Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ELEKTRONİK (MOBİL) TİCARETE COVID-19 PANDEMİSİNİN ETKİSİ: TÜKETİCİ DAVRANIŞLARININ MOBİL UYGULAMALAR ÖZELİNDE İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 20 - 28, 29.06.2021
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.928594

Öz

Çalışmanın temel problemi COVID-19 salgınının tüketicilerin davranışlarına etkisinin resmi ticaret verileriyle birlikte incelenmesidir. Bu bağlamda tüketicilerin elektronik (mobil) ticaret ile ilgili algı, tutum ve davranışları TÜİK ve Ticaret Bakanlığı’nın verileriyle birlikte analiz edilmiştir. Çalışmada Google Docs aracılığıyla hazırlanan ankete 503 kişi katılım göstermiştir. Çalışmada nitel veri analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme tekniğiyle analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanıcıların sorulan sorulara vermiş oldukları yanıtlar ile birlikte ikincil kaynaklardan elde edilen resmi veriler birlikte analiz edilmiştir. Bu bağlamda COVID-19 salgını tüketicilerin alışveriş davranışına etki ettiği görülmüştür. Tüketiciler sağlık güvenliklerini sağlayabilmek ve hükümetlerin aldığı kararlar nedeniyle günlük market alışverişlerinde mobil uygulamalarını kullandıkları gözlemlenmiştir. Ayrıca Ticaret Bakanlığı ve TÜİK’in verileri ile karşılaştırıldığında çalışmayı doğrular niteliktedir. Tüketici davranışları COVID-19 salgınından etkilenmiştir. COVID-19 sürecinin devam etmesi durumunda ilerleyen süreçte elektronik (mobil) ticaretin hacmi ve kullanıcı sayısının artacağı varsayılmaktadır.

Teşekkür

Değerli zamanınızı ayırdığınız için şimdiden teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Baş, T. ve Akturan, U., (2017). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin yayınları.
  • Burt, S. Ve Sparks, L. (2003).: E-commerce and the retail process: a review Steve Burt, Leigh Sparks*Institute for Retail Studies, University of Stirling, Stirling FK9 4LA, UK Journal of Retailing and Consumer Services 10 (2003) 275–286.
  • Chou, Y.-C., Chuang, H. H.-C., & Shao, B. B. M. (2016).: The impact of e-retail characteristics on initiating mobile retail services A mod.
  • Dawson, J. (2001): Is there a new commerce in Europe The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 11(3), 287–299. doi10.1080713770598 (2001).
  • Fred D. Davis, Richard, P. Bagozzi ve Paul R. Warshaw (1989): User Acceptance Of Computer Technology: A Comparıson Two Theretıcal Models. Management science Vol.35 No.8, Agust 1989.
  • Kotler, P. (2011): Reinventing Marketing to Manage the Environmental Imperative. Journal of Marketing, 75(4), 132–135. doi10.1509jmkg.75.4.132.
  • Kurtuluş, Kemal (2010): Araştırma Yöntemleri, Türkmen Kitabevi, 2010.
  • Kümbetoğlu, B., (2015). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayınevi.
  • Ngai, E. W. T., & Gunasekaran, A. (2007).: A review for mobile commerce research and applications. Decision Support Systems, 43(1), 3–15.
  • Özdamar, K. (2004): Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi. (2004).
  • Rosenbloom, B.(2007): The wholesaler’s role in the marketing channel: Disintermediation vs. reintermediation. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 17(4), 327–339. doi:10.1080/09593960701507500 (2007).
  • Ticaret Bakanlığı, (2020): https://www.eticaret.gov.tr/istatistikler
  • TÜBA, (2020): Küresel Salgın Değerlendirme Raporu Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) 2020.
  • TÜİK, (2020): https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679 Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2020.
  • Uraltas, N. T., ve Koroglu, D. (2012): "Exploring a New Electronic Retailing Trend in Turkey And The World: Private Shopping." International Journal of E-Business and E-Government Studies, 4/2, 47–56. (2012).
  • Zentes, J., Morschett, D., & Schramm-Klein, H. (2017): Strategic Retail Management. doi:10.1007/978-3-658-10183-1(2017).

