Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Minimalist Approaches and Design Criteria in Landscape Architecture

Yıl 2019, Cilt: 8 - ENAR Özel Sayı, 89 - 103, 15.10.2019
https://doi.org/10.17100/nevbiltek.568383

Öz



Minimalism
is post-modern period post-1960, which originated in French. It is derived from
the word “minimal” meaning “minimum”. It is defined as the minimum or minimum
amount required for a requirement or individual. .Minimalism, a movement that
advocates simplicity and objective approach. In art and architecture,
simplicity, simplicity and scarcity bring forth the concepts and minimize the
material used. The reason for this is to distribute the intense, boring crowds,
mental fatigue and stress that the technology that is becoming widespread as a
result of modernism is creating on the society. The concept of minimalism,
simplicity, scarcity and reductionist approach of the current has been
effective in architecture and Landscape Architecture, and recently has caused
designers to concentrate on minimalist designs. In contemporary landscape
architecture, the effects of minimalism have been seen especially since the
1960s. While the minimalism current highlights the concept of simplicity,
simplicity and scarcity from landscape architecture, it includes simple
geometric shapes and pure colors. In minimalist designs, the understanding of
integrity and excellence is dominant. Within the scope of this study, basic
criteria have been laid by considering the minimalism and minimalist design
approach in terms of Landscape Architecture. 
In
this context, designs showing minimalist designs from 13 different countries in
Turkey and more than 30 cities have been examined in different periods. In
addition, criteria for minimalism have been laid on Landscape Designs examined
from various cities in Turkey. The basic criteria for the landscape studies of
minimalist designs whose aim is to present the most basic, economic and
functional results with the least material; plant use, hard ground
applications, reinforcement selection and design limits were evaluated. The
concept of minimalist design has been focused on the new and useful aspects of
Landscape Studies

Kaynakça

  • [1] Taşdemir, D. 2011. Çağdaş Peyzaj Mimarlarının Yaklaşımları Çerçevesinde Peyzaj Mimarlığının Gelişim Süreci, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • [2] Islakoğlu, M. 2006. Minimalizm Kavramı ve Mimarlıkta Minimalist Yaklaşımlar, Aralık, İzmir.
  • [3] Elgün, T. 1996. Bir Akım Olarak Minimalizm, Adam Sanat Dergisi, Sayı 126, Mayıs, İstanbul.
  • [4] Köksal, A. 2007. “Minimalist Ressam Ve Bir Besteci: Stella ve Glass”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Sayı 47, Ankara, s.31-42.
  • [5] Döl, A.; Avşar, P. 2013. Minimalizim Akımı Kapsamında Nesne Anlayışının Yeniden Değerlendirilmesi, İdil, Cilt 2, Sayı 10, s.1-18
  • [6] Şahbaz, H. , 2006. Modern Seramik Sanatında Minimalizm, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, s.129. , Eskişehir, Türkiye
  • [7] Aydoğdu Ünlü, S. A. (2007). Cumhuriyet Dönemi Kentsel Açık Alanlarının Sanat Akımları Açısından İncelenmesi Üzerine bir Araştırma. İstanbul Örneği, İÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. , Türkiye
  • [8] Kirby, L. 2009. Contemporary Landscape Architecture History, Arkansas University, USA.
  • [9] Campbell, K. 2007. Icons of Twentieth Century Landscape Design, 166 p., USA.
  • [10] Amidon, J., 2001, Radical Landscapes: Reinventing Outdoor Space, Thames & Hudson Ltd., London.
  • [11] Akay, A. 2009. Sanat Tarihi Sıradışı Bir Disiplin, Y.K.Y., İstanbul, s.64.)
  • [12] Antmen, A. 2008. 20.YY. Batı Sanat Akımları, (1.Baskı), Sel Yayıncılık, İstanbul, s.182.
  • [13] O'Doherty, B. 2010. Beyaz Küpün İçinde Galeri Mekânının İdeolojisi, Sel Yayıncılık, İstanbul, s.17. [14] Erzen, J. N. 1997. “Minimalizm” Eczabaşı Sanat Ansiklopedisi, II, s.1260.
  • [15] Kavukcu, E. 2012. Minimal Bir Yaklaşımla Çözümsel Bir Arayış; Yalınlaştırma, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.72.
  • [16] Little, S. 2010. izmler Sanatı Anlamak, Yem Yayınları, İstanbul, s.139.
  • [17] Yılmaz, M. 2006. Sanatçıları Okumak ya da Postmodern Söyleşiler, Ütopya Yayınları, Ankara.
  • [18] Anonymous, 2017. Web sitesi: http://www.felsefeekibi.com, Erişim Tarihi: 15.11.2017.
  • [19] Anonymous, 2017a. Web sitesi: http://www.tr.wikipedia.org, Erişim Tarihi: 21.11.2017
  • [20] Anonymous, 2017b. Web sitesi: http://www.swagroup.com, Erişim Tarihi: 23.11.2017
  • [21]Anonymous, 2017c. Web sitesi: http://www.arkitera.com, Erişim Tarihi: 01.12.2017
  • [22] Anonymous, 2017d. Web sitesi: http://www.gardenvisit.com, Erişim Tarihi: 05.12.2017
  • [23] Anonymous, 2017e. Web sitesi: http://www.arkiv.com.tr, Erişim Tarihi: 15.12.2017
  • [24] Anonymous, 2017f. Web sitesi: https://www.houzz.com, Erişim Tarihi: 16.12.2017
  • [25] Anonymous,2014.https://www.houzz.co.uk/magazine/gardens-how-to-design-a-calming-minimalist-garden-stsetivw-vs~27788514 Erişim Tarihi: 24.03.19

