This study deals with a gas turbine jet
engine module which was analyzed to investigate its performance at three
different gas turbine speed values. The objectives are: to examine the
thermodynamic processes involved, to determine the theoretical and measured
data for the compressor, the combustion chamber and the gas turbine and to
perform the energy and exergy balances on the jet engine components. The jet
engine can operate up to the120000 rpm. The measured data include pressure,
temperature, air flow rate, fuel flow rate and thrust values. This paper
presents measured experiment data and analytical results of the jet engine.
Since the compressor outlet temperature of the part load-1 is the minimum of
all, it has the minimum work gained from the gas turbine. The exergy
destructions caused by the combustion chamber were the maximum above all system
components. It can be inferred from the analysis that the more loading applied
to the jet engine the more exergy gained from the fuel. However the exergy
efficiencies become lower. They were calculated as 7.1%, 6% and 5.5%,
respectively.
Bu çalışmada bir gaz türbinli jet motorunun
üç farklı devir sayısı için performans analizi yapılmıştır. Çalışmanın amacı
kompresör, yanma odası ve gaz türbini için teorik ve ölçüm sonucu elde edilen
verilerin termodinamik süreçler dikkate
alınarak incelenmesi ve jet motoru bileşenlerinin enerji ve ekserji
dengelerinin elde edilmesidir. Ele alınan jet motorunun devir sayısı 120.000
d/d değerine kadar artırılabilmektedir. Ölçülen veriler basınç, sıcaklık, hava
akımının debisi, yakıtın debisi ve itki değerleridir. Bu makalede jet motoruna
ait ölçülen verilere ve analitik sonuçlara yer verilmiştir. Birinci kısmi yük
için kompresör çıkış sıcaklığı en düşük olduğu için gaz türbininden elde edilen
iş miktarı da en düşük değerdedir. Yanma odasının ekserji yıkım miktarları üç
farklı yük değerinde de en yüksek değerlerdedir. Jet motorunun çalışma yükü
artırıldıkça yakıttan daha fazla ekserji elde edilmektedir. Buna rağmen ekserji
verimi ise çalışma yükü arttıkça azalmaktadır. Ekserji verimleri sırasıyla
%7.1, %6 ve %5.5 olarak bulunmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Makine Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |