Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAYSER EMÎNPÛR’UN “ÖNCELERİ/پیش از این ها” ŞİİRİNDE ÇOCUK VE ALLAH

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 53, 1 - 26, 27.12.2021
https://doi.org/10.32330/nusha.930123

Öz

Çağdaş Farsça şiirin önde gelen isimlerinden Kayser Emînpûr, 1979 İran İslâm İnkılâbı atmosferinde yetişmiştir. Bu yönüyle 1979 sonrası İran şiirinin en önemli temsilcilerinden kabul edilmektedir. O, şiir üzerine akademik çalışmalar da yapmış ve bu alanda Tahran Üniversitesinde dersler vermiştir. “Çağdaş Şiirde Gelenek ve Yenilik” başlıklı doktora çalışması, onun şiire bakışı ve kendi şiirinin sınırları konusunda fikir verici özelliktedir. Onun şiirlerinin teması ile yaşadığı toplumun gündemi birbiriyle uyumludur. Toplumsal konuların yanında kendi iç dünyasının izlerini de şiirlerinde görebildiğimiz Emînpûr, çocuk edebiyatına da eğilmiştir. O, çocuk ve gençlere yönelik hem dergi faaliyetleri içerisinde bulunmuş ve hem de onların dünyasına uygun şiirler kaleme almıştır. Bu şiirleri toplu şiirlerinin yanı sıra Be Kovl-i Perestû adlı kitapta müstakil olarak basılmıştır. Şair, kitapta yer alan “Önceleri” başlıklı şiirinde “Çocuk ve Allah” temasını işlemiştir. Bu şiir, sadece çocuk edebiyatının sınırlarında kalmayan, pedagojiden din eğitimine kadar uzanan “Çocuk ve Allah Teması”nın başarılı örneklerindendir. Çocukların Allah’ı tahayyül etme biçimleri, ona dair merak ettikleri hususlar ve büyüklerin bu konuda öğrettikleri Emînpûr’un bu şiirinde kendi çocukluğu üzerinden anlatılmaktadır. Şairin şiirinde ortaya konulan tasvir sadece İran toplumunda geçerli olan bir durum değildir, bizim kültürümüzde de benzer bir tablo mevcuttur. Bu yönüyle bu şiiri okuduğumuzda her birimiz kendi çocukluğumuzu görebiliriz.

