Amaç: Bu çalışmada Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Biyoloji ve Biyoteknoloji Bölümünde öğrenim gören öğrencilerin gıda okuryazarlığı hakkında bilgi düzeylerinin ölçülmesi ve bunu etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve yöntemler: Araştırma kesitsel tipte yapılmış, araştırmaya 111 öğrenci katılmıştır. Araştırmada iki bölümden oluşan anket uygulanmıştır. Birinci bölümde sosyodemografik, sağlık ve beslenme özelliklerini içeren 33 sorudan oluşan anket formu ile ikinci bölümde Algılanan Gıda Okuryazarlığı Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 21.0 analiz programı ile değerlendirilmiş, Anlamlılık p <0,05 olarak alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin lisans eğitiminin beslenme alışkanlıkları üzerine etkisi olduğu, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre, aile ile birlikte yaşayanların ailesi ile birlikte yaşamayanlara göre, şu anda diyet yapanların ve hayatlarının herhangi bir döneminde diyet yapanların hiç diyet yapmayanlara göre, özellikle pandemi döneminde bireysel sağlığına dikkat edenlerin etmeyenlere göre algılanan gıda okuryazarlığının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Bireysel ve toplumsal sağlığın korunması, gıda okuryazarlığının artırılması için konu ile ilgili eğitimlerin artırılması gerektiği düşünülmektedir.
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi’nden (2021/04-11) etik kurul izni alınmıştır. Algılanan Gıda Okuryazarlığı ölçeği için ölçek yazarından yazılı izin alınmıştır. Fakülte dekanlığından uygulama izni alınmıştır. Öğrencilere anketin başında aydınlatılmış onam formu sunulmuş ve yalnızca onam formunu onaylayan öğrenciler ankete devam edebilmişlerdir.
Objective: This study was carried out to measure the knowledge level of the students studying at Niğde Ömer Halisdemir University, Department of Biology and Biotechnology about food literacy and to determine the factors affecting it.
Material and Methods: The research was cross-sectional, and 111 students participated. In the study, a questionnaire consisting of 33 questions including sociodemographic, health, and nutrition characteristics and the Perceived Food Literacy Scale were applied to the participants. In the research, a questionnaire consisting of two parts was applied. In the first part, a questionnaire consisting of 33 questions including sociodemographic, health, and nutrition characteristics was used, and in the second part, the Perceived Food Literacy Scale was used. Data were evaluated with the SPSS 21.0 analysis program. Significance was taken as p <0.05.
Results: It was seen that undergraduate education affected the nutritional habits of the students. It has been determined that female students have higher perceived food literacy than male students, those who live with their families compared to those who do not live with their families, those who are currently on a diet, and those who have been on a diet in any period of their lives than those who have never dieted, and those who pay attention to their health, especially during the pandemic period have higher perceived food literacy than those who do not.
Conclusion: It is thought that education on the subject should be increased in order to protect individual and social health and to increase food literacy.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlığın Geliştirilmesi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 2 |