Bu araştırmanın amacı,
ilkokul öğrencilerinin ailelerinin “Çocuk Hakları” kavramına ilişkin algılarını
metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Araştırma 2017-2018 öğretim yılının
bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını çocukları
ilkokul öğrenimine devam eden 157 anne, 66 baba olmak üzere 223 aile
oluşturmaktadır. Araştırmada ailelerin “Çocuk Hakları” metaforlarını belirlemek
için nitel araştırma yöntemlerinden Fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Veriler,
“Çocuk hakları………..gibidir. Çünkü………” şeklinde açık uçlu hazırlanan metafor
formu aracılığıyla toplanmış ve ailelerden bu formu doldurmaları istenmiştir.
Elde edilen veriler nitel veri analizi tekniklerinden içerik analizine tabi
tutulmuştur. Araştırma sonucunda aileler çocuk haklarına yönelik toplam 209
metafor geliştirmişlerdir. Bu durum ailelerin çocuk hakları konusunda farkındalığa
sahip olmaları ve bu araştırmaya katkı sağlama noktasında istekli olmalarından
kaynaklandığı şeklinde yorumlanmıştır. Geliştirilen metaforlar Çocuk Hakları
Sözleşmesinde yer alan maddelerden hareketle benzer yönlerine göre “Yaşama
Hakkı”, “Korunma Hakkı”, “Gelişme Hakkı”, “Katılım Hakkı” ve “Hakların
Uygulanması” olmak üzere 5 kategoride toplanmıştır. Aileler tüm kategoriler
içerisinden Hakların Uygulanması kategorisinde en fazla, Katılım Hakkı
kategorisinde en az metafor geliştirmişlerdir. Sonuç olarak çocuk haklarının
aileler tarafından korunması, taviz verilmemesi gereken, önemli ve gerekli bir
olgu olarak algılandığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | DERGİNİN TAMAMI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |