Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, , 73 - 92, 26.12.2022
https://doi.org/10.32330/nusha.1182717

Öz

Kaynakça

  • Âbidînî, H. (2002). İran öykü ve romanının yüzyılı. (H. Kırlangıç Çev.). 2. Cilt. Ankara: Nüsha.
  • Arı, Z. (2008). Ferit Edgü’nün öykü ve romanlarında anlatım teknikleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara.
  • Aslan, C. (2007). Sait Faik Abasıyanık’ın öykülerinde kurgu ve anlatım teknikleri. (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara.
  • Aytaç, G. (1975). Thomas Mann’ın “Der Zauberberg” ve “Lotte In Weimar” romanlarındaki edebi kişiliği. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Çetişli, İ. (2014). Metin Tahlillerine Giriş/2, Hikâye-Roman-Tiyatro. 4. bs. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Haddadî, E. & Dûrûdgîryân, F. (1390/2011). “Tahlîl-i Kohenolgu-yi Dâstân-i Cây-i Dîger Ez Golî Terakkî”, Edeb-i Pejuheş-i Tabestân, (sayı 16, s. 147-170).
  • Hasanzade Nîrî, M.H. (1390/2011). “Tahlîl-i Tekâbulhâ-yi Dogâne der Mecmu’e-i Cây-i Dîger Golî Terakkî”, Edebiyat-i Pârsî-yi Muasır, (6/2, s. 1-26.
  • Karabulut, Mustafa (2012). “Yusuf Atılgan’ın ‘Aylak Adam’ romanında anlatım teknikleri”, Turkish Studies, 7/1: 1375-1387.
  • Khonakdar Tarsi, M. (2018), “Modern Edebiyatta Feminist Bakışların Ortaya çıkmasında İranlı Kadın Şair ve Yazarların Rolü”, Çağdaş İran Edebiyatında Kadın, Hece Yayınları Ankara, s. 129-154.
  • Kolcu, A. İ. (2015). Öykü Sanatı. 4. bs. Konya: Salkımsöğüt Yayınevi.
  • Milani, F. (1992). Veils and words: The emerging voices of Iranian women writers. Syracuse University Press.
  • Nîyâzî, N. (1394/2015). “Hâneşî bomgerâyâne ez dâstân-i kûtâh Dırâht-i Golâbî neveşte- i Golî Terâkkî, Edebiyat-i Fârsî yi Muasır (5/3, s. 113-127).
  • Rezaei, İ.S. (2018). Çağdaş İran öyküleri Goli Terakkî öyküleri, Ankara: İraniyat Yayınları.
  • Şimşek, Y. (2019). " İç Monolog" ve" Bilinç Akışı" Tekniği Açısından Oğuz Atay’ın “Unutulan” Hikâyesi. Söylem Filoloji Dergisi, 4(2), 307-329.
  • Tekin, M. (2018). Roman Sanatı (Romanın Unsurları). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Terakkî, G. (2000), “Cây-i Dîger”, Cây-i Dîger, Tahran Nilüfer.

Narrative Techniques in the Story of Modern Iranian Writer Golî Taraghi’s Story "Another Land (جای دیگر)"

Yıl 2022, , 73 - 92, 26.12.2022
https://doi.org/10.32330/nusha.1182717

Öz

In the world of literature, the artist reveals her/his feelings and thoughts in her/his literary work with various expression techniques and presents them to the reader. S/he develops new perspectives with these narrative techniques and creates a unique expression in her/his work. Especially when we look at the development process of the story genre from a modern perspective, the narrative techniques vary. In this study, the story named Another Place (جای دیگر) written by Goli Taraghi, one of the prominent female writers of contemporary Iranian literature in the 50s and 60s and whose heroes are frequently encountered in his works, will be evaluated in terms of narrative techniques. In the context of the storyteller and his point of view, the internal analysis of the individual, his thoughts, family and social relations, his conceptions of life, and his stance in modern life will be described with narrative techniques based on the principle of narration. In the study, especially narrative techniques such as “expression,” "depiction,” "flashback,” "leitmotiv," and "internal analysis" will be discussed, and these narrative techniques will be supported with examples from the story. The study aims to give the reader different perspectives by examining the story through these narrative techniques. Therefore, the message the author wants to convey in her work will be ensured to reach the reader more regularly and effectively.

Kaynakça

  • Âbidînî, H. (2002). İran öykü ve romanının yüzyılı. (H. Kırlangıç Çev.). 2. Cilt. Ankara: Nüsha.
  • Arı, Z. (2008). Ferit Edgü’nün öykü ve romanlarında anlatım teknikleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara.
  • Aslan, C. (2007). Sait Faik Abasıyanık’ın öykülerinde kurgu ve anlatım teknikleri. (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara.
  • Aytaç, G. (1975). Thomas Mann’ın “Der Zauberberg” ve “Lotte In Weimar” romanlarındaki edebi kişiliği. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Çetişli, İ. (2014). Metin Tahlillerine Giriş/2, Hikâye-Roman-Tiyatro. 4. bs. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Haddadî, E. & Dûrûdgîryân, F. (1390/2011). “Tahlîl-i Kohenolgu-yi Dâstân-i Cây-i Dîger Ez Golî Terakkî”, Edeb-i Pejuheş-i Tabestân, (sayı 16, s. 147-170).
  • Hasanzade Nîrî, M.H. (1390/2011). “Tahlîl-i Tekâbulhâ-yi Dogâne der Mecmu’e-i Cây-i Dîger Golî Terakkî”, Edebiyat-i Pârsî-yi Muasır, (6/2, s. 1-26.
  • Karabulut, Mustafa (2012). “Yusuf Atılgan’ın ‘Aylak Adam’ romanında anlatım teknikleri”, Turkish Studies, 7/1: 1375-1387.
  • Khonakdar Tarsi, M. (2018), “Modern Edebiyatta Feminist Bakışların Ortaya çıkmasında İranlı Kadın Şair ve Yazarların Rolü”, Çağdaş İran Edebiyatında Kadın, Hece Yayınları Ankara, s. 129-154.
  • Kolcu, A. İ. (2015). Öykü Sanatı. 4. bs. Konya: Salkımsöğüt Yayınevi.
  • Milani, F. (1992). Veils and words: The emerging voices of Iranian women writers. Syracuse University Press.
  • Nîyâzî, N. (1394/2015). “Hâneşî bomgerâyâne ez dâstân-i kûtâh Dırâht-i Golâbî neveşte- i Golî Terâkkî, Edebiyat-i Fârsî yi Muasır (5/3, s. 113-127).
  • Rezaei, İ.S. (2018). Çağdaş İran öyküleri Goli Terakkî öyküleri, Ankara: İraniyat Yayınları.
  • Şimşek, Y. (2019). " İç Monolog" ve" Bilinç Akışı" Tekniği Açısından Oğuz Atay’ın “Unutulan” Hikâyesi. Söylem Filoloji Dergisi, 4(2), 307-329.
  • Tekin, M. (2018). Roman Sanatı (Romanın Unsurları). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Terakkî, G. (2000), “Cây-i Dîger”, Cây-i Dîger, Tahran Nilüfer.
Yıl 2022, , 73 - 92, 26.12.2022
https://doi.org/10.32330/nusha.1182717