Kaynakça

  • Alâi, Efşîn. (1386 hş.), “Û Rû-yi Pol Îstâde Bûd”, Ketâb-i Mâh-i Kûdek ve Novcevân, Sayı: 123.
  • Ay, Mehmet Emin. (2019), Çocuklarımıza Allah’ı Nasıl Anlatalım? (38. Basım) İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Ayık, Hasan. (2018), Ahlak Sorunumuz, İstanbul: Önce Kitap Yayınları.
  • Balcı, Musa. (Aralık 2018), “Kayser Emînpûr’un Şairliği ve Şiirleri Üzerine”, Bayburt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Cilt: 4 Sayı: 8, 81-99.
  • Emînpûr, Kayser. (1386 hş.), Be Kovl-i Perestû, Tahran: Neşr-i Ufuk.
  • Eminpûr, Kayser. (1393 hş.), Mecmûa‘-yi Eş‘âr, Tahran: İntişârât-i Morvârîd.
  • Eminpûr, Kayser. (1397 hş.), Şiʻr ve Kûdekî, Tahran: İntişârât-i Morvârîd.
  • Gündüz, Üzeyir. (1989), “Çocuklar İçin Yazmak Üzerine”, Çocuk Edebiyatı Yıllığı 1989, İstanbul: Gökyüzü Yayınları.
  • https://kuran.diyanet.gov.tr/mushaf/kuran-meal-2/kaf-suresi-50/ayet-16/diyanet-isleri-baskanligi-meali-1
  • Karatay, Halit. (2016), “Çocuk Edebiyatı Metinlerinde Bulunması Gereken Özellikler”, Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı El Kitabı, Editör: Tacettin Şimşek, 4. Basım, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Keyânî, Rızâ - Emîrî, Cihângîr - Nimetî, Fârûk. (1392 hş.), “Cilvehâ-yi Beynâmetnî-yi Kur’ân-ı Kerîm der Şi‘r-i Kayser Emînpûr”, Faslnâme-yi İlmî-Pejûhî-yi Pejûhişhâ-yi Edebî-Kur’ânî, Sayı: 2.
  • Necefî-yi Behzâdî, Seccâd - Seferî, Cihângîr - Kahferhî, Masûme Mihrî - Alîhânî, Zîbâ. (1397 hş.), “Berresî ve Tebekebendî-yi Tesâvîr Merbût Be Mefhûm-i Hodâ Der Şiʻr-i Kûdek”, Mecelle-yi İlmî-yi Pejûhişî-yi Motâleât-i Edebiyyât-i Kûdek-i Dânîşgâh-i Şîrâz, Yıl:7, Sayı: 2.
  • Neî‘mî, Zerî. (1379 hş.), “Hodâ, Huşûnet ve Aşk”, Pejûhişnâme-yi Edebiyyât-i Kûdek ve Novcevân, Sayı: 22.
  • Öztabak, Muhammet Ü. - Altıntaş, Suat. (Haziran 2020) “Okul Öncesi ve İlkokul Öğrencilerindeki Allah Tahayyülünün İncelenmesi”, Talim: Journal of Education in Muslim Societies and Communities, 4/1.
  • Siyâvuşî, Sâbire - Şebusterî, Masume. (1392 hş.), “Mukâyese-yi Şehr ve Rûstâ der Şi‘r-i Kayser Emînpûr ve Cevdet Fahruddîn”, Edebiyyât-i Pârsî-yi Muâsır, Yıl: 3, Sayı: 2.
  • Şirin, Mustafa Ruhi. (1989), “Çocuk Edebiyatı Üzerine Mustafa Ruhi Şirin ile”, Konuşan: Nevzat Yüksel, Çocuk Edebiyatı Yıllığı 1989, İstanbul: Gökyüzü Yayınları.
  • Şirin, Mustafa Ruhi. (1997), Çocuk Yüzlü Yazılar, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Şirin, Mustafa Ruhi. (Eylül 2013), Söyleşi, Konuşan: Sanja Krehic, Türk Dili Dergisi, Sayı: 741.
  • Ural, Serpil. (1989), “Çocuk ve Kitap”, Çocuk Edebiyatı Yıllığı 1989, İstanbul: Gökyüzü Yayınları.
  • Yardım, Mehmet Nuri. (2000), Edebiyatçılarımızın Çocukluk Hatıraları, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yegâne, Mecîd. (1386 hş.), “Kayser Râ Hodâ E‘zîz Kerde Bûd”, Ketâb-e Mâh (Kûdekân ve Novcevânân), Sayı: 123.
  • Yeniçeri, Kader - Kuşdemir, Yasemin. (2019) “Bestami Yazgan’ın Hikâyelerindeki İletilerin Çocuğa Görelik İlkesi Açısından İncelenmesi”, The Journal of Social Science, Sayı: 5.

Child and God in Qeysar Aminpour's poem "Before / پیش از این ها"

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 53, 1 - 26, 27.12.2021
https://doi.org/10.32330/nusha.930123

