Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Deteriorations in the Road Pavements on Maintenance Costs

Yıl 2017, , 102 - 111, 28.07.2017
https://doi.org/10.17100/nevbiltek.304473

Öz

Increasing the flexible road
pavements constructed in order to meet the need for roads occurring in parallel
with the growing population and developing technology have made maintenance and
rehabilitation works to become mandatory to be taken into consideration.
Therefore, many scientific researches related to pavement maintenance cost
analysis are carried out. So far, cost analyses on preliminary estimation
models have been made to do with road pavement deterioration. In this study,
cost analysis is determined by examining samples of deterioration occurring on
flexible road pavements. Depending on preliminary data taken into account in
design phase; traffic, climate and region, material and basement of pavement factors,
deformations which they effect on pavement are examined in terms of maintenance
costs. As a result of this study, it is revealed the most effective one of
parameters taken into account in design phase on damages of flexible pavement
is material factor. However, it is determined swelling occurring on flexible
pavements because of climate and region effects have been most effective damage
on maintenance costs. Besides, it is concluded that physical deformations that
have been least effective on maintenance costs are aggregate polished,
decomposing and shrinkage cracks.

Kaynakça

  • [1] Karayolları Genel Müdürlüğü (2010). Devlet ve İl Yolları Envanteri. www.kgm.gov.tr (erişim tarihi, 15.03.2017).
  • [2] Riggins, M., Lytton, R. L., & Garcia-Diaz, A. (1985). Developing stochastic flexible pavement distress and serviceability equations (No. 1048).
  • [3] Carnahan JV, Davis WJ, Shahin MY, Keane PL, Wu MI (1986). Optimal Maintenance Decisions for Pavement Management. ASCE Journal of Transportation Engineering. Vol. 113, No. 5, pp. 554-572.
  • [4] Markov M J, Brademeyer BD, Sherwood J, Kenis WJ (1987).The Economic Optimization of Pavement Maintenance and Rehabilitation Policy, Proc. of Second North American Conf. on Managing Pavements, pp. 170-182, Canada.
  • [5] Fwa TF, Sinha KC (1991). Pavement Performance and Life-Cycle Cost Analysis, ASCE Journal of Transportation Engineering, Vol. 117, No. 1, pp. 33-45.
  • [6] Otto S, Ariaratnam ST (1999). Guidelines for Developing Performance Measures in Highway Maintenance Operations, ASCE Journal of Transportation Engineering, 125 (1) 46-54.
  • [7] Tsunokawa K, Islam R, Changyu G (2002). Optimal Strategies For Highway Pavement Management in Developing Countries, Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, Vol. 17, pp. 194-202.
  • [8] Kuloğlu N, Kök BV, Öndaş M (2004). Sathi Kaplamalarda Kusma Olayına Etki Eden Faktörler. 4.Ulusal Asfalt Sempozyumu, Ankara.
  • [9] Lamptey, G., Ahmad, M. Z., Labi, S., & Sinha, K. C. (2005). Life cycle cost analysis for INDOT pavement design procedures.
  • [10] Zhe-liang, L. I. (2007). Pavement Preventive Maintenance for Highway Based on Cost-benefit Analysis [J]. Journal of Highway and Transportation Research and Development, 12, 006.
  • [11] Praticò, F. G., Casciano, A., & Tramontana, D. (2010). Pavement life-cycle cost and asphalt binder quality: Theoretical and experimental investigation. Journal of Construction Engineering and Management, 137(2), 99-107.
  • [12] Taşdemir Y, Ağar E (2005). Bitümlü Kaplamalarda Düşük Sıcaklık Çatlaklarının İncelenmesi. İtüdergisi/d mühendislik, cilt: 4, sayı: 1, 59-70.
  • [13] Karayolları Genel Müdürlüğü (1998). Karayolu Bakım El Kitabı. Bakım Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • [14] Karayolları Genel Müdürlüğü (2010).Yol, Köprü, Bitümlü Kaplamalar, Bakım ve Trafik İşlerine Ait Birim Fiyat Listesi Program ve İzleme Dairesi Başkanlığı Keşif ve Şartname Şubesi Müdürlüğü, Ankara.

