Islamic law include a peculiar originality according
to other laws in terms of contents, and classification because Islamic law is
based on revelation. The classical fiqh literature does not discriminate
between the realand the judicialpersons, it does build the system based on the
duty-based, not the rights-based. Inthisrespect, there is no distinction between
public law and private law in the classical of fiqh.It has been debated why
classical fiqh literature is not classified as publiclaw since the 19th
century. One of the jurists who participated in this debate is Mr.
MustafaSeref, a lates cholarands tatesmen.This article willbriefly be mentione
dabout the science of fiqh and then a short article of Mr. Mustafa Şeref will
be simplified and transcribed.
İslâm hukuku,temelinin vahye dayanması dolayısıyla
içeriği, kavramları ve tasnifi itibariyle diğer hukuklara göre kendine özgü bir
mahiyet taşır. Klasik fıkıh literatürü hakiki veya hükmi şahıs ayrımı yapmadığı
gibi sistemini de hak temelli değil vazife temelli inşa etmiştir. Bu itibarla
fıkıh ilminin klasik tasnifinde kamu hukuku özel hukuk ayrımı bulunmamaktadır.
Klasik fıkıh literatüründe niçin kamu hukuku tasnifine gidilmediği 19.
yüzyıldan beri tartışılmaktadır. Bu tartışmalara katılan hukukçulardan biri de
son dönem ilim ve devlet adamlarından Mustafa Şeref beydir. Bu çalışmada kısaca
fıkhın tasnifinden bahsedilecek sonra da Mustafa Şeref Bey'in kısa bir makalesi
sadeleştirilip transkripti yapılacaktır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2 |