Peyzaj Mimarlığında Minimalist Yaklaşımlar ve Tasarım Kriterleri

Yıl 2019, Cilt: 8 - ENAR Özel Sayı, 89 - 103, 15.10.2019
https://doi.org/10.17100/nevbiltek.568383

Öz

Minimalizm, 1960 sonrası Post-Modern Dönem akımı olup,
Fransızca kökenli olan “minimum” anlamına gelen “minimal” sözcüğünden
türetilmiştir. Bir ihtiyaç veya birey için gerekli olan en az veya en küçük
miktar olarak tanımlanmaktadır. Minimalizm, sadeliği ve nesnel yaklaşımı
savunan bir akımdır. Sanatta ve mimaride sadelik, basitlik ve azlık
kavramlarını öne çıkarmakta, kullanılan materyali minumuma indirgemektedir.
Bunun nedeni modernizmin sonucu olarak gerçekleşen ve yaygınlaşan teknolojinin
toplum üzerinde oluşturduğu, yoğun, sıkıcı kalabalığı, mental yorgunluğu ve
stresi dağıtmaktır. 
Minimalizm akımının sadelik, basitlik, azlık
kavramlarını ve indirgeyici yaklaşımını öne çıkarması, mimarlık ve peyzaj
mimarlığında etkili olmuş ve son dönemlerde tasarımcıların minimalist
tasarımlara yoğunlaşmasına neden olmuştur.
 
Çağdaş peyzaj mimarlığında, minimalizm akımının etkileri özellikle
1960’lı yıllardan sonra görülmeye başlanmıştır. Minimalizm akımı peyzaj
mimarlığından sadelik, basitlik ve azlık kavramını ön plana çıkarırken, basit
geometrik biçimlere ve saf renklere yer vermiştir. Minimalist tasarımlarda
sadelikte bütünlük ve mükemmeliyetçilik anlayışı hâkimdir. 
Bu çalışma kapsamında minimalizm ve minimalist tasarım
anlayışına Peyzaj Mimarlığı açısından bakılarak, temel kriterler ortaya
konulmuştur. Bu kapsamda Türkiye dışında 13 farklı ülke ve 30’a yakın şehirden
değişik dönemlerde incelenmiş peyzaj alanlarından minimalist tasarım özelliği
gösteren tasarımlar örneklenmiştir. Ayrıca Türkiye’de çeşitli kentlerden
incelenmiş peyzaj tasarımları üzerinde minimalizm kriterleri ortaya
konulmuştur.
  Amacı en az malzeme ile en
sade, en ekonomik ve en işlevsel sonucun ortaya konulması olan minimalist
tasarımların peyzaj çalışmalarında; bitki kullanımında, sert zemin uygulamalarında,
donatı seçiminde ve tasarım sınırlarının belirlenmesindeki temel kriterleri
değerlendirilmiştir. Minimalist tasarım anlayışının peyzaj çalışmalarında
getirdiği yenilikler ve faydalı yönler üzerinde durulmuştur.

