Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE EĞİTİM AMAÇLI MEDYAYI KULLANIM BİLİNCİ

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 192 - 218, 28.12.2017

Öz

Üniversitesi
Öğrencilerinin Medya Kullanım Alışkanlıkları ve Eğitim Amaçlı Medyayı Kullanım Bilinci”ni
ortaya koyma amacına yönelik olarak yapılan bu çalışmada üniversite
öğrencilerinin medyayı daha nitelikli bir biçimde kullanabilmeleri, pasif
izleyici konumundan çıkıp aktif üretici olabilmeleri ve her geçen gün gelişerek
kullanıcılara daha fazla imkân sağlayan iletişim ve bilgi teknolojilerinden
daha iyi yararlanabilmelerine yönelik projeler geliştirilebilmesi için gerekli veriler
elde edilmiştir. Akdeniz
Üniversitesi'nde gerçekleştirilen çalışma; meslek yüksekokulu, yüksekokul ve
fakültelerde anket yapılmış, öğrencilerin kitle iletişim
araçlarını eğitim, kendini ifade etme,
medyayı amaçları doğrultusunda kullanma ve medyanın tüketici ve medya aracılığı
ile üretme gibi, eğlence bağlamında kullanım alışkanlıkları tespit edilmeye
çalışılmış, bu konudaki bilinç düzeylerinin ölçülmesi hedeflenmiş, Akdeniz
Üniversitesi öğrencilerinin ve öğretim elemanlarının günümüzün gelişen iletişim
ortamını eğitim odaklı kullanım düzeyi ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Çalışmanın ortaya
koyduğu sonuçlara göre üniversite öğrencilerinin izledikleri televizyon program
türlerinin, sosyal medyada geçirdikleri vaktin, kitap, gazete ve dergi okuma
alışkanlıklarının, internette geçirdikleri zamanın niteliği ülke genelinden
farklı değildir. Sosyal medyanın da eğitim amaçlı kullanımı hem öğrenci hem
öğretim elemanları boyutunda yetersizdir. Çalışmanın elde ettiği bulgular
doğrultusunda etkin bir medya okuryazarlığı eğitiminin öğrencilerin medya
kullanım alışkanlıklarını daha üretken bir hale getirme açısından önem taşıdığı
ve teşvik edilip, kurumlar boyutunda da gerekli düzenlemelerin yapılması
önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akdeniz Üniversitesi 2016 İdare Faaliyet Raporu (2016). http://www.akdeniz.edu.tr/dosya/2016RAPOR.pdf Erişim 03.04.2017
  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, E. (2005). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Düzeyleri ile İnternet Kullanım Sıklıkları ve İnternet Kullanım Amaçları. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 1-14
  • Aksu, H. ve İrgil, E. (2003). İnternetin Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Hayatındaki Yeri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 29 (2), 19-23.
  • Alver, F. (2011). Eleştirel Kuram Perspektifinden İlk Etkin Alımlayıcı Çalışmaları ve Medya Pedagojisi Çalışmalarına Etkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. İletişim Eğitimi Özel Sayısı, 15, s. 49-71.
  • Aufderheide, P. (1993). Media Literacy: A Report Of The National Leadership Conference On Media Literacy. Aspen: Aspen Institute.
  • Balcı, Ş. ve Ayhan, B. (2007). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanımı ve Doyumları Üzerine Bir Saha Araştırması. Selçuk İletişim Dergisi 5(1), 174-197.
  • Considine, D.; Horton, J. ve Moorman, G. (2009). Students today live in an Teaching and Reading the Millennial Generation Through Media Literacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy. 52(6), International Reading Association, 471–481.
  • Hobbs, R. ve Frost, R. (2003). Measuring the Acquisition of Media Literacy Skills, Reading Research Quarterly. 38(3), 330–355.
  • Hug, Theo, (2007). Medya Pedagojisi, Kavramlar, Anlayışlar, Perspektifler (Çev.) Emine Uçar İlbuğa. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (7):171-204.
  • Kellner, D. ve Share, J. (2005). Toward Critical Media Literacy: Core concepts, debates, organizations, and policy., Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. 26 (3), 369-386.
  • Masterman, L. (2001). A Rationale for Media Education, In: R. Kubey ed. Media Literacy in the Information Age: Current Perspectives-Information and Behaviour. Vol. 6, New Jersey: Transaction Publishers.2001
  • Okay, Ş. ve Aydoğan, E. (2010). MYO Öğrencilerinin İnternet Kullanım Amaçlarının İncelenmesine İlişkin Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 23, 283-296.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen Adaylarının İnternet Kullanma Durumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 3(10), 1-10.
  • Potter, W. J. (2004). Theory of Media Literacy: A Cognitive Approach. Sage Publications: ABD.
  • Radyo Televizyon Üst Kurulu (2007). İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretmen El Kitabı. Ankara. http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/kaynaklar/MEDYAlkitabı.doc Erişim Tarihi: 16.09.2014
