Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL EBEVEYNLER İLE ÇOCUKLARIN SOSYAL MEDYA KULLANIMI ÜZERİNDEKİ MAHREMİYET İLİŞKİSİ

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 132 - 144, 20.12.2020

Öz

Teknolojinin gelişmesiyle birlikte sosyal medyaya duyulan ilgi artmıştır. Sosyal medyayı en çok kullanan kitle de gençler ve çocuklar olmuştur. Sık kullanımın yol açtığı sorunlar da vardır. Sosyal medya gizliliği etkiler. Zamanla sosyal medya kullanım amacını aşarak bazı mahremiyet ihlalleri yapmaya başlamıştır. Mahremiyet ihlalleri özellikle çocuklar üzerinde yapılmaktadır. Bu durum da dijital ebeveynlerin önlemler almasına ve çocuklarını bu doğrultuda korumasına yol açmaktadır. Bu nedenle dijital ebeveynlere büyük sorumluluklar düşmektedir, çocuklarının mahrem alanına saygılı olmalılar ve çocukları bu konuda bilgilendirmelilerdir. Bu araştırma ile çocukların sosyal medya kullanım ve mahremiyet ilişkileri açısından ebeveynlerin yapmaları gereken sorumlulukları, çocuklarını nasıl eğitmeleri gerektiği, mahremiyetlerini korumak için neler yapmaları gerektiği ve mahremiyet kavramına yaklaşımları açıklanmaktadır. Literatür taraması sonucunda ortaya konulan kavramlar ışında değerlendirilecektir. Araştırma sonuçlarının ebeveynlere ve çocuklara önemli faydalar sağlaması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Akyazı, A. (2019). Mahremiyetin Dönüşümü: Ünlülerin Instagram Paylaşımları Üzerine Bir Araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences .
  • Akyol Akın, M. (2018). Sosyal medyada gözetim: Bir iktidar unsuru olarak ebeveyn. .
  • Barkuş, F., ve Koç, M. (2019). Dijital Mahremiyet Kavramı ve İlgili Çalışmalar Üzerine Bir Derleme . Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi .
  • Bostancı, M. (2019). Dijital Ebeveynlerin Sosyal Medyada Mahremiyet Algısı. Online Academic Journal of Information Technology .
  • Canöz, N. (2016). İletişim fakültesi öğrencilerinin kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı çerçevesinde sosyal medya kullanım alışkanlıkları. SUTAD .
  • Dursun, C. (2019). Ebeveynlerin Çocuklarını. Çocuk ve medeniyet , 203-204.
  • Erişir, R. M., ve Erişir, D. (2016). Yeni Medya ve Çocuk: Instagram Özelinde “Sharenting” (“Paylaşanababalık”) Örneği. Hakemli, Akademik, E-Dergi , 52.
  • Karaboğa, M. T. (2019). Dijital Medya Okuryazarlığında Anne ve Baba Eğitimi . Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi . Kırhan, A. (2007). Üniversite öğrencilerinin tematik televizyon kanal tercihleri.
  • Özer, Ö. (2017). Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ.B.F öğrencilerinin twitter kullanımı üzerine bir analiz. İntermedia , 48.
  • Serin, H. (2019). Sosyal Medyada Çocuk Hakları İhlalleri: Ebeveynler ve Öğretmenler Farkında mı? . Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi .
  • Toker, H. (2016). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında facebook kullanımı.
  • Üksel, S. (2015). Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde sosyal medya kullanımı: Sakarya üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma.
  • Ünlü, D. G. (2019). Web Sitelerinde Dijital Ebeveynlere Sunulan İçerik Toplumsal Cinsiyet Rollerinden Bağımsız Olabilir Mi?: 'Bebek.com' Web Sitesi Örneği. Fe Dergi: Feminist Eleştiri , 25.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot yayınları.
  • Yurdakul, vd., (2013). Dijital Ebeveynlik ve Değişen Roller. Gaziantep University Journal of Social Sciences , 887-888.
  • Küçükkurt, M., Hazar, Ç. M., Çetin, M. ve Topbaş, H. (2009). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite . Selçuk İletişim , 39
  • Ayhan, B. ve Çavuş, S. (2014).İzleyici araştırmalarında değişim. Selçuk İletişim dergisi, 41.
  • Yıldırım, Ş., Özdemir, M. ve Alparslan, E. (2018). Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde bir sosyal medya paylaşım ağı incelemesi: Facebook örneği. İntermedia , 47.
  • Özarslan, H. ve Nisan, F. (2011). Kullanımlar ve doyumlar perspektifinden televizyon izleme alışkanlıkları ve motivasyonları:Gümüşhane örneği. Gümüşhane üniversitesi iletişim fakültesi elektronik dergisi .
  • Tiryakioğlu, F. ve Yavaşçalı, A. H. (2019). Kullanımlar ve Doyımlar Teorisi Bağlamında Twirch Tv Kullanıcılarının Kullanım Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma. Dördüncü kuvvet uluslararası hakemli dergisi .
  • Balcı, Ş. ve Ayhan, B. (2007). Üniversite öğrencilerinin internet kullanım ve doyumları üzerine bir saha araştırması. Selçuk iletişim .
  • Büyükbaykal, C. I. ve Temel, G. (2019). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı ve Gençlik. nternational Journal of Cultural and Social Studies .
  • Şimşek, (2019). Sosyal medyada mahremiyetin ifşası: Instagram örneği. Sosyolojik düşün. 12,13.
  • Budak, H. (2018). Sosyal medya iletişimde mahremiyetin serüveni. İnsan ve toplum bilimleri araştırmaları dergisi. 152,153.
  • Demir, İ. ,Baz, D. ,Atarbay, S. (2017). Annelerin ergeni izleme stratejileri: Mahremiyet ve kişisel alan bağlamında fenomenolojik bir çalışma. Eğitimde nitel araştırmalar dergisi. 73,74,75.
  • Okumuş, V. Ve Parlar, H. (2018). Çocukların sosyal medya kullanım amaçları ve ebeveyn tutumları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Karahisar, T. (2014). İnternette çocukları bekleyen riskler ve medya okuryazarlığı. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication.
  • Erişir, R. Ve Erişir, D. (2019). Yeni medya ve çocuk: Instagram özelinde “Sharenting” (Paylaşan anababalık) örneği. Hakemli, akademik E-dergi.
  • Oktik, N. (2013). Sosyal kontrol, çocuk ve internet. Bildiriler kitabı.
  • Atalay, G. (2019). Sosyal medya ve çocuk: “Babishko Family Fun TV” isimli Youtube kanalının eleştirel bir analizi. Erciyes İletişim Dergisi.
  • Sekmen, M. (2019). Çocuk Youtuber’larda sorunlu bir alan: Tüketim ile mahremiyetin yitimi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Çalapkulu 0000-0002-3423-0440

Fatma Alp 0000-0003-1504-5052

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çalapkulu, Ç., & Alp, F. (2020). DİJİTAL EBEVEYNLER İLE ÇOCUKLARIN SOSYAL MEDYA KULLANIMI ÜZERİNDEKİ MAHREMİYET İLİŞKİSİ. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 132-144.

Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.