Öz

Kaynakça

  • Âbidînî, H. (2002). İran öykü ve romanının yüzyılı. (H. Kırlangıç Çev.). 2. Cilt. Ankara: Nüsha.
  • Arı, Z. (2008). Ferit Edgü’nün öykü ve romanlarında anlatım teknikleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara.
  • Aslan, C. (2007). Sait Faik Abasıyanık’ın öykülerinde kurgu ve anlatım teknikleri. (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara.
  • Aytaç, G. (1975). Thomas Mann’ın “Der Zauberberg” ve “Lotte In Weimar” romanlarındaki edebi kişiliği. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Çetişli, İ. (2014). Metin Tahlillerine Giriş/2, Hikâye-Roman-Tiyatro. 4. bs. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Haddadî, E. & Dûrûdgîryân, F. (1390/2011). “Tahlîl-i Kohenolgu-yi Dâstân-i Cây-i Dîger Ez Golî Terakkî”, Edeb-i Pejuheş-i Tabestân, (sayı 16, s. 147-170).
  • Hasanzade Nîrî, M.H. (1390/2011). “Tahlîl-i Tekâbulhâ-yi Dogâne der Mecmu’e-i Cây-i Dîger Golî Terakkî”, Edebiyat-i Pârsî-yi Muasır, (6/2, s. 1-26.
  • Karabulut, Mustafa (2012). “Yusuf Atılgan’ın ‘Aylak Adam’ romanında anlatım teknikleri”, Turkish Studies, 7/1: 1375-1387.
  • Khonakdar Tarsi, M. (2018), “Modern Edebiyatta Feminist Bakışların Ortaya çıkmasında İranlı Kadın Şair ve Yazarların Rolü”, Çağdaş İran Edebiyatında Kadın, Hece Yayınları Ankara, s. 129-154.
  • Kolcu, A. İ. (2015). Öykü Sanatı. 4. bs. Konya: Salkımsöğüt Yayınevi.
  • Milani, F. (1992). Veils and words: The emerging voices of Iranian women writers. Syracuse University Press.
  • Nîyâzî, N. (1394/2015). “Hâneşî bomgerâyâne ez dâstân-i kûtâh Dırâht-i Golâbî neveşte- i Golî Terâkkî, Edebiyat-i Fârsî yi Muasır (5/3, s. 113-127).
  • Rezaei, İ.S. (2018). Çağdaş İran öyküleri Goli Terakkî öyküleri, Ankara: İraniyat Yayınları.
  • Şimşek, Y. (2019). " İç Monolog" ve" Bilinç Akışı" Tekniği Açısından Oğuz Atay’ın “Unutulan” Hikâyesi. Söylem Filoloji Dergisi, 4(2), 307-329.
  • Tekin, M. (2018). Roman Sanatı (Romanın Unsurları). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Terakkî, G. (2000), “Cây-i Dîger”, Cây-i Dîger, Tahran Nilüfer.

MODERN İRAN ÖYKÜ YAZARI GOLÎ TERAKKÎ’NİN “BİR BAŞKA YER (جای دیگر)” ADLI ÖYKÜSÜNDE ANLATIM TEKNİKLERİ

Yıl 2022, , 73 - 92, 26.12.2022
https://doi.org/10.32330/nusha.1182717

Öz

Edebiyat dünyasında sanatçı, duygu ve düşüncelerini çeşitli anlatım teknikleriyle edebî eserlerinde ortaya koyar ve okuyucuya sunar. Bu anlatım teknikleri ile yeni bakış açıları geliştirerek eserinde kendine has bir anlatım tekniği kullanır. Özellikle modern edebiyat anlayışıyla öykü türünün gelişim sürecine bakıldığında anlatım teknikleri çeşitlilik göstermektedir. Bu çalışmada modern İran edebiyatının 50’li ve 60’lı yıllarında öne çıkan kadın yazarlarından olan ve eserlerinde hayatın içinden kahramanlara sıklıkla rastlanılan Golî Terakkî tarafından kaleme alınan Bir Başka Yer (جای دیگر) adlı öykü, anlatım teknikleri bakımından değerlendirilecektir. Mevcut çalışmada Bir Başka Yer (جای دیگر) adlı öykünün anlatıcısı ve onun bakış açısı çevresinde bireyin iç çözümlemeleri, aklından geçenler, aile ve toplum ilişkileri, yaşama dair düşünceleri, hayatın içindeki duruşu anlatma esasına bağlı anlatım teknikleri ile betimlenecektir. Çalışmada yöntem olarak özellikle “anlatma”, “tasvir”, “geriye dönüş”, “leitmotiv” ve “İç çözümleme” gibi anlatım teknikleri ele alınıp, bu anlatım teknikleri öyküden verilecek örneklerle desteklenecektir. Çalışmada incelenecek bu anlatım teknikleri ile öykünün çeşitli bakış açıları ile tekrar gözden geçirilmiş olması ve okuyucunun farklı bir bakış açısı elde etmesi amaçlanmaktadır. Dolayısıyla yazarın eserinde vermek istediği mesajın okuyucusuna daha etkili bir şekilde ulaştırılması sağlanacaktır.

