Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAĞIT KATKILI FARKLI SERAMİK BÜNYELER ÜZERİNDE RAKU UYGULAMALARI

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 820 - 828, 26.06.2021
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.872671

Öz

Raku düşük sıcaklıkta yapılan ve raslantısal olarak redüksiyon aşamasında farklı renk efektleri ile sonuçlanan hızlı bir seramik pişirim sürecidir. Tarihsel olarak ilk Momoyama Dönemi’nde (1573-1615), Japonya'nın Kyoto şehrinde geliştirilen özellikle Zen Budistlerinin çay töreninde kullandıkları seramik ürünler için tasarlanmış ve geliştirilmiştir. Kâğıt katkılı seramik bünye olarak adlandırılan “Paper Clay”, seramik çamurlarına farklı çeşit ve miktarda kâğıtlar ilave edilerek oluşturulan bir karışımdır. Su ile ıslatılarak seramik çamurlarına karıştırılan kâğıt, çamur içerisinde homojen bir şekilde dağıtılır. Ayrıca kağıt katkısı seramik bünyelerde gözenekli bir yapıya sebep olduğu için raku sırını bünyeye daha fazla emerek raku sır pişirm sonrası yüzeyde farklı metalik etki ve renk efektleri oluşturmaktadır. Bu çalışmada sanatsal açıdan raku sırının kağıt katkılı seramik bünyeler üzerinde sanatsal, farklı, özgün renk efektleri elde edilmiştir .Bu çalışmada kırmızı, beyaz ve şamotlu seramik çamuruna %10 kâğıt katkısı ilave edilmiştir. Hazırlanan kağıt katkılı bünyeler üzerinde bakır oksit, demir oksit ve kobalt oksitli 3 farklı raku sırları uygulanmıştır. Sonuç olarak farklı efektler elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Açar, P. (2011). Kağıt Katkılı Seramik Bünyelerin İncelenmesi ve Seramik Uygulamaları, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Arcasoy, A. ve Başkırkan, H. (2020). Seramik Teknolojisi, İstanbul: Literatür Yayıncılık. Aris, K. N. M. (2015). The Influence and Remaining Japanese Cultural Elements in Raku Artworks of Contemporary Non Japanese Artists/Potters. The IAFOR Academic Review, V.1, (2), 8-15.
  • Atik, C. (1999). Geri Dönüşümün Selüloz Lifleri Üzerindeki Etkileri, Yayınlanmış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, K. (2018). Toplanmalı Sırların Seramik Form ve Yüzeylere Uygulanması, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Baycık, S. (2003). Granüle Yüksek Fırın Curuflarının Karo Sektöründe Kullanılabilirliğinin Araştırılması, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Birks, T. (1997). The Complete Potter’s Companion, London.
  • Coskun .N. D, Işık E., Şahin A., Börekçioğlu, Ç. ve Uz, V. (2015). Yüksek Poroziteli Beyaz Pişen Seramik Çamurunun Karakterizasyonu, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 15, 414-420.
  • Frisinger, L. A. (2012). Paperclay in Recent South African Ceramics: Continuity and Change in Studio Works, Degree of Master, University of KwaZulu-Natal.
  • Gartside, B. (1993). Mix What with Clay?. New Zealand Potter, 35 (1), 32.
  • Genç, S. , Öz, G., Tan, Ö., Kılıç, K. S. ve Oruç, E. (2017). The Search On The Use Of Avanos Clay Within The Structure Of Plastic Clay, Slip, Color And Glaze (1000ºC, 1200ºC). 11. Uluslararası Eskişehir Pişmiş Toprak Sempozyumu, 71-90.
  • Holmes, M. (2000). Paperclay, National Ceramics Quarterly. Issue 51, 5-7.
  • Kibici, Y. (2002). Porselen Üretimi ve Kullanılan Hammaddelerin Teknolojik Özellikleri, Seramik Hammaddeleri ve Teknolojik Özellikleri. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayınları, Yayın No:41.
  • Musil S. S. and Waltraud M. K. (2014). In Situ Mechanical Properties of Chamotte Particulate Reinforced, Potassium Geopolymer. J. Am. Ceram. Soc., 97 [3], 907–915.
  • Sherrill, J. R. (2016). How to Raku, Successful Tips and Techniques for Raku Firing, 2-4.
  • Takka, U. (2014). Kağıt Katkılı Bünyede Yöre Astarının Kullanımı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Isparta.
  • Tiryaki, V. (2014). Sağlık Gereçleri Döküm Çamurunda Tane Boyutu Değişiminin Fiziksel ve Pişme Özelliklerine Olan Etkisi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Watkins, J. C. and Wandless, P. A. (2006). Alternative Kilns & Firing Techniques. USA: A Lark Ceramics Book.