EFFECT OF COVİD-19 ON ELECTRONİC (MOBİLE) TRADE: EXAMİNATİON OF CONSUMER BEHAVİOUR İN SPECİFİC TO MOBİLE APPLİCATİONS

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 20 - 28, 29.06.2021
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.928594

Öz

Main problem of this paper is to assess the effects of Covid-19 pandemic on consumer behaviour using trade data. In this context consumers sense, attitude and behaviours about electronic (mobile) trade was analysed using TÜİK and Trade Ministry data’s. 503 individuals had filled out the questionnaire made using Google Docs. Qualitative data analysis method was used in this paper. Semi-structured in depth analysis method was used to analyse the data. Complementing the answers gathered from the questionnaire, secondary data from official resources were used. In this context it was seen that Covid-19 affected the consumers shopping behaviour. It was found out that consumers use mobile shopping apps in their daily shopping due to health security and government decisions. The data gathered from TÜİK and Trade Ministry support this data. Consumer behaviour was affected by Covid-19. It is presumed that if Covid-19 situation continues the mobile trade volume will increase.

Kaynakça

  • Baş, T. ve Akturan, U., (2017). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin yayınları.
  • Burt, S. Ve Sparks, L. (2003).: E-commerce and the retail process: a review Steve Burt, Leigh Sparks*Institute for Retail Studies, University of Stirling, Stirling FK9 4LA, UK Journal of Retailing and Consumer Services 10 (2003) 275–286.
  • Chou, Y.-C., Chuang, H. H.-C., & Shao, B. B. M. (2016).: The impact of e-retail characteristics on initiating mobile retail services A mod.
  • Dawson, J. (2001): Is there a new commerce in Europe The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 11(3), 287–299. doi10.1080713770598 (2001).
  • Fred D. Davis, Richard, P. Bagozzi ve Paul R. Warshaw (1989): User Acceptance Of Computer Technology: A Comparıson Two Theretıcal Models. Management science Vol.35 No.8, Agust 1989.
  • Kotler, P. (2011): Reinventing Marketing to Manage the Environmental Imperative. Journal of Marketing, 75(4), 132–135. doi10.1509jmkg.75.4.132.
  • Kurtuluş, Kemal (2010): Araştırma Yöntemleri, Türkmen Kitabevi, 2010.
  • Kümbetoğlu, B., (2015). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayınevi.
  • Ngai, E. W. T., & Gunasekaran, A. (2007).: A review for mobile commerce research and applications. Decision Support Systems, 43(1), 3–15.
  • Özdamar, K. (2004): Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi. (2004).
  • Rosenbloom, B.(2007): The wholesaler’s role in the marketing channel: Disintermediation vs. reintermediation. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 17(4), 327–339. doi:10.1080/09593960701507500 (2007).
  • Ticaret Bakanlığı, (2020): https://www.eticaret.gov.tr/istatistikler
  • TÜBA, (2020): Küresel Salgın Değerlendirme Raporu Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) 2020.
  • TÜİK, (2020): https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679 Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2020.
  • Uraltas, N. T., ve Koroglu, D. (2012): "Exploring a New Electronic Retailing Trend in Turkey And The World: Private Shopping." International Journal of E-Business and E-Government Studies, 4/2, 47–56. (2012).
  • Zentes, J., Morschett, D., & Schramm-Klein, H. (2017): Strategic Retail Management. doi:10.1007/978-3-658-10183-1(2017).
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yavuz Toraman 0000-0002-5196-1499

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Toraman, Y. (2021). ELEKTRONİK (MOBİL) TİCARETE COVID-19 PANDEMİSİNİN ETKİSİ: TÜKETİCİ DAVRANIŞLARININ MOBİL UYGULAMALAR ÖZELİNDE İNCELENMESİ. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 20-28. https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.928594

Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.