Kaynakça

  • Âbidînî, H. (2002). İran öykü ve romanının yüzyılı. (H. Kırlangıç Çev.). 2. Cilt. Ankara: Nüsha.
  • Arı, Z. (2008). Ferit Edgü’nün öykü ve romanlarında anlatım teknikleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara.
  • Aslan, C. (2007). Sait Faik Abasıyanık’ın öykülerinde kurgu ve anlatım teknikleri. (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara.
  • Aytaç, G. (1975). Thomas Mann’ın “Der Zauberberg” ve “Lotte In Weimar” romanlarındaki edebi kişiliği. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Çetişli, İ. (2014). Metin Tahlillerine Giriş/2, Hikâye-Roman-Tiyatro. 4. bs. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Haddadî, E. & Dûrûdgîryân, F. (1390/2011). “Tahlîl-i Kohenolgu-yi Dâstân-i Cây-i Dîger Ez Golî Terakkî”, Edeb-i Pejuheş-i Tabestân, (sayı 16, s. 147-170).
  • Hasanzade Nîrî, M.H. (1390/2011). “Tahlîl-i Tekâbulhâ-yi Dogâne der Mecmu’e-i Cây-i Dîger Golî Terakkî”, Edebiyat-i Pârsî-yi Muasır, (6/2, s. 1-26.
  • Karabulut, Mustafa (2012). “Yusuf Atılgan’ın ‘Aylak Adam’ romanında anlatım teknikleri”, Turkish Studies, 7/1: 1375-1387.
  • Khonakdar Tarsi, M. (2018), “Modern Edebiyatta Feminist Bakışların Ortaya çıkmasında İranlı Kadın Şair ve Yazarların Rolü”, Çağdaş İran Edebiyatında Kadın, Hece Yayınları Ankara, s. 129-154.
  • Kolcu, A. İ. (2015). Öykü Sanatı. 4. bs. Konya: Salkımsöğüt Yayınevi.
  • Milani, F. (1992). Veils and words: The emerging voices of Iranian women writers. Syracuse University Press.
  • Nîyâzî, N. (1394/2015). “Hâneşî bomgerâyâne ez dâstân-i kûtâh Dırâht-i Golâbî neveşte- i Golî Terâkkî, Edebiyat-i Fârsî yi Muasır (5/3, s. 113-127).
  • Rezaei, İ.S. (2018). Çağdaş İran öyküleri Goli Terakkî öyküleri, Ankara: İraniyat Yayınları.
  • Şimşek, Y. (2019). " İç Monolog" ve" Bilinç Akışı" Tekniği Açısından Oğuz Atay’ın “Unutulan” Hikâyesi. Söylem Filoloji Dergisi, 4(2), 307-329.
  • Tekin, M. (2018). Roman Sanatı (Romanın Unsurları). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Terakkî, G. (2000), “Cây-i Dîger”, Cây-i Dîger, Tahran Nilüfer.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esin Eren Soysal 0000-0002-9957-3452

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 30 Eylül 2022
Kabul Tarihi 16 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Eren Soysal, E. (2022). MODERN İRAN ÖYKÜ YAZARI GOLÎ TERAKKÎ’NİN “BİR BAŞKA YER (جای دیگر)” ADLI ÖYKÜSÜNDE ANLATIM TEKNİKLERİ. Nüsha, 22(55), 73-92. https://doi.org/10.32330/nusha.1182717