İzlenebilirlik EC 178/2002'ye göre; "gıda,
yem ve gıda olarak üretilen hayvan veya gıda veya yeme katılmak amacıyla
üretilen veya katılması beklenen maddeleri üretim, işleme ve dağıtımın tüm
aşamalarında izleyebilmek ve takip edebilmek" olarak tanımlanmaktadır. Kolay
bozulabilen, üretildiği ortamdan ve üretilme biçiminden kaynaklanan nedenlerle
insanlar için tehlikeli olabilen su ürünlerinde izlenebilirlik oldukça
önemlidir. İzlenebilirlik, su ürünleri avcığında teknede ve karaya çıkış
noktalarında başlamaktadır. Uygulama ile türlerin boyları, miktarı, zamanı ve
yerinin yasalara ve kotalara uygunluğu denetlenmektedir. Su ürünlerinde
izlenebilirlik, ürünlerin kalitesinin, orijininin, el değiştirmelerinin kontrolünü sağlaması ile
pazarlamada ve balıkçılık yönetiminde büyük kolaylıklar sağlayan önemli bir
araçtır. Su ürünleri, avcılık ve yetiştiricilik yoluyla iki türlü elde
edilmekte ve sadece Türkiye'de yetiştiricilik ürünlerinin ambalajlarında
izlenebilirlikle ilgili bazı bilgilere rastlanmaktadır. Etiketlerde bulunması
gereken bilgilerde halen eksiklikler mevcuttur. Bu nedenle ürünlerin özellikle
dış pazarlamasında önemli sorunlarla karşılaşılmaktadır. Diğer taraftan avcılıkta
yasak bölgelerden ve sağlığa uygun olmayan yerlerden avlanmış ürünlerin
piyasaya sunulması ile karşılaşılabilmektedir Dolayısıyla iyi izlenememe ve
yetersiz denetim kayıt dışı ticareti desteklemektedir. Bu anlamda
izlenebilirliğin sürdürülebilir balıkçılık yönetimi açısından önemli bir işlevi
bulunmaktadır. Bu çerçevede bu çalışmada su ürünleri izlenebilirliğindeki
sorunlar tartışılarak ve pazarlamada izlenebilirlik sistemlerinin tesisi için
yapılması gereken bazı uygulamalar ve yaklaşımların etkinliği ortaya konulmaya
çalışılmıştır.
İzlenebilirlik Yetiştiricilik Su ürünleri pazarlaması Tüketici
According to EC 178/2002 traceability
defined as “traceability and ability to pursue all steps of production,
procession and distribution of food, bait and materials produced to add or
expected to add in food or bait”. Traceability is crucial in fisheries products
that can be easily deteriorated, which can be dangerous to humans due to the
way they are produced. Traceability
begins on the boat and at landing points. In practice, the size, quantity, time
and place of the species are checked for legality and quota compliance.
Traceability in seafood is an important tool of providing great convenience in
marketing and fisheries management, with the control of the quality of the
products, the origin, and the handshake. Aquatic products are obtained in two
ways by capturing and aquaculture. There is some information about traceability
in the packaging of the products of aquaculture in Turkey. Despite this, there
is still a shortage of information that must be included in the labels. For
this reason, important problems are encountered especially in foreign marketing
of products. On the other hand, it can be encountered that the products which
are captured in prohibited regions and the ones which are not suitable for
health are supplied to the market.Therefore, poor monitoring and insufficient
control support informal trade. In this sense, traceability has an important
function in terms of sustainable fisheries management. In this framework, this
study attempted to discuss the problems of traceability of fishery product and
to demonstrate the effectiveness of some applications and approaches that
should be made to establish traceability systems in marketing.
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | ICAFOF 2017 (International Conference on Agriculture, Forest, Food Sciences and Technologies) Özel Sayısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 24 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |