Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 479 - 497, 30.12.2020
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.676553

Öz

Finansal okuryazarlık, bireylerin paranın kullanımı ve yönetimi konusunda, gelirlerini yatırımlara dönüştürme ve bütçelerini yönetebilme konusundaki yetkinliğidir. Bireylerin finansal sistem ile ilgili bilgilerini derinleştirip daha fazla bilgiye sahip olarak finansal riskten kaçınabilmesi ve daha sağlıklı kararlar alabilmesi açısından finansal okuryazarlık seviyesini geliştirmesi gerekmektedir. Finansal okuryazarlık bireyleri ilgilendirdiği kadar toplumun refahı ve sürdürülebilirliği açısından da önemlidir. Geleceğimiz şekillendirenlerin öğrencilerimiz olması nedeni ile bu araştırma Kastamonu Üniversitesindeki Bankacılık ve Finans öğrencilerine yönelik yapılmıştır. Bu çalışmamızdaki amaç öğrencilerin finansal okuryazarlık, finansal bilgi ve finansal tutum ile ilgili davranışlarını araştırmaktır. Öğrencilerin demografik özellikleri frekans dağılımlarıyla belirlenmeye çalışılmıştır. Ki-kare analiziyle demografik özellikler ile finansal okuryazarlık başarı durumları arasındaki ilişki araştırılmıştır. Yapılan analizler sonucunda finansal okuryazarlık başarı durumları ile demografik özelliklerden sadece yaş ve cinsiyet arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Diğer tüm demografik özellikler ile finansal okuryazarlık başarı durumları arasındaki ilişki anlamlıdır. Öğrencilerin çoğu ya orta düzeyde ya da yüksek düzeyde finansal okuryazardır. Yüksek düzeyde finansal okuryazar olan katılımcılar, tüm katılımcıların yaklaşık yarısını (%45,5) oluşturmaktadır. Bu veriler bize Kastamonu Üniversitesinde Bankacılık ve Finans öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin göreceli yüksek olduğunu göstermektedir. Ayrıca, finansal bilgi ve finansal tutum ile finansal okuryazarlık başarı seviyeleri arasındaki ilişki de anlamlı bulunmuştur.

Kaynakça

  • Abdullah, Mohamad Azmi ve Chong, Rosita (2014). “Financial Literacy: An Exploratory Review of the Literature and Future Research”, Journal of Emerging Economies and Islamic Research, 3(2), p. 1-9.
  • Adeleke, Titus (2013). "The Effects of Gender and Gender Role on the Financial Literacy of College Students", Wilmington, North Carolina: Oklahoma State University, July, pp. 1-78.
  • Aksoylu, S., Boztosun, D., Altınışık, F., Baraz, E. H. (2017). A Baseline Investigation of Financial Literacy Levels: The Case of Kayseri Province. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 75, 229-246.
  • Atkinson, Atkinson - Messy, Flora-Anne (2012). “Measuring Financial Literacy: Results of the OECD INFE Pilot Study”, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, OECD Publishing, Paris.
  • Barış, Serap (2016). “Finansal Okuryazarlık Ve Bütçeleme Davranışı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, TESAM Akademi Dergisi, 3 (2), s.13 – 38.
  • Bayrakdaroğlu, Ali ve Bilge, Serenay (2018). “Finansal Eğitimin Finansal Okur-Yazarlık Üzerindeki Etkisi: Muğla İlinde Kadınlara Yönelik Bir Araştırma”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 42(19), s.97-119.
  • Boisclair, David, Lusardi, Annamaria, and Michaud, Pierre-Carl. (2017). “Financial Literacy and Retirement Planning in Canada”, Journal of Pension Economics & Finance, 3(16), p. 277-296.
  • Cihangir, Mehmet ve ERGİN, Erhan (2015). “Finansal Okuryazarlığın Temel Düzeyde İncelenmesi: Osmaniye İlinde Ankete Dayalı Bir Araştırma” , Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 13, ss. 492-511.
  • Contuk Yıldız, Filiz (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Durumunu Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 77, s. 115-136.
  • Danışman, Emre, Sezer, Durmuş ve Gümüş, Umut Tolga (2016). “Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 2(26), s. 1-37.
  • Durmuşkaya, Sedat ve Kavas, Yusuf Bahadır (2018). “Akademik Gelişim Ve Finansal Okuryazarlık Arasındaki İlişkinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 3(25), s. 925-939.
  • Er, Bünyamin ve Taylan, Asiye Ecem (2017). “Lise Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 14(7), s. 297-317.
  • Güneş, E. (2019). Bireylerin Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Kayseri ve Sivas İli Örneği. Kayseri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Kayseri.
  • Huston, Sandra J., (2010). Measuring Financial Literacy, Journal of Consumer Affairs, The Journal Of Consumer Affairs, 2(44), p. 296-316.
  • Lusardı, Annamaria ve Mitchell, Olivia S. (2011). “Financial literacy and retirement planning in the United States”, Journal of Pension Economics & Finance, 4(10), p. 509-525.
  • Madzan, Nurul Shahnaz ve Tabiani, Saleh (2013). The Impact of Financial Literacy on Individual Saving: an Exploratory Study in the Malaysian Context. Transformations in Business &Economics, 12(1). p. 41-55.
  • Mourine, Agunga, Ambrose, Jagongo ve Fredrick, Ndede (2017). “Financial Literacy and Financial Preparedness for Retirement among Permanent and Pensionable Employees in State Owned Corporations in Nairobi, Kenya”, International Journal of Business and Social Science, 11(8), p. 68-82.
  • Şamiloğlu, Famil, Kahraman, Yunus Emre ve Bağcı, Haşim (2016). “Finansal Okuryazarlık Araştırması: Erciyes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama”, 3. Uluslararası Muhasebe Ve Finans Araştırmaları Kongresi (ICAFR 16) Özel Sayısı, s.308-318.
  • Taft, Marzieh Kalantarie, Hosei, Zare Zardeini, Mehrizi, Seyyed Mohammad Tabatabaei & Roshan, Abdoreza (2013). “The Relation between Financial Literacy, Financial Wellbeing and Financial Concerns”, International Journal of Business and Management, 11(89), p.63-75.
  • Tuna, Gülfen ve Ulu, Mehmet Onur (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, 3. Uluslararası Muhasebe Ve Finans Araştırmaları Kongresi (ICAFR 16) Özel Sayısı, s. 128-141.
  • Yardımcıoğlu, Mahmut ve Yörük, Ali (2016). “Türkiye’deki Finansal Okuryazarlığın Ve Finansal Farkındalığın Durumu”, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 9 (2), s.173-208.
  • Xu, Lisa ve Zia, Bilal (2012). “Financial Literacy Around the World: An Overview of the Evidence with Practical Suggestions for the Way Forward”, The World Bank Policy Research Working Paper, No. 6107.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yahya Sönmez 0000-0003-1486-2456

Ethem Kılıç 0000-0002-6247-9024

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sönmez, Y., & Kılıç, E. (2020). FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 479-497. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.676553

Cited By