Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÂŞIK PAŞA’NIN GARİBNÂME’SİNİN POLİTİK VİZYONUNA İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME: GARİBNÂME’DE POLİTİK VE ETİK BİR DEĞER OLARAK ALPLIK

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 1017 - 1027, 15.07.2022
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1112890

Öz

XIV. Yüzyıl Türk düşüncesinin önemli bir ismi olan Âşık Paşa, Garibname adlı eseri ile Türk düşüncesi ve özellikle Türk kültür felsefesi açısından referans niteliğinde kıymeti haiz bir metin ortaya koymuştur. Pek tabii ki, yaşadığı dönemin sosyo-politik bağlamından hareketle bir düşünce yönelimi ortaya koymuş olan Âşık Paşa, Garibname’de Türk askeri ve politik kültüründe önemli bir figüre karşılık gelen alplık kurumunu müstakil bir başlık altında incelemiştir. Kendine özgü belirli bir algoritmaya yaslanarak kaleme almış olduğu Garibname’nin dokuzuncu bölümünün dokuzuncu kıssasında alp tipini ele alan ve alplığı dünya alplığı ve din alplığı şeklinde ikiye ayıran Âşık Paşa, her iki alp tipi için gerekli olan şartları ayrıntılı olarak sıralamaktadır. Mevcut çalışma, Âşık Paşa’nın alplık kurumuna ve değerine müstakil bir başlık açmasının Garibnâme’nin tasavvufi-etik bir metin olmasının yanı sıra ve belki de bundan daha çok politik bir vizyon içerisinden kaleme alınmış olabileceğine dair bir tartışmayı gündeme getirmektedir. Garibnâme’nin politik vizyonun etik ve tasavvufi vizyonunu gölgede bırakıp bırakmadığı sorusu metinle ilgili varsayımların açıklığa kavuşturulması noktasında öncelikli bir araştırma sorusu olmak durumundadır.

Kaynakça

  • Âşık Paşa. (2000). Garib-nâme I/1, I/2, II/1, II/2, (Tıpkıbasım, karşılaştırmalı metin ve aktarma), [Haz.] Kemal YAVUZ, Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları: 764/1.
  • Bıçak, A. (2013). Türk Düşüncesi I Kökenler, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kafesoğlu, İ. (2012). “Türk” (Kültür ve Medeniyet). DİA (Cilt 41, s. 487), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Köprülü F. (1978) “Alp” MEB İslâm Ansiklopedisi, İslâm Âlemi, Tarih, Cografya, Etnografya ve Biyografya Lugati 1. Cilt, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Köprülü, F. (1976). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Mengi M. (1984). GARÎB-NÂME'DE ALPLK GELENEĞİYLE İLGİLİ BİLGİLER. Belleten, 48(191-192), 481-496. Platon. (2010). Lakhes Ya da Cesaret Üzerine, Çev. Tanju Gökçel, Diyaloglar içinde, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Kaşgarlı Mahmut. (1985). Divanü Lügat-it Türk, (Çev. Besim Atalay). Cilt I. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Kaplan M. (1999), Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar 1, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Barkan, L. Ö. (1942). “Osmanlı İmparatorluğu’nda Bir İskân ve Kolonizasyon Metodu Olarak Vakıflar ve Temlikler, I: İstila Devirlerinin Kolonizatör Türk Dervişleri ve Zaviyeler”. Vakıflar Dergisi. Ankara: 2 (1942): 279- 386.
  • Türk Dil Kurumu Güncel Sözlük, 07.03.2022, https://sozluk.gov.tr
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm TARİH
Yazarlar

Zübeyir Ovacık 0000-0002-7266-3343

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ovacık, Z. (2022). ÂŞIK PAŞA’NIN GARİBNÂME’SİNİN POLİTİK VİZYONUNA İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME: GARİBNÂME’DE POLİTİK VE ETİK BİR DEĞER OLARAK ALPLIK. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(2), 1017-1027. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1112890