BibTex RIS Kaynak Göster

6 Yaş Grubu Çocuklarda “Benlik Algısını Desteklemeye Yönelik Sosyal-Duygusal Hazırlık Programı”Nın Etkililiğinin İncelenmesi

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, - 8, 25.02.2014

Öz

Bu çalışmanın genel amacı, “Benlik Algısını Destekleyen Sosyal-Duygusal Hazırlık Programı”nın 6 yaş çocukların “benlik algısı, okula hazırlık becerileri ve sosyal-duygusal uyum düzeyleri “ üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Çalışma iki aşamalı olarak gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada “Benlik Algısını Destekleyen Duygusal-Sosyal Hazırlık Programı”nın oluşturulması, öğretmen rehber kitabı ve çocuk kitaplarının yazılması; ikinci aşamada ise çalışma gruplarının oluşturularak uygulamanın gerçekleştirilmesidir. Çalışmada, deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu Bostancı Atatürk İlköğretim Okulu Anasınıflarına iki farklı sınıftaki çocuklar ve anneleri ve öğretmenleri olmak üzere toplam 82 kişiden oluşmaktadır. Toplanan veriler, veri türüne göre, gruplar arasındaki farklara bakmak için ilişkili ve ilişkisiz grup t testi, çeşitli özellikler arasındaki ilişkilere bakmak için ise Pearson Moment Korelasyon Katsayısı, deney ve kontrol gruplarının başlangıçtaki özellikleri arasındaki farklara bakmak için Kay-kare tekniği kullanılmıştır. Kullanılan istatistiksel yöntemlerin çözümlemeleri yapılıp manidarlıklar, .01 ve .05 düzeyinde kabul edilmiştir. Bulgulara göre, Benlik Algısını Destekleyen Sosyal-Duygusal Hazırlık Programı uygulanan çocuklarda benlik algısı düzeyi açısından program uygulanmayan çocuklara göre .01 düzeyinde anlamlı farklar bulunmuştur. Yine benzer şekilde Okula Hazırlık becerileri ve sosyal duygusal uyum düzeyleri açısından da program uygulanan çocuklarda program uygulanmayan çocuklara göre .01 düzeyinde anlamlı farklar bulunmuştur.

Kaynakça

  • Bayhan, S.P. Arthan, İ. (2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, İstanbul: Morpa
  • Berk, L. E. (1997). Child Development, U.S.A: Allyn and Bacon.
  • Cohen, D. And Rudolph, M. (1997). Kindergarten And Early Schooling, U.S.A. By Prentice-Hall.
  • Demoulin, D.F. (1997). Developing Positive Neuro-Associations And Self-Concept Throught A Personelized Reading Program For Kindergartners. Reading İmprovement H.W. Wilson, Educ. 33(1), 205-210.
  • Demoulin, D.F. (1998). Reading Empowers Self-Concept. Kappa Delta Pi Record, 35 (1), 28-31.
  • Demoulin, D.F. (1999). A Personalized Development Of Self-Concept For Beginning Readers. Journal Of Education, 120 (1),14-16
  • Demoulin, D.F. (2000a). I Like Me: Enhancing Self Concept in Kindergarten-age Children Communiqué, 27(8), 90-95
  • School/Business Partnerships. NASP
  • Demoulin, D.F. (2000b). “ Complete Summary Of a Four-Part Research Project For The I Like Me Program”. U.S.A: Department Of Educational Studies University Of Tennessee-Martin, Tn 38222
  • Güven,Y., Önder A., Sevinç M., Aydın O., Balat G.U., Palut B., Bilgin H., Çağlak S., Dibek E. (2004). MASDU Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği’nin Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. 1. Uluslararası Arası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı, s Ya-Pa. İstanbul
  • Katz, L.G. (1995). Readiness: Children and Their Schools., Ellen N.Junn,Chris J.Boyatzis (Ed)`, Child Growth And Development, (s.68-74)The Dushkin Publishing Group,USA
  • Lau S., Siu C.,Chik M.P. Y.(1998), The Self-Concept Development of Chinese Primary Schoolchildren: A Longitudinal Study. Childhood: A Global Journal of Child Research 5(1),69-97.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları Okul Öncesi Dönem, İstanbul: Epsilon yayınları
  • Oktay, A., Unutkan, Ö. (2003). İlköğretime Hazır Oluş ve İlköğretimle Okul Öncesi Eğitimin Karşılaştırılması. Müzeyyen Sevinç (Ed), Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, (s.145-153) Morpa Yayınları, İstanbul.
  • Oktay, A., Unutkan, P.Ö. (2003). İlköğretime Hazır Oluş ve İlköğretimle Okul Öncesi Eğitimin Karşılaştırılması”. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, Morpa Yayınları, İstanbul.
  • Önder, A. (1997). Küçük Çocuklar İçin Kendilik Algısı Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması Ve Okul Öncesi Çocuklarında Kendilik Algısının Yaş Cinsiyet Premature Doğma Ve Okula Devam Etme Süresine İlişkin Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İstanbul.
  • Space, G. D.; Space, E. B. (1986). Reading In The Elementary School, U.S.A: Allyn and Bacon.
  • Turaşlı, N.K. (2006). “6 Yaş Grubu Çocuklarda “Benlik Algısını Desteklemeye Yönelik İncelenmesi”, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul. Hazırlık Programı” nın Etkililiğinin
  • Unutkan, Ö., Oktay, A. (2004).Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeğin Geliştirilmesi ve Standardizasyonu. 1. Ulusal Arası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı, (s.148-152), Ya-Pa yayınları, İstanbul.
  • Wigfield, A E.; Pintrich,P.R.(1996). Development Between The Ages of 11 and 25. D. Berliner R. Calfee,(Ed.), Handbook Of Educational Pyshology,(s.148- 185), New York: Macmillan.
  • Wigle, S.E.;Demouilin,D. F. (1995). “Inclusion in a General Setting and Self- Concept“. www.droutprevention.org/publica/fultexjournal/journatrsk.html.
  • Woolfolk, A. E. (1998). Educational Psychology, Allyn and Bacon; U.S.A.
  • Yukay, M. (2003). İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Sosyal Beceri Programının Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yüksel, G. (2003), İlköğretim Öğrencilerinin Gelişim Alanları, Gelişim Alanlarının İşaretçisi Olan İhtiyaçlar ve Geliştirilmesi Gereken Beceriler: Bu Süreçte Rehber Öğretmenin İşlevleri: Kurumsal Bir İnceleme. Milli Eğitim Dergisi, 159 (3).
Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, - 8, 25.02.2014

Öz

Kaynakça

  • Bayhan, S.P. Arthan, İ. (2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, İstanbul: Morpa
  • Berk, L. E. (1997). Child Development, U.S.A: Allyn and Bacon.
  • Cohen, D. And Rudolph, M. (1997). Kindergarten And Early Schooling, U.S.A. By Prentice-Hall.
  • Demoulin, D.F. (1997). Developing Positive Neuro-Associations And Self-Concept Throught A Personelized Reading Program For Kindergartners. Reading İmprovement H.W. Wilson, Educ. 33(1), 205-210.
  • Demoulin, D.F. (1998). Reading Empowers Self-Concept. Kappa Delta Pi Record, 35 (1), 28-31.
  • Demoulin, D.F. (1999). A Personalized Development Of Self-Concept For Beginning Readers. Journal Of Education, 120 (1),14-16
  • Demoulin, D.F. (2000a). I Like Me: Enhancing Self Concept in Kindergarten-age Children Communiqué, 27(8), 90-95
  • School/Business Partnerships. NASP
  • Demoulin, D.F. (2000b). “ Complete Summary Of a Four-Part Research Project For The I Like Me Program”. U.S.A: Department Of Educational Studies University Of Tennessee-Martin, Tn 38222
  • Güven,Y., Önder A., Sevinç M., Aydın O., Balat G.U., Palut B., Bilgin H., Çağlak S., Dibek E. (2004). MASDU Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği’nin Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. 1. Uluslararası Arası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı, s Ya-Pa. İstanbul
  • Katz, L.G. (1995). Readiness: Children and Their Schools., Ellen N.Junn,Chris J.Boyatzis (Ed)`, Child Growth And Development, (s.68-74)The Dushkin Publishing Group,USA
  • Lau S., Siu C.,Chik M.P. Y.(1998), The Self-Concept Development of Chinese Primary Schoolchildren: A Longitudinal Study. Childhood: A Global Journal of Child Research 5(1),69-97.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları Okul Öncesi Dönem, İstanbul: Epsilon yayınları
  • Oktay, A., Unutkan, Ö. (2003). İlköğretime Hazır Oluş ve İlköğretimle Okul Öncesi Eğitimin Karşılaştırılması. Müzeyyen Sevinç (Ed), Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, (s.145-153) Morpa Yayınları, İstanbul.
  • Oktay, A., Unutkan, P.Ö. (2003). İlköğretime Hazır Oluş ve İlköğretimle Okul Öncesi Eğitimin Karşılaştırılması”. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, Morpa Yayınları, İstanbul.
  • Önder, A. (1997). Küçük Çocuklar İçin Kendilik Algısı Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması Ve Okul Öncesi Çocuklarında Kendilik Algısının Yaş Cinsiyet Premature Doğma Ve Okula Devam Etme Süresine İlişkin Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İstanbul.
  • Space, G. D.; Space, E. B. (1986). Reading In The Elementary School, U.S.A: Allyn and Bacon.
  • Turaşlı, N.K. (2006). “6 Yaş Grubu Çocuklarda “Benlik Algısını Desteklemeye Yönelik İncelenmesi”, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul. Hazırlık Programı” nın Etkililiğinin
  • Unutkan, Ö., Oktay, A. (2004).Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeğin Geliştirilmesi ve Standardizasyonu. 1. Ulusal Arası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı, (s.148-152), Ya-Pa yayınları, İstanbul.
  • Wigfield, A E.; Pintrich,P.R.(1996). Development Between The Ages of 11 and 25. D. Berliner R. Calfee,(Ed.), Handbook Of Educational Pyshology,(s.148- 185), New York: Macmillan.
  • Wigle, S.E.;Demouilin,D. F. (1995). “Inclusion in a General Setting and Self- Concept“. www.droutprevention.org/publica/fultexjournal/journatrsk.html.
  • Woolfolk, A. E. (1998). Educational Psychology, Allyn and Bacon; U.S.A.
  • Yukay, M. (2003). İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Sosyal Beceri Programının Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yüksel, G. (2003), İlköğretim Öğrencilerinin Gelişim Alanları, Gelişim Alanlarının İşaretçisi Olan İhtiyaçlar ve Geliştirilmesi Gereken Beceriler: Bu Süreçte Rehber Öğretmenin İşlevleri: Kurumsal Bir İnceleme. Milli Eğitim Dergisi, 159 (3).
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm EĞİTİM BİLİMLERİ
Yazarlar

Nalan Kuru Turaşlı

Rengin Zembat

Yayımlanma Tarihi 25 Şubat 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kuru Turaşlı, N., & Zembat, R. (2014). 6 Yaş Grubu Çocuklarda “Benlik Algısını Desteklemeye Yönelik Sosyal-Duygusal Hazırlık Programı”Nın Etkililiğinin İncelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 2(2), 8.