NİĞDE İLİ TOPLU TAŞIMA SİSTEMLERİNİN YOLCU TALEPLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ
Yıl 2020,
Cilt: 9 Sayı: 1, 405 - 413, 30.01.2020
Muhammed Emin Cihangir Bağdatlı
Öz
Gelişen ekonomiye bağlı
olarak otomobil sahipliği gün geçtikçe artmakta olup bireysel otomobil
kullanımı öngörülen beklentilerin üzerinde seyir etmektedir. Bu durum kent içi
trafiğinde kaotik davranışları tetiklemektedir. Toplu taşıma kullanımının
arttırılması bu durumun çözümünde en ekonomik ve etkili bir yaklaşım
olmaktadır. Bu doğrultuda başarılı bir sonuç elde edilebilmesi için mevcut
toplu taşıma kullanımında yolcu davranışlarının ve taleplerinin incelenmesi ve
bu yönde toplu taşıma sistemlerine iyileştirmelerin yapılması gerekmektedir. Bu
çalışma, yolcu talep ve davranışlarını incelemeye odaklanmıştır. Böylelikle
saha çalışmaları ile bir şehirdeki tüm toplu taşıma sistemlerine olan pik
saatteki yolcu talepleri incelenmiştir. Saha çalışmaları için kişi başına düşen
otomobil sahipliği yüksek seviyede olan Niğde ili tercih edilmiştir. Yapılan
çalışmada Niğde ilindeki tüm toplu taşıma güzergâhlarında yer alan duraklardaki
yolcu hareketlilikleri video kamera yardımıyla incelenmiştir. Bu şekilde toplam
9 güzergâh 350 durakta incelemeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda
cinsiyet, yaş dağılımı ve zaman faktörleri doğrultusunda önemli bulgular ve
çıkarımlar elde edilmiştir.
Kaynakça
- [1] YAZICI, M.A., LEVINSON, H.S., ILICALI, M., CAMKESEN, N., KAMGA, C.,“A Bus Rapid Transit Line Case Study: Istanbul’s Metrobüs System”, Journal of Public Transportation, 16(1), 8, 2013.
- [2] BRESSON, G., DARGAY, J., MADRE, J. L., PIROTTE, A., “The Main Determinants of the Demand for Public Transport: A Comparative Analysis of England and France using Shrinkage Estimators”, Transportation Research part A: policy and practice, 37(7), 605-627, 2003.
- [3] WARDMAN, M., “Public Transport Values of Time”, Transport policy, 11(4), 363-377, 2004.
- [4] PAULLEY, N., BALCOMBE, R., MACKETT, R., TITHERIDGE, H., PRESTON, J., WARDMAN, M., WHITE, P., “The Demand for Public Transport: The Effects of Fares, Quality of Service, Income and Car Ownership”, Transport policy, 13(4), 295-306, 2006.
- [5] ŞAHİN, I., ALTUN, Y. B., “Potential Uses of Electronic Fare Payment Records for Public Transit Agencies”, Institute of Transportation Engineers. ITE Journal, 77(12), 22, 2007.
- [6] ENRIQUE FERNÁNDEZ, L.J., JOAQUIN DE CEA CH, J., MALBRAN, R. H., “Demand Responsive Urban Public Transport System Design: Methodology and Application”, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 42(7), 951-972, 2008.
- [7] TIRACHINI, A., HENSHER, D.A., ROSE, J.M., “Crowding in Public Transport Systems: Effects on Users, Operation and Implications for the Estimation of Demand”, Transportation research part A: policy and practice, 53: 36-52, 2013.
- [8] GULHAN, G., CEYLAN, H., BASKAN, O., CEYLAN, H., “Using Potential Accessibility Measure for Urban Public Transportation Planning: A Case Study of Denizli, Turkey”, Promet-Traffic&Transportation, 26(2), 129-137, 2014.
- [9] CHOWDHURY, S., CEDER, A.A., “Users’ Willingness to Ride an Integrated Public-Transport Service: A Literature Review”, Transport Policy, 48, 183-195, 2016.
- [10] LIEROP, V.D., BADAMI, M. G., EL-GENEIDY, A. M., “What Influences Satisfaction and Loyalty in Public Transport? A Review of the Literatüre”, Transport Reviews, 38(1), 52-72, 2018.