Increasing the flexible road
pavements constructed in order to meet the need for roads occurring in parallel
with the growing population and developing technology have made maintenance and
rehabilitation works to become mandatory to be taken into consideration.
Therefore, many scientific researches related to pavement maintenance cost
analysis are carried out. So far, cost analyses on preliminary estimation
models have been made to do with road pavement deterioration. In this study,
cost analysis is determined by examining samples of deterioration occurring on
flexible road pavements. Depending on preliminary data taken into account in
design phase; traffic, climate and region, material and basement of pavement factors,
deformations which they effect on pavement are examined in terms of maintenance
costs. As a result of this study, it is revealed the most effective one of
parameters taken into account in design phase on damages of flexible pavement
is material factor. However, it is determined swelling occurring on flexible
pavements because of climate and region effects have been most effective damage
on maintenance costs. Besides, it is concluded that physical deformations that
have been least effective on maintenance costs are aggregate polished,
decomposing and shrinkage cracks.
Maintenance costs Flexible pavement Physical deformation Road pavement
Artan
nüfus ve gelişen teknolojiye paralel olarak ortaya çıkan karayolu ihtiyacını
karşılamak amacıyla inşa edilen esnek karayolu üstyapıların artması, bakım ve
rehabilitasyon işlerinin de göz önünde tutulmasını zorunlu hale getirmiştir. Bu
bağlamda, üstyapı bakım ve onarım maliyet analizleri ile ilgili bilimsel
araştırmalar yapılmaktadır. Bugüne kadar karayolu üstyapısı bozulmaları ile
ilgili yapılan maliyet araştırmalarında tahmin modellerine dayalı analizler gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışmada ise, yol üstyapısında oluşan bozulma örnekleri üzerinde incelemeler
yapılarak maliyet analizleri yapılmıştır. Projelendirme safhasında dikkate alınan
ön veriler; trafik, iklim ve bölge, malzeme ve üstyapı taban faktörlerine bağlı
olarak üstyapıda etkili oldukları bozulmalar, bakım maliyetleri açısından incelenmiştir.
Yapılan bu çalışmada, esnek karayolu üstyapılarının projelendirme aşamasında
dikkate alınan parametrelerden, üstyapı hasarlarında en etkili kriterin malzeme
faktörü olduğu görülmüştür. Bununla birlikte, esnek üstyapılarda iklim ve bölge
etkisiyle meydana gelen kabarma oluşumunun, karayolları bakım maliyetleri
üzerinde en etkili hasar olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, agrega cilalanması,
sökülme ve büzülme çatlaklarının bakım maliyetleri üzerindeki etkisi en düşük
fiziksel deformasyonlar oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Bakım maliyeti Esnek kaplama Fiziksel deformasyon Yol üstyapısı
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Diğer Bölümler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |