Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Avanos İlçe Merkezinde Trafik Kaynaklı Gürültü Kirliliğinin Mekansal Analizi

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 20 - 29, 28.07.2017
https://doi.org/10.17100/nevbiltek.309489

Öz

Bu çalışma ile;  Nevşehir ili Avanos İlçe merkezinin ana
arterlerinde trafik kaynaklı gürültü kirliliği seviyesinin tespit edilmesi ve
yaşanan gürültü kirliliğinin insanlar üzerindeki olumsuz etkilerinin en az
seviyeye indirilmesi için alınabilecek önlemler belirlenmiştir. Yapılan gürültü
ölçümleri TS ISO 3744, TS ISO 1996-1 ve 1996-2 standartlarına uygun olarak
yapılmıştır. Ölçüm istasyonlarında oluşan gürültü seviyeleri Svantek marka Tip
I gürültü ölçüm cihazı ile ölçülmüştür. Ayrıca, Avanos kent merkezinin gürültü
kirliliği, Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) aracılığıyla konumsal olarak
değerlendirilmiştir. Toplam 24 adet ölçüm noktasında yapılan gürültü
ölçümlerinde, ilçe merkezinde bulunan ana arterlerdeki (Kapadokya Caddesi,
Vatan Caddesi, Atatürk Caddesi, Zelve Caddesi, Mithat Dülge Caddesi,
Dereyamanlı Caddesi, İnönü Caddesi, Saruhan Caddesi) eşdeğer gürültü ölçüm
seviyelerinin gündüz 79-85 dBA aralığında olduğu tespit edilmiştir. Avanos
ilçesi giriş ve çıkışında D-300 Nevşehir-Kayseri Karayolunda yapılan ölçümlerde
maksimum gürültü seviyesinin Lmax 109 dBA, minimum Lmin 82 dBA olduğu
belirlenmiştir. İlçe merkezinde trafik kaynaklı gürültünün yaşandığı ana
arterlerin iç kısmında kalan sokaklarda eşdeğer gürültü ölçüm seviyelerinin
gündüz 48-65 dBA aralığında olduğu belirlenmiştir. Avanos İlçesi kent
merkezinde bulunan ana caddeler ve D-300 Nevşehir-Kayseri Karayolunda bulunan
ölçüm istasyonlarında belirlenen eşdeğer gürültü ölçüm seviyelerinin (Leq) ‘Çevresel
Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği (ÇGDYY)’, OSHA, ISO,
WHO’da belirtilen sınır değerlerin üzerinde olduğu ve insanların sağlığını
tehdit eder boyuta geldiği tespit edilmiştir.  Ana arterlere nispeten daha uzak olan iç
kısımda bulunan sokaklarda yapılan ölçüm seviyelerinin ÇGDYY’e uygun bulunduğu
belirlenmiştir. Ana arterlerde yapılan ölçümlerden elde edilen sonuçlar insan
sağlığı açısından zararlı olduğundan, alınacak tedbirler kısaca belirtilmiştir.

Kaynakça

  • [1] Günay, E., ‘Ses Kirlenmesi veya Desibel Cehennemi’, Çevre ve İnsan Dergisi, Sayı No:20, Sayfa No:7-8, 1995.
  • [2] Anonim, ‘Gürültü Kontrol Yönetmeliği’, 11 Aralık 1986 Tarihli ve 19308 Sayılı Resmi Gazete, 1986, Ankara.
  • [3] Anonim, ‘Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği’, 01.07.2005 Tarih ve 25862 Sayılı Resmi Gazete, 2005, Ankara.
  • [4] Anonim, ‘Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği’, 04.06.2010 Tarih ve 27601 Sayılı Resmi Gazete, 2010, Ankara.
  • [5] Anonim, Türk Ceza Kanunu, 12.10.2004 Tarih ve 25611 Sayılı Resmi Gazete, 2004, Ankara.
  • [6] Özdemir,C., Burdurlu,Y., Işık, M., ‘Yapı Elemanlarının ve İmar Planlarının Gürültü Kirliliği Üzerine Etkileri’, II. Biyologlar Derneği Kongresi, Kırşehir, 1997.
  • [7] Dursun, Ş., Özdemir, C., ‘Konya İl Merkezinde Gürültü Kirliliği Haritasının Hazırlanması’, Proje No:97-081, Sayfa No:4-24, Konya, 1999.
  • [8] Özdemir,C., Burdurlu, Y., ‘Boyutları ve Etkileri Açısından Gürültü Kirliliği’, Çevre Sempozyumu, S.Ü.Çevre Mühendisliği Bölümü, Konya, 1994.
  • [9] Akdağ, N., ‘Kent Planlamada Gürültü Haritalarının Önemi: Barbaros Bulvarı Çevresi Örneği’, 6. Ulusal Akustik Kongresi, Antalya, 2002.
  • [10] Calixto, A., Diniz F.B., Zannin, P.H.T., ‘The Statistical Modeling of Road Traffic Noise in an Urban Setting, Cities, Vol.20, No.1, p.23-29, 2003.
  • [11] Özer, V., Gürültü Kirliliği, Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi,(337),72-77, 1995.
  • [12] Wilhelmsson, M., ‘The Impact of Trafic Noise on The Values of Single-Family Houses, Journal of Enviromental Planning and Management, 43 (6), p. 799-815, 2000.
  • [13] Ali, S.A., Tamura, A., ‘Road Traffic Noise Levels, Restrictions and Annoyance in Greater Cairo Egypt’, Aplied Acoustics, 64, p. 815-823, 2003.
  • [14] Buratti, C., ‘Indoor Noise Reduction Index with Open Window’, Applied Acoustics, 63, p.431-451, 2002.
  • [15] Karadayı, S., ‘Bursa İlinin Trafik Kaynaklı Gürültü Haritasının Hazırlanması’, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sayfa No:3-38, Sakarya, 2001.
  • [16] Aktürk, N., Akdemir, O.,Üzkurt, İ., ‘Trafik Işık Sürelerinin Neden Olduğu Çevresel Taşıt Gürültüsü’, Gazi Ün..Müh.-Mim.Fak.Dergisi, Cilt 18, No.1,s.71-87, 2003.
  • [17] Kalıpcı, E., Dursun, Ş., ‘Presentation of Giresun city traffic noise pollution map via geographical information system’, Journal of Applied Sciences, 9(3):479-487, 2009.
  • [18] Kalıpcı, E., Dursun, Ş., Özdemir, C., ‘Road traffic noise pollution measurements of Trabzon city centre at black sea border’, “7th International Scientific Conference SGEM”, Conference Collection of Papers, Page number:162, Varna-BULGARIA, 11-15 June, 2007.
  • [19] Kalıpcı, E., Dursun, Ş., ‘Giresun ve Trabzon il merkezlerinin trafik kaynaklı gürültü kirliliklerinin karşılaştırılması’, Blacksea International Environmental Symposium BIES’08, Proceeding Book Volume II, Page number:544-552, Giresun-TURKEY, 25-29 August, 2008.
  • [20] Özdemir, C., Kalıpcı, E., ‘Kentlerde yaşanan trafik kaynaklı gürültü kirliliği ve çözüm önerileri’, İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü, Karayolu Trafik Güvenliği Sempozyum ve Fuarı, Sayfa No:22, Ankara-TÜRKİYE, 10-12 Mayıs, 2011.
  • [21] Anonim, ''2013 Yılı Nevşehir İl Çevre Durum Raporu'', 1-107, Nevşehir, Nevşehir Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, 2014.
  • [22]Anonim,https://tr.wikipedia.org/wiki/Avanos#/media/File:Avanos,_Nev%C5%9Fehir_haritas%C4%B1.svg, 12.04.2016.
  • [23] Koushki, P.A., “Trafficnoise in Kuwait: Profilesand model in gresidents’ perceptions”, Journal of Urban Planning and Development, 101-109, 1999.
  • [24] Baaj, M.H., El-Fadel, M., Shazbak, S.M., Saliby, E., “Model in gnoise at elevated highways in urban areas: a practical application”, Journal of Urban Planning and Development, 169, 2001.
  • [25] Onuu, M.U., “Road traffic noise in Nigeria: Measurements, analysis and evaluation of nuisance” Journal of Sound and Vibration, 233(3), 391-405, 2000.
  • [26] Leong, S.T.,Lartanakul, P., “Monitor in gandas sess ment of daily exposure of road side worker stotraffic nois elevels in an asiancity: a casestudy of Bangkok streets”, Environemental Monitoringand Assessment, 85, 69-85, 2003.
  • [27] Dursun, Ş., Özdemir, C., ''Konya İl Merkezinde Gürültü Kirliliği Haritasının Hazırlanması'' 97-081, 4-24, Konya, 1999.

Spatial Analysis of Traffic Related Noise Pollution in The Center of Avanos District

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 20 - 29, 28.07.2017
https://doi.org/10.17100/nevbiltek.309489

Öz

In this present study,the
precautions that might be taken were determined for noise pollution levels
sourced by main arterial roads of traffic in Avanos district center of Nevsehir
city and to decrase the levels of the negative effects of noise pollution on
human beings to lesser degrees. The nosie measurements were carried out
according to TS ISO 3744, TS ISO 1996-1 and 1996-2 standards. In these noise
measurements for total 24 measurement points, it was determined that equivalent
noise measurement levels for the main arterial roads in the district centers
were found between 79-85 dBA in the afternoons. In the entrance and exit of
Avanos district, maximum noise level, Lmax and minimum noise level Lmin were
determined for D-300 Nevşehir-Kayseri main road as 109 dBA and 82 dBA,
respectively. In the avenues in the interial part of main arterial roads where
traffic-sourced noise was experienced in the district center, equivalent noise
measurement levels were determined as 48-65 dBA. It was stated for the
equivalent noise measurement levels determined belonging to the measurement
stations of the main roads in Avanos distric center and D-300 Nevşehir-Kayseri
main road, it was determined that  the
levels were above the limit values specified by (Leq) ‘Regulations for
Evaluation and Management of Environmental Noise (REMEN)’, OSHA, ISO, and WHO
and at the levels which threaten the human health.  It was also stated for the avenues in the
interial part of main arterial roads that the measurement levels were in
accordance with REMEN. 

Kaynakça

  • [1] Günay, E., ‘Ses Kirlenmesi veya Desibel Cehennemi’, Çevre ve İnsan Dergisi, Sayı No:20, Sayfa No:7-8, 1995.
  • [2] Anonim, ‘Gürültü Kontrol Yönetmeliği’, 11 Aralık 1986 Tarihli ve 19308 Sayılı Resmi Gazete, 1986, Ankara.
  • [3] Anonim, ‘Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği’, 01.07.2005 Tarih ve 25862 Sayılı Resmi Gazete, 2005, Ankara.
  • [4] Anonim, ‘Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği’, 04.06.2010 Tarih ve 27601 Sayılı Resmi Gazete, 2010, Ankara.
  • [5] Anonim, Türk Ceza Kanunu, 12.10.2004 Tarih ve 25611 Sayılı Resmi Gazete, 2004, Ankara.
  • [6] Özdemir,C., Burdurlu,Y., Işık, M., ‘Yapı Elemanlarının ve İmar Planlarının Gürültü Kirliliği Üzerine Etkileri’, II. Biyologlar Derneği Kongresi, Kırşehir, 1997.
  • [7] Dursun, Ş., Özdemir, C., ‘Konya İl Merkezinde Gürültü Kirliliği Haritasının Hazırlanması’, Proje No:97-081, Sayfa No:4-24, Konya, 1999.
  • [8] Özdemir,C., Burdurlu, Y., ‘Boyutları ve Etkileri Açısından Gürültü Kirliliği’, Çevre Sempozyumu, S.Ü.Çevre Mühendisliği Bölümü, Konya, 1994.
  • [9] Akdağ, N., ‘Kent Planlamada Gürültü Haritalarının Önemi: Barbaros Bulvarı Çevresi Örneği’, 6. Ulusal Akustik Kongresi, Antalya, 2002.
  • [10] Calixto, A., Diniz F.B., Zannin, P.H.T., ‘The Statistical Modeling of Road Traffic Noise in an Urban Setting, Cities, Vol.20, No.1, p.23-29, 2003.
  • [11] Özer, V., Gürültü Kirliliği, Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi,(337),72-77, 1995.
  • [12] Wilhelmsson, M., ‘The Impact of Trafic Noise on The Values of Single-Family Houses, Journal of Enviromental Planning and Management, 43 (6), p. 799-815, 2000.
  • [13] Ali, S.A., Tamura, A., ‘Road Traffic Noise Levels, Restrictions and Annoyance in Greater Cairo Egypt’, Aplied Acoustics, 64, p. 815-823, 2003.
  • [14] Buratti, C., ‘Indoor Noise Reduction Index with Open Window’, Applied Acoustics, 63, p.431-451, 2002.
  • [15] Karadayı, S., ‘Bursa İlinin Trafik Kaynaklı Gürültü Haritasının Hazırlanması’, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sayfa No:3-38, Sakarya, 2001.
  • [16] Aktürk, N., Akdemir, O.,Üzkurt, İ., ‘Trafik Işık Sürelerinin Neden Olduğu Çevresel Taşıt Gürültüsü’, Gazi Ün..Müh.-Mim.Fak.Dergisi, Cilt 18, No.1,s.71-87, 2003.
  • [17] Kalıpcı, E., Dursun, Ş., ‘Presentation of Giresun city traffic noise pollution map via geographical information system’, Journal of Applied Sciences, 9(3):479-487, 2009.
  • [18] Kalıpcı, E., Dursun, Ş., Özdemir, C., ‘Road traffic noise pollution measurements of Trabzon city centre at black sea border’, “7th International Scientific Conference SGEM”, Conference Collection of Papers, Page number:162, Varna-BULGARIA, 11-15 June, 2007.
  • [19] Kalıpcı, E., Dursun, Ş., ‘Giresun ve Trabzon il merkezlerinin trafik kaynaklı gürültü kirliliklerinin karşılaştırılması’, Blacksea International Environmental Symposium BIES’08, Proceeding Book Volume II, Page number:544-552, Giresun-TURKEY, 25-29 August, 2008.
  • [20] Özdemir, C., Kalıpcı, E., ‘Kentlerde yaşanan trafik kaynaklı gürültü kirliliği ve çözüm önerileri’, İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü, Karayolu Trafik Güvenliği Sempozyum ve Fuarı, Sayfa No:22, Ankara-TÜRKİYE, 10-12 Mayıs, 2011.
  • [21] Anonim, ''2013 Yılı Nevşehir İl Çevre Durum Raporu'', 1-107, Nevşehir, Nevşehir Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, 2014.
  • [22]Anonim,https://tr.wikipedia.org/wiki/Avanos#/media/File:Avanos,_Nev%C5%9Fehir_haritas%C4%B1.svg, 12.04.2016.
  • [23] Koushki, P.A., “Trafficnoise in Kuwait: Profilesand model in gresidents’ perceptions”, Journal of Urban Planning and Development, 101-109, 1999.
  • [24] Baaj, M.H., El-Fadel, M., Shazbak, S.M., Saliby, E., “Model in gnoise at elevated highways in urban areas: a practical application”, Journal of Urban Planning and Development, 169, 2001.
  • [25] Onuu, M.U., “Road traffic noise in Nigeria: Measurements, analysis and evaluation of nuisance” Journal of Sound and Vibration, 233(3), 391-405, 2000.
  • [26] Leong, S.T.,Lartanakul, P., “Monitor in gandas sess ment of daily exposure of road side worker stotraffic nois elevels in an asiancity: a casestudy of Bangkok streets”, Environemental Monitoringand Assessment, 85, 69-85, 2003.
  • [27] Dursun, Ş., Özdemir, C., ''Konya İl Merkezinde Gürültü Kirliliği Haritasının Hazırlanması'' 97-081, 4-24, Konya, 1999.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Mühendislik
Bölüm Çevre Mühendisliği
Yazarlar