Kaynakça

  • [1] Taşdemir, D. 2011. Çağdaş Peyzaj Mimarlarının Yaklaşımları Çerçevesinde Peyzaj Mimarlığının Gelişim Süreci, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • [2] Islakoğlu, M. 2006. Minimalizm Kavramı ve Mimarlıkta Minimalist Yaklaşımlar, Aralık, İzmir.
  • [3] Elgün, T. 1996. Bir Akım Olarak Minimalizm, Adam Sanat Dergisi, Sayı 126, Mayıs, İstanbul.
  • [4] Köksal, A. 2007. “Minimalist Ressam Ve Bir Besteci: Stella ve Glass”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Sayı 47, Ankara, s.31-42.
  • [5] Döl, A.; Avşar, P. 2013. Minimalizim Akımı Kapsamında Nesne Anlayışının Yeniden Değerlendirilmesi, İdil, Cilt 2, Sayı 10, s.1-18
  • [6] Şahbaz, H. , 2006. Modern Seramik Sanatında Minimalizm, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, s.129. , Eskişehir, Türkiye
  • [7] Aydoğdu Ünlü, S. A. (2007). Cumhuriyet Dönemi Kentsel Açık Alanlarının Sanat Akımları Açısından İncelenmesi Üzerine bir Araştırma. İstanbul Örneği, İÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. , Türkiye
  • [8] Kirby, L. 2009. Contemporary Landscape Architecture History, Arkansas University, USA.
  • [9] Campbell, K. 2007. Icons of Twentieth Century Landscape Design, 166 p., USA.
  • [10] Amidon, J., 2001, Radical Landscapes: Reinventing Outdoor Space, Thames & Hudson Ltd., London.
  • [11] Akay, A. 2009. Sanat Tarihi Sıradışı Bir Disiplin, Y.K.Y., İstanbul, s.64.)
  • [12] Antmen, A. 2008. 20.YY. Batı Sanat Akımları, (1.Baskı), Sel Yayıncılık, İstanbul, s.182.
  • [13] O'Doherty, B. 2010. Beyaz Küpün İçinde Galeri Mekânının İdeolojisi, Sel Yayıncılık, İstanbul, s.17. [14] Erzen, J. N. 1997. “Minimalizm” Eczabaşı Sanat Ansiklopedisi, II, s.1260.
  • [15] Kavukcu, E. 2012. Minimal Bir Yaklaşımla Çözümsel Bir Arayış; Yalınlaştırma, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.72.
  • [16] Little, S. 2010. izmler Sanatı Anlamak, Yem Yayınları, İstanbul, s.139.
  • [17] Yılmaz, M. 2006. Sanatçıları Okumak ya da Postmodern Söyleşiler, Ütopya Yayınları, Ankara.
  • [18] Anonymous, 2017. Web sitesi: http://www.felsefeekibi.com, Erişim Tarihi: 15.11.2017.
  • [19] Anonymous, 2017a. Web sitesi: http://www.tr.wikipedia.org, Erişim Tarihi: 21.11.2017
  • [20] Anonymous, 2017b. Web sitesi: http://www.swagroup.com, Erişim Tarihi: 23.11.2017
  • [21]Anonymous, 2017c. Web sitesi: http://www.arkitera.com, Erişim Tarihi: 01.12.2017
  • [22] Anonymous, 2017d. Web sitesi: http://www.gardenvisit.com, Erişim Tarihi: 05.12.2017
  • [23] Anonymous, 2017e. Web sitesi: http://www.arkiv.com.tr, Erişim Tarihi: 15.12.2017
  • [24] Anonymous, 2017f. Web sitesi: https://www.houzz.com, Erişim Tarihi: 16.12.2017
  • [25] Anonymous,2014.https://www.houzz.co.uk/magazine/gardens-how-to-design-a-calming-minimalist-garden-stsetivw-vs~27788514 Erişim Tarihi: 24.03.19
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Diğer Bölümler
Yazarlar

Mehmet Akif Irmak 0000-0001-8285-5341

Cihad Bilge Bu kişi benim 0000-0002-9949-3452

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2019
Kabul Tarihi 2 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 - ENAR Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Irmak, M. A., & Bilge, C. (2019). Peyzaj Mimarlığında Minimalist Yaklaşımlar ve Tasarım Kriterleri. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 8, 89-103. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.568383
AMA Irmak MA, Bilge C. Peyzaj Mimarlığında Minimalist Yaklaşımlar ve Tasarım Kriterleri. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. Ekim 2019;8:89-103. doi:10.17100/nevbiltek.568383
Chicago Irmak, Mehmet Akif, ve Cihad Bilge. “Peyzaj Mimarlığında Minimalist Yaklaşımlar Ve Tasarım Kriterleri”. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi 8, Ekim (Ekim 2019): 89-103. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.568383.
EndNote Irmak MA, Bilge C (01 Ekim 2019) Peyzaj Mimarlığında Minimalist Yaklaşımlar ve Tasarım Kriterleri. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi 8 89–103.
IEEE M. A. Irmak ve C. Bilge, “Peyzaj Mimarlığında Minimalist Yaklaşımlar ve Tasarım Kriterleri”, Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi, c. 8, ss. 89–103, 2019, doi: 10.17100/nevbiltek.568383.
ISNAD Irmak, Mehmet Akif - Bilge, Cihad. “Peyzaj Mimarlığında Minimalist Yaklaşımlar Ve Tasarım Kriterleri”. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi 8 (Ekim 2019), 89-103. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.568383.
JAMA Irmak MA, Bilge C. Peyzaj Mimarlığında Minimalist Yaklaşımlar ve Tasarım Kriterleri. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2019;8:89–103.
MLA Irmak, Mehmet Akif ve Cihad Bilge. “Peyzaj Mimarlığında Minimalist Yaklaşımlar Ve Tasarım Kriterleri”. Nevşehir Bilim Ve Teknoloji Dergisi, c. 8, 2019, ss. 89-103, doi:10.17100/nevbiltek.568383.
Vancouver Irmak MA, Bilge C. Peyzaj Mimarlığında Minimalist Yaklaşımlar ve Tasarım Kriterleri. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2019;8:89-103.

Dergimizin tarandığı indeksler


12300          20980     2097822081