  • Şiddeti Önleme Platformu (2004). “Aile İçi Şiddet Alt Çalışma Grubu Raporu”, yeniailetoplum.aile.gov.tr Erişim Tarihi: 02.09.2014
  • Thoman, E. ve Jolls, T. (2004). Media Literacy—A National Priority for a Changing World, American Behavioral Scientist. September vol. 48 no. 1, 18-29.
  • Thomas, S. (2003). The Trouble with Our Schools: A Media Construction of Public Discourses of Queensland Schools. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. 24(1): 19-33.
  • Uçar İlbuğa (2009). Yeterlik, İletişimsel Yeterlik, Medya Yeterliği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 11, 27-71.
  • Yalçınalp S. ve Aşkar P. (2003) Öğrencilerin Bilgi Arama Amacıyla İnterneti Kullanım Biçimlerinin İncelenmesi, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2(4), 100-107
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 192 - 218, 28.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Akdeniz Üniversitesi 2016 İdare Faaliyet Raporu (2016). http://www.akdeniz.edu.tr/dosya/2016RAPOR.pdf Erişim 03.04.2017
  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, E. (2005). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Düzeyleri ile İnternet Kullanım Sıklıkları ve İnternet Kullanım Amaçları. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 1-14
  • Aksu, H. ve İrgil, E. (2003). İnternetin Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Hayatındaki Yeri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 29 (2), 19-23.
  • Alver, F. (2011). Eleştirel Kuram Perspektifinden İlk Etkin Alımlayıcı Çalışmaları ve Medya Pedagojisi Çalışmalarına Etkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. İletişim Eğitimi Özel Sayısı, 15, s. 49-71.
  • Aufderheide, P. (1993). Media Literacy: A Report Of The National Leadership Conference On Media Literacy. Aspen: Aspen Institute.
  • Balcı, Ş. ve Ayhan, B. (2007). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanımı ve Doyumları Üzerine Bir Saha Araştırması. Selçuk İletişim Dergisi 5(1), 174-197.
  • Considine, D.; Horton, J. ve Moorman, G. (2009). Students today live in an Teaching and Reading the Millennial Generation Through Media Literacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy. 52(6), International Reading Association, 471–481.
  • Hobbs, R. ve Frost, R. (2003). Measuring the Acquisition of Media Literacy Skills, Reading Research Quarterly. 38(3), 330–355.
  • Hug, Theo, (2007). Medya Pedagojisi, Kavramlar, Anlayışlar, Perspektifler (Çev.) Emine Uçar İlbuğa. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (7):171-204.
  • Kellner, D. ve Share, J. (2005). Toward Critical Media Literacy: Core concepts, debates, organizations, and policy., Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. 26 (3), 369-386.
  • Masterman, L. (2001). A Rationale for Media Education, In: R. Kubey ed. Media Literacy in the Information Age: Current Perspectives-Information and Behaviour. Vol. 6, New Jersey: Transaction Publishers.2001
  • Okay, Ş. ve Aydoğan, E. (2010). MYO Öğrencilerinin İnternet Kullanım Amaçlarının İncelenmesine İlişkin Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 23, 283-296.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen Adaylarının İnternet Kullanma Durumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 3(10), 1-10.
  • Potter, W. J. (2004). Theory of Media Literacy: A Cognitive Approach. Sage Publications: ABD.
  • Radyo Televizyon Üst Kurulu (2007). İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretmen El Kitabı. Ankara. http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/kaynaklar/MEDYAlkitabı.doc Erişim Tarihi: 16.09.2014
  • Şiddeti Önleme Platformu (2004). “Aile İçi Şiddet Alt Çalışma Grubu Raporu”, yeniailetoplum.aile.gov.tr Erişim Tarihi: 02.09.2014
  • Thoman, E. ve Jolls, T. (2004). Media Literacy—A National Priority for a Changing World, American Behavioral Scientist. September vol. 48 no. 1, 18-29.
  • Thomas, S. (2003). The Trouble with Our Schools: A Media Construction of Public Discourses of Queensland Schools. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. 24(1): 19-33.
  • Uçar İlbuğa (2009). Yeterlik, İletişimsel Yeterlik, Medya Yeterliği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 11, 27-71.
  • Yalçınalp S. ve Aşkar P. (2003) Öğrencilerin Bilgi Arama Amacıyla İnterneti Kullanım Biçimlerinin İncelenmesi, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2(4), 100-107
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tülin Sepetci

Mustafa Sami Mencet

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sepetci, T., & Mencet, M. S. (2017). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA KULLANIM ALIŞKANLIKLARI VE EĞİTİM AMAÇLI MEDYAYI KULLANIM BİLİNCİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 7(2), 192-218.