Hybrid electric vehicles have two different
powertrain systems with different characteristics, electric motor, and engine
(ICE). These two powertrain systems can be arranged in serial, parallel or serial-parallel
according to different vehicle characteristics. Nowadays, a serial-parallel
drive system is widely used which optimally combines the advantages of both serial
and parallel powertrain systems. The power split mechanism is used to manage
the power transfer strategy of the electric motor and the ICE in the serial-parallel
powertrain system. In this study, it is aimed to analyze the powertrain
strategy depending on the speed range by adopting an ICE which can obtain
constant torque at a certain speed range to the power split mechanism. In the
power split mechanism, the ratio of ring/sun gear is kept constant. However,
the motor/generator states of the motogenerators and the charge/discharge
states of the battery system for different speed and power requirements for the
vehicle have been calculated and discussed for different speeds of the ICE. As
a result, for the power split mechanism, the effects of ICE speed on fixed
torque and the parameters affecting ICE speed are determined.
Hibrit elektrikli taşıtlarda elektrik motoru
ve içten yanmalı motor (İYM) olmak üzere farklı karakteristiklere sahip iki
farklı tahrik sistemi bulunmaktadır. Bu iki tahrik sistemi farklı taşıt
karakteristiklerine uygun olarak seri, paralel veya seri paralel şekilde
düzenlenebilmektedir. Günümüzde yaygın olarak hem seri hem de paralel tahrik
sistemlerinin avantajlarını en uygun düzeyde birleştiren seri-paralel tahrik
sistemi kullanılmaktadır. Seri paralel tahrik sisteminde elektrik motoru ve İYM’nin
güç aktarım stratejisinin düzenlenmesi için güç dağıtıcı (power split)
mekanizması kullanılmaktadır. Yapılan bu çalışmada belirli hız aralığında sabit
tork elde edilebilen bir İYM’nin güç dağıtıcı mekanizmasına adapte edilmesiyle
güç aktarım stratejisinin bu hız aralığına bağlı olarak incelenmesi
hedeflenmiştir. Güç dağıtıcı mekanizmasında yörünge/güneş dişli oranı sabit
tutulmuştur. Bununla birlikte taşıtın için farklı hız ve güç taleplerinde
motojeneratörlerin motor/jeneratör durumları ile batarya sisteminin şarj/deşarj
durumları İYM’nin farklı hızları için hesaplanmış ve tartışılmıştır. Sonuç
olarak güç dağıtıcı mekanizması için sabit torkta İYM hızının etkileri ve İYM
hızını etkileyen parametreler belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Makine Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2018 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |