi, Çev. Bekir Topaloğlu, Ankara: DİB. Yayınları, 1995. Sâbûnî, Nureddin. el-Kifâye fi’l- Hidâye, Laleli Kütüphanesi Numara, 2271, v. 40b.Şehristânî, Ebi’l-Feth Muhammed b. Abdulkerim. el-Milel ve’n-Nihal, thk. Ahmet Fehmi Muhammed, Beyrut: Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, trs., I-III.Taberî, İbn Cerir. Camiu'l-Beyân. Mısır, 1951. Taftazânî, Sa’duddin Mesud b. Ömer. Şerhu’l-Akaid, (S. Uludağ; Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi içinde Orijinal metin), İstanbul, 1991.Topaloğlu, Bekir - Çelebi, İlyas. Kelâm Terimleri Sözlüğü, İstanbul: İsam Yayınları, 2010.Ûşî, Sirâcu’ddîn Alî b. Osmân el-Fergânî. Bed’u’l-Emâlî. İstanbul: Şefkat Yayınları, 2015. Yazır, Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: Çelik-Şura, trs.Zemahserî, Muhammed b. Ömer. Tefsiru’l-Keşşâf an Hakâiki Gavâmidi’t-Tenzîli ve Uyunu’l- Ekâvîli fî Vucuhi’t-Te’vîl. Kahire, 1977.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selim Özarslan 0000-0002-4881-6987

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 26 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 49 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Özarslan, S. (2020). İSLAM KAYNAKLARINA GÖRE YAHUDİLER’İN ALLAH’IN OĞLU OLARAK NİTELEDİKLERİ ÜZEYİR İLE İLGİLİ BAZI MESELELER. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 49(49), 13-32.
AMA Özarslan S. İSLAM KAYNAKLARINA GÖRE YAHUDİLER’İN ALLAH’IN OĞLU OLARAK NİTELEDİKLERİ ÜZEYİR İLE İLGİLİ BAZI MESELELER. NEÜİFD. Haziran 2020;49(49):13-32.
Chicago Özarslan, Selim. “İSLAM KAYNAKLARINA GÖRE YAHUDİLER’İN ALLAH’IN OĞLU OLARAK NİTELEDİKLERİ ÜZEYİR İLE İLGİLİ BAZI MESELELER”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 49, sy. 49 (Haziran 2020): 13-32.
EndNote Özarslan S (01 Haziran 2020) İSLAM KAYNAKLARINA GÖRE YAHUDİLER’İN ALLAH’IN OĞLU OLARAK NİTELEDİKLERİ ÜZEYİR İLE İLGİLİ BAZI MESELELER. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 49 49 13–32.
IEEE S. Özarslan, “İSLAM KAYNAKLARINA GÖRE YAHUDİLER’İN ALLAH’IN OĞLU OLARAK NİTELEDİKLERİ ÜZEYİR İLE İLGİLİ BAZI MESELELER”, NEÜİFD, c. 49, sy. 49, ss. 13–32, 2020.
ISNAD Özarslan, Selim. “İSLAM KAYNAKLARINA GÖRE YAHUDİLER’İN ALLAH’IN OĞLU OLARAK NİTELEDİKLERİ ÜZEYİR İLE İLGİLİ BAZI MESELELER”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 49/49 (Haziran 2020), 13-32.
JAMA Özarslan S. İSLAM KAYNAKLARINA GÖRE YAHUDİLER’İN ALLAH’IN OĞLU OLARAK NİTELEDİKLERİ ÜZEYİR İLE İLGİLİ BAZI MESELELER. NEÜİFD. 2020;49:13–32.
MLA Özarslan, Selim. “İSLAM KAYNAKLARINA GÖRE YAHUDİLER’İN ALLAH’IN OĞLU OLARAK NİTELEDİKLERİ ÜZEYİR İLE İLGİLİ BAZI MESELELER”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 49, sy. 49, 2020, ss. 13-32.
Vancouver Özarslan S. İSLAM KAYNAKLARINA GÖRE YAHUDİLER’İN ALLAH’IN OĞLU OLARAK NİTELEDİKLERİ ÜZEYİR İLE İLGİLİ BAZI MESELELER. NEÜİFD. 2020;49(49):13-32.
 

Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu İlahiyat Fakültesi
Adres: Aşkan Mh. Yeni Meram Cd. No: 136 Meram / KONYA  E-posta: akifdergisi@erbakan.edu.tr
ISSN: 2148-9890  e-ISSN: 2149-0015

Sosyal Medya Hesapları:
Twitter: @akifdergisi 
 Instagram: @akifdergisi  Facebook: @akifdergisi