Bu çalışmada, asenkron motorların
(ASM’lerin) hız-algılayıcısız kontrolü için indirgenmiş-dereceli uyarlamalı
genişletilmiş Kalman filtresinin (GKF’nin) tasarımı gerçekleştirilmiş ve bu gözlemleyici
hız-algılayıcısız doğrudan vektör kontrollü sürücü sisteminde kullanılarak
başarımı benzetim çalışmaları altında test edilmiştir. Önerilen gözlemleyici
ASM’lerin vektör kontrolü için gerekli olan rotor akılarının duran eksen takımı
bileşenleri ve rotor mekanik hızına ek olarak bozucu yük momenti değişimlerini
de kestirmektedir. Diğer taraftan, GKF’lerin kestirim başarımı sistem ()
ve ölçme ()
hatası kovaryans matrislerinin doğru bilinmesine bağlıdır. Bu matrisler
literatürde genellikle sabit kabul edilmekte ve deneme-yanılma yöntemi ile
belirlenmektedir. Fakat bu matrisler ASM’nin çalışma koşullarından etkilenmekte
ve daha yüksek başarımlı kestirimler elde edebilmek için çalışma koşullarına
göre güncellenmelidirler. Hem hem de ’nin
eşzamanlı değiştirilmesi ıraksama veya takip sorunlarına neden olabileceğinden,
önerilen çalışmada sadece çalışma koşullarını göz önünde bulundurularak unutma
faktörüne sahip uyarlamalı GKF (UGKF) algoritması ile güncellenmiştir. Ayrıca,
gerçek-zamanlı uygulamalar için işlem yükünü azaltmak amacıyla UGKF
indirgenmiş-dereceli olarak tasarlanmıştır.
Asenkron motor hız-algılayıcısız kontrol indirgenmiş-dereceli uyarlamalı genişletilmiş Kalman filtresi
In this study, the design of reduced-order
adaptive extended Kalman filter (EKF) for speed-sensorless control of induction
motors (IMs) is performed, and its performance is tested using it in a speed-sensorless
direct vector controlled drive system under simulations. The proposed observer
estimates the stator stationary axis components of rotor fluxes and rotor
mechanical speed required for vector control in addition to disturbance load
torque. On the other hand, estimation performance of EKFs depends on the
correct selection of system () and measurement () error covariance matrices.
In the literature, these matrices are generally assumed as constant and
determined by the trial-and-error method. However, those matrices are affected
by operating conditions of IM and should be updated according to operating
conditions in order to obtain higher performance estimations. Since the simultaneously update of both and may lead to divergence or tracking problems, only
is updated considering operating conditions by
adaptive EKF (AEKF) algorithm having a forgetting factor. In addition, AEKF has
been designed as reduced-order with the aim of reduction of its computational
burden for real-time applications.
Induction motor speed-sensorless control reduced-order adaptive extended Kalman filter
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Elektrik Mühendisliği |
Bölüm | Elektrik Elektronik Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |