Sera gazı emisyonlarındaki artış iklim
değişikliklerindeki etkiyi de beraberinde getirmektedir. Karbondioksit, metan,
azot oksit ve kloroflorokarbonlu gazlar küresel ısınmaya etki eden sera gazları
olarak bilinmektedir. Karbondioksit gazı emisyon hacminin yüksek olması küresel
ısınmayı arttıran önemli etkenlerden biridir. Küresel ısınmaya doğrudan etki
eden karbondioksit miktarının rasyonel olarak hesaplanabilmesi için yapılan
çalışmalarda karbon ayak izi kavramı ortaya çıkarılmıştır. Atmosferdeki gaz miktarının
artış göstermesi araştırmacıları değişik alanlarda karbon ayak izi hesaplama
çalışmalarına yöneltmiştir.
Bu çalışmada Burdur Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesine bağlı Bucak yerleşkesinde yer alan üç yükseköğretim biriminin
karbon ayak izi hesabı yapılmıştır. Karbon ayak izi hesabı için Annex 2014
hesaplama kriterleri kullanılarak yıllık karbon ayak izi miktarı tespit
edilmiştir. Karbon ayak izi hesabı için birimlerin toplam elektrik enerjisi
tüketimi, ısınma değerleri, personellere ait araçların yakıt türleri ve öğrencilerin
günlük ulaşım değerleri parametre olarak seçilmiştir.
The increase in greenhouse gas emissions
also brings about the impact of climate change. Carbon dioxide, methane,
nitrous oxide and chlorofluorocarbons are known as greenhouse gases that affect
global warming. The high emission volume of carbon dioxide gas is one of the
important factors that increase global warming. In order to rationally
calculate the amount of carbon dioxide directly affecting global warming, the
concept of carbon footprint has been revealed. The increase in the amount of
gas in the atmosphere led researchers to study on carbon footprint calculations
in various areas.
In this
study, carbon footprint calculation of three higher education units in Bucak
campus of Burdur Mehmet Akif Ersoy University was analyzed. For the carbon
footprint calculation, annual carbon footprint quantities were determined using
Annex 2014 calculation criteria. For the carbon footprint, the total electricity
consumption of the units, heating values, fuel types of the vehicles belonging
to the personnel and the daily transportation values of the students were
selected as parameters.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Diğer |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 8 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |