This paper focuses on three selected LBA centres of Western Anatolia (Troy, Panaztepe and Anaia), which represent different features of Achaean influence; and aims to put out a proper, analytic, scientific method to clarify the picture of “Western Anatolia in 2nd Millenium BC”, at least in Achaean perspective.
The Diffusion Theory simply classifies the influence of a foreign culture through tangible cultural features and their existence levels in a local market. Applying this theory to Achaean features in Western Anatolian centres would produce an analytic and rational data on the subject.
Achaeans who were independent and unorganized city-states, seem to be the practitioners of a very well-organized trade strategy, focusing on three levels of market penetration: first, being foreign merchants in the capitals of strong local states and dominating the market with aesthetic and relatively in-expensive goods; second, settled emporiums by treaties with local lords; third, dominating free trade zones with their strong fleet and wide-spread production volume. Establishing such a trade network needs a decision-making mechanism, an organization of some kind.
Bu çalışma, Batı Anadolu’daki GTÇ merkezlerinden, Akha yayılımının farklı niteliklerini sergileyen, seçilmiş üçüne (Troia, Panaztepe ve Anaia) odaklanmakta ve “2.bin yılda Batı Anadolu” sorunsalına, Akha perspektifinden düzenli, analitik ve bilimsel bir metot uygulamayı amaçlamaktadır. Difüzyon Kuramı basitçe, bir yabancı kültürün yerel bir pazardaki varlık seviyelerini somut kültür kalıntıları üzerinden sınıflandırmaktadır. Bu kuram Batı Anadolu’daki Akha unsurlarına uygulandığında, konu üzerine analitik ve rasyonel bir veri üretimi sağlamak mümkün olmaktadır. Bağımsız kent devletleri olarak bilinen Akhalar, son derece iyi organize edilmiş bir ticaret stratejisinin uygulayıcıları gibi görünmektedirler. Bu stratejik organizasyon üç ayak üzerinde yükselmektedir: Birincisi, görsellik ve ucuzlukla öne çıkan mallarıyla yerel güç merkezlerinde faaliyet gösteren yabancı tüccarlar; ikincisi, yerel bir yöneticinin izni ve/veya davetiyle kurulan ticari koloniler; üçüncüsü ise serbest ticaret bölgelerini güçlü bir donanma ve yaygın bir üretim hacmi ile domine etmek…Bu tür bir ticari network oluşturmak bir karar alma mekanizmasına, bir şekilde bir organizasyona gereksinim duymaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | ARKEOLOJİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 1 |