RAKU APPLICATIONS ON DIFFERENT PAPER ADDITIVE (PAPER CLAY) CERAMIC BODIES

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 820 - 828, 26.06.2021
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.872671

Öz

Kaynakça

  • Açar, P. (2011). Kağıt Katkılı Seramik Bünyelerin İncelenmesi ve Seramik Uygulamaları, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Arcasoy, A. ve Başkırkan, H. (2020). Seramik Teknolojisi, İstanbul: Literatür Yayıncılık. Aris, K. N. M. (2015). The Influence and Remaining Japanese Cultural Elements in Raku Artworks of Contemporary Non Japanese Artists/Potters. The IAFOR Academic Review, V.1, (2), 8-15.
  • Atik, C. (1999). Geri Dönüşümün Selüloz Lifleri Üzerindeki Etkileri, Yayınlanmış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, K. (2018). Toplanmalı Sırların Seramik Form ve Yüzeylere Uygulanması, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Baycık, S. (2003). Granüle Yüksek Fırın Curuflarının Karo Sektöründe Kullanılabilirliğinin Araştırılması, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Birks, T. (1997). The Complete Potter’s Companion, London.
  • Coskun .N. D, Işık E., Şahin A., Börekçioğlu, Ç. ve Uz, V. (2015). Yüksek Poroziteli Beyaz Pişen Seramik Çamurunun Karakterizasyonu, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 15, 414-420.
  • Frisinger, L. A. (2012). Paperclay in Recent South African Ceramics: Continuity and Change in Studio Works, Degree of Master, University of KwaZulu-Natal.
  • Gartside, B. (1993). Mix What with Clay?. New Zealand Potter, 35 (1), 32.
  • Genç, S. , Öz, G., Tan, Ö., Kılıç, K. S. ve Oruç, E. (2017). The Search On The Use Of Avanos Clay Within The Structure Of Plastic Clay, Slip, Color And Glaze (1000ºC, 1200ºC). 11. Uluslararası Eskişehir Pişmiş Toprak Sempozyumu, 71-90.
  • Holmes, M. (2000). Paperclay, National Ceramics Quarterly. Issue 51, 5-7.
  • Kibici, Y. (2002). Porselen Üretimi ve Kullanılan Hammaddelerin Teknolojik Özellikleri, Seramik Hammaddeleri ve Teknolojik Özellikleri. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayınları, Yayın No:41.
  • Musil S. S. and Waltraud M. K. (2014). In Situ Mechanical Properties of Chamotte Particulate Reinforced, Potassium Geopolymer. J. Am. Ceram. Soc., 97 [3], 907–915.
  • Sherrill, J. R. (2016). How to Raku, Successful Tips and Techniques for Raku Firing, 2-4.
  • Takka, U. (2014). Kağıt Katkılı Bünyede Yöre Astarının Kullanımı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Isparta.
  • Tiryaki, V. (2014). Sağlık Gereçleri Döküm Çamurunda Tane Boyutu Değişiminin Fiziksel ve Pişme Özelliklerine Olan Etkisi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Watkins, J. C. and Wandless, P. A. (2006). Alternative Kilns & Firing Techniques. USA: A Lark Ceramics Book.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Sağlıyan Sönmez 0000-0002-8084-657X

Nergis Kılınç Mirdalı 0000-0003-0581-5914

Yusuf Ziya Halefoglu 0000-0001-9871-0956

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sağlıyan Sönmez, Ö., Kılınç Mirdalı, N., & Halefoglu, Y. Z. (2021). KAĞIT KATKILI FARKLI SERAMİK BÜNYELER ÜZERİNDE RAKU UYGULAMALARI. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(2), 820-828. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.872671