STEM eğitimine uluslararası bir perspektiften bakıldığında STEM’in önemi konusunda fikir birliği olsa da ülkelerin STEM politika belgelerinin çeşitli başlıklarda birbirinden farklılaştığı görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, ABD, Avusturalya, Belçika, İrlanda, Hong Kong, Kanada’nın STEM politikalarını karşılaştırmalı olarak inceleyerek Türkiye açısından farklı bakış açılarının oluşmasını sağlayacak bir senteze varmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılmış, belirlenen ülkelerin STEM politika belgeleri incelenmiştir. Ülkelerin seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırma verileri içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre belirlenen ülkelerin STEM politikalarında eğitim, iş birliği, iş gücü ve politika temalarının üzerinde durulduğu görülmüştür. Ülkeler STEM politikalarını belirlerken mevcut durumlarına göre önceliklerini belirlemiştir. Öğretmen niteliği, fiziksel altyapı, paydaşlarla iş birliği, bütçe gibi başlıkların öne çıktığı görülmektedir. Ülkeler açısından yetiştirilecek insan kaynağının planlanmasında STEM yaklaşımı önemli yer tutmaktadır. STEM politika belgelerine bakıldığında aileler, endüstri, STK’lar, Üniversiteler, Araştırma Merkezleri, yerel yönetimler vb. paydaşların sürece katıldığı bütüncül yaklaşımların benimsendiği görülmektedir. Türkiye de STEM eğitimi ile ilgili çalışmalar yapılsa da eğitim yönetimi alanının bu yaklaşıma ilgi göstermediği söylenebilir. Dünya eğitiminin gündemini geriden takip etmemek için zaman kaybetmeden küresel hedefleri dikkate alarak yerel ihtiyaçlara göre hazırlanacak bir politika belgesi ortaya çıkarılmalıdır. Bu araştırma gibi STEM politikalarına yönelik yapılan araştırmaların sayısının artması özellikle politika yapıcılara yol gösterecektir.
Eğitim Bilimleri STEM Eğitimi STEM Politika Belgeleri Doküman Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2 |