Erkan Kalipci

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kalipci, E. (2017). Avanos İlçe Merkezinde Trafik Kaynaklı Gürültü Kirliliğinin Mekansal Analizi. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 20-29. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.309489
AMA Kalipci E. Avanos İlçe Merkezinde Trafik Kaynaklı Gürültü Kirliliğinin Mekansal Analizi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. Temmuz 2017;6(1):20-29. doi:10.17100/nevbiltek.309489
Chicago Kalipci, Erkan. “Avanos İlçe Merkezinde Trafik Kaynaklı Gürültü Kirliliğinin Mekansal Analizi”. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi 6, sy. 1 (Temmuz 2017): 20-29. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.309489.
EndNote Kalipci E (01 Temmuz 2017) Avanos İlçe Merkezinde Trafik Kaynaklı Gürültü Kirliliğinin Mekansal Analizi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi 6 1 20–29.
IEEE E. Kalipci, “Avanos İlçe Merkezinde Trafik Kaynaklı Gürültü Kirliliğinin Mekansal Analizi”, Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 20–29, 2017, doi: 10.17100/nevbiltek.309489.
ISNAD Kalipci, Erkan. “Avanos İlçe Merkezinde Trafik Kaynaklı Gürültü Kirliliğinin Mekansal Analizi”. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi 6/1 (Temmuz 2017), 20-29. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.309489.
JAMA Kalipci E. Avanos İlçe Merkezinde Trafik Kaynaklı Gürültü Kirliliğinin Mekansal Analizi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2017;6:20–29.
MLA Kalipci, Erkan. “Avanos İlçe Merkezinde Trafik Kaynaklı Gürültü Kirliliğinin Mekansal Analizi”. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi, c. 6, sy. 1, 2017, ss. 20-29, doi:10.17100/nevbiltek.309489.
Vancouver Kalipci E. Avanos İlçe Merkezinde Trafik Kaynaklı Gürültü Kirliliğinin Mekansal Analizi. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2017;6(1):20-9.

Dergimizin tarandığı indeksler


12300          20980     2097822081