Karayolu Üstyapılarındaki Bozulmaların Bakım Maliyetlerine Etkisi

Yıl 2017, , 102 - 111, 28.07.2017
https://doi.org/10.17100/nevbiltek.304473

Öz

Artan
nüfus ve gelişen teknolojiye paralel olarak ortaya çıkan karayolu ihtiyacını
karşılamak amacıyla inşa edilen esnek karayolu üstyapıların artması, bakım ve
rehabilitasyon işlerinin de göz önünde tutulmasını zorunlu hale getirmiştir. Bu
bağlamda, üstyapı bakım ve onarım maliyet analizleri ile ilgili bilimsel
araştırmalar yapılmaktadır. Bugüne kadar karayolu üstyapısı bozulmaları ile
ilgili yapılan maliyet araştırmalarında tahmin modellerine dayalı analizler gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışmada ise, yol üstyapısında oluşan bozulma örnekleri üzerinde incelemeler
yapılarak maliyet analizleri yapılmıştır. Projelendirme safhasında dikkate alınan
ön veriler; trafik, iklim ve bölge, malzeme ve üstyapı taban faktörlerine bağlı
olarak üstyapıda etkili oldukları bozulmalar, bakım maliyetleri açısından incelenmiştir.
Yapılan bu çalışmada, esnek karayolu üstyapılarının projelendirme aşamasında
dikkate alınan parametrelerden, üstyapı hasarlarında en etkili kriterin malzeme
faktörü olduğu görülmüştür. Bununla birlikte, esnek üstyapılarda iklim ve bölge
etkisiyle meydana gelen kabarma oluşumunun, karayolları bakım maliyetleri
üzerinde en etkili hasar olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, agrega cilalanması,
sökülme ve büzülme çatlaklarının bakım maliyetleri üzerindeki etkisi en düşük
fiziksel deformasyonlar oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • [1] Karayolları Genel Müdürlüğü (2010). Devlet ve İl Yolları Envanteri. www.kgm.gov.tr (erişim tarihi, 15.03.2017).
  • [2] Riggins, M., Lytton, R. L., & Garcia-Diaz, A. (1985). Developing stochastic flexible pavement distress and serviceability equations (No. 1048).
  • [3] Carnahan JV, Davis WJ, Shahin MY, Keane PL, Wu MI (1986). Optimal Maintenance Decisions for Pavement Management. ASCE Journal of Transportation Engineering. Vol. 113, No. 5, pp. 554-572.
  • [4] Markov M J, Brademeyer BD, Sherwood J, Kenis WJ (1987).The Economic Optimization of Pavement Maintenance and Rehabilitation Policy, Proc. of Second North American Conf. on Managing Pavements, pp. 170-182, Canada.
  • [5] Fwa TF, Sinha KC (1991). Pavement Performance and Life-Cycle Cost Analysis, ASCE Journal of Transportation Engineering, Vol. 117, No. 1, pp. 33-45.
  • [6] Otto S, Ariaratnam ST (1999). Guidelines for Developing Performance Measures in Highway Maintenance Operations, ASCE Journal of Transportation Engineering, 125 (1) 46-54.
  • [7] Tsunokawa K, Islam R, Changyu G (2002). Optimal Strategies For Highway Pavement Management in Developing Countries, Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, Vol. 17, pp. 194-202.
  • [8] Kuloğlu N, Kök BV, Öndaş M (2004). Sathi Kaplamalarda Kusma Olayına Etki Eden Faktörler. 4.Ulusal Asfalt Sempozyumu, Ankara.
  • [9] Lamptey, G., Ahmad, M. Z., Labi, S., & Sinha, K. C. (2005). Life cycle cost analysis for INDOT pavement design procedures.
  • [10] Zhe-liang, L. I. (2007). Pavement Preventive Maintenance for Highway Based on Cost-benefit Analysis [J]. Journal of Highway and Transportation Research and Development, 12, 006.
  • [11] Praticò, F. G., Casciano, A., & Tramontana, D. (2010). Pavement life-cycle cost and asphalt binder quality: Theoretical and experimental investigation. Journal of Construction Engineering and Management, 137(2), 99-107.
  • [12] Taşdemir Y, Ağar E (2005). Bitümlü Kaplamalarda Düşük Sıcaklık Çatlaklarının İncelenmesi. İtüdergisi/d mühendislik, cilt: 4, sayı: 1, 59-70.
  • [13] Karayolları Genel Müdürlüğü (1998). Karayolu Bakım El Kitabı. Bakım Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • [14] Karayolları Genel Müdürlüğü (2010).Yol, Köprü, Bitümlü Kaplamalar, Bakım ve Trafik İşlerine Ait Birim Fiyat Listesi Program ve İzleme Dairesi Başkanlığı Keşif ve Şartname Şubesi Müdürlüğü, Ankara.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Mühendislik
Bölüm Diğer Bölümler
Yazarlar

Muhammed Emin Cihangir Bağdatlı

Mehmet Şükrü Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Bağdatlı, M. E. C., & Yıldırım, M. Ş. (2017). Karayolu Üstyapılarındaki Bozulmaların Bakım Maliyetlerine Etkisi. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 102-111. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.304473
AMA Bağdatlı MEC, Yıldırım MŞ. Karayolu Üstyapılarındaki Bozulmaların Bakım Maliyetlerine Etkisi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. Temmuz 2017;6(1):102-111. doi:10.17100/nevbiltek.304473
Chicago Bağdatlı, Muhammed Emin Cihangir, ve Mehmet Şükrü Yıldırım. “Karayolu Üstyapılarındaki Bozulmaların Bakım Maliyetlerine Etkisi”. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi 6, sy. 1 (Temmuz 2017): 102-11. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.304473.
EndNote Bağdatlı MEC, Yıldırım MŞ (01 Temmuz 2017) Karayolu Üstyapılarındaki Bozulmaların Bakım Maliyetlerine Etkisi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi 6 1 102–111.
IEEE M. E. C. Bağdatlı ve M. Ş. Yıldırım, “Karayolu Üstyapılarındaki Bozulmaların Bakım Maliyetlerine Etkisi”, Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 102–111, 2017, doi: 10.17100/nevbiltek.304473.
ISNAD Bağdatlı, Muhammed Emin Cihangir - Yıldırım, Mehmet Şükrü. “Karayolu Üstyapılarındaki Bozulmaların Bakım Maliyetlerine Etkisi”. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi 6/1 (Temmuz 2017), 102-111. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.304473.
JAMA Bağdatlı MEC, Yıldırım MŞ. Karayolu Üstyapılarındaki Bozulmaların Bakım Maliyetlerine Etkisi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2017;6:102–111.
MLA Bağdatlı, Muhammed Emin Cihangir ve Mehmet Şükrü Yıldırım. “Karayolu Üstyapılarındaki Bozulmaların Bakım Maliyetlerine Etkisi”. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi, c. 6, sy. 1, 2017, ss. 102-11, doi:10.17100/nevbiltek.304473.
Vancouver Bağdatlı MEC, Yıldırım MŞ. Karayolu Üstyapılarındaki Bozulmaların Bakım Maliyetlerine Etkisi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2017;6(1):102-11.

Dergimizin tarandığı indeksler


12300          20980     2097822081