Öz

Qeysar Aminpour, one of the leading names of contemporary Persian poetry, grew up in the atmosphere of 1979 Iran Islamic Revolution. In this respect, he is accepted as one of the most important representatives of Iranian poetry after 1979. He has also done academic work on poetry and has given lectures in this field at Tahran University. His doctoral study titled "Tradition and Innovation in Contemporary Poetry" gives an idea about his view of poetry and the limits of his own poetry. The theme of his poems and the agenda of the society he lives in are compatible with each other. In addition to social issues, Aminpour, whose inner world can be seen in his poems, also focused on children's literature. He was involved in magazine activities for children and young people and wrote poems suitable for their world. These poems were published independently in the book Be Kovl-i Perestu as well as collective poems. The poet dealt with the theme of "Child and God" in his poem titled "Before" in the book. This poem is one of the successful examples of the “Child and God Theme”, which is not only limited to children's literature, but also extends from pedagogy to religious education. In this poem of Aminpour, the ways in which children imagine God, the things they wonder about him and what the elders teach about this subject are explained through his own childhood. The description put forward in the poet's poem is not only valid in Iranian society, there is a similar picture in our culture. In this respect, when we read this poem, each of us can see our own childhood.

Kaynakça

  • Alâi, Efşîn. (1386 hş.), “Û Rû-yi Pol Îstâde Bûd”, Ketâb-i Mâh-i Kûdek ve Novcevân, Sayı: 123.
  • Ay, Mehmet Emin. (2019), Çocuklarımıza Allah’ı Nasıl Anlatalım? (38. Basım) İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Ayık, Hasan. (2018), Ahlak Sorunumuz, İstanbul: Önce Kitap Yayınları.
  • Balcı, Musa. (Aralık 2018), “Kayser Emînpûr’un Şairliği ve Şiirleri Üzerine”, Bayburt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Cilt: 4 Sayı: 8, 81-99.
  • Emînpûr, Kayser. (1386 hş.), Be Kovl-i Perestû, Tahran: Neşr-i Ufuk.
  • Eminpûr, Kayser. (1393 hş.), Mecmûa‘-yi Eş‘âr, Tahran: İntişârât-i Morvârîd.
  • Eminpûr, Kayser. (1397 hş.), Şiʻr ve Kûdekî, Tahran: İntişârât-i Morvârîd.
  • Gündüz, Üzeyir. (1989), “Çocuklar İçin Yazmak Üzerine”, Çocuk Edebiyatı Yıllığı 1989, İstanbul: Gökyüzü Yayınları.
  • https://kuran.diyanet.gov.tr/mushaf/kuran-meal-2/kaf-suresi-50/ayet-16/diyanet-isleri-baskanligi-meali-1
  • Karatay, Halit. (2016), “Çocuk Edebiyatı Metinlerinde Bulunması Gereken Özellikler”, Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı El Kitabı, Editör: Tacettin Şimşek, 4. Basım, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Keyânî, Rızâ - Emîrî, Cihângîr - Nimetî, Fârûk. (1392 hş.), “Cilvehâ-yi Beynâmetnî-yi Kur’ân-ı Kerîm der Şi‘r-i Kayser Emînpûr”, Faslnâme-yi İlmî-Pejûhî-yi Pejûhişhâ-yi Edebî-Kur’ânî, Sayı: 2.
  • Necefî-yi Behzâdî, Seccâd - Seferî, Cihângîr - Kahferhî, Masûme Mihrî - Alîhânî, Zîbâ. (1397 hş.), “Berresî ve Tebekebendî-yi Tesâvîr Merbût Be Mefhûm-i Hodâ Der Şiʻr-i Kûdek”, Mecelle-yi İlmî-yi Pejûhişî-yi Motâleât-i Edebiyyât-i Kûdek-i Dânîşgâh-i Şîrâz, Yıl:7, Sayı: 2.
  • Neî‘mî, Zerî. (1379 hş.), “Hodâ, Huşûnet ve Aşk”, Pejûhişnâme-yi Edebiyyât-i Kûdek ve Novcevân, Sayı: 22.
  • Öztabak, Muhammet Ü. - Altıntaş, Suat. (Haziran 2020) “Okul Öncesi ve İlkokul Öğrencilerindeki Allah Tahayyülünün İncelenmesi”, Talim: Journal of Education in Muslim Societies and Communities, 4/1.
  • Siyâvuşî, Sâbire - Şebusterî, Masume. (1392 hş.), “Mukâyese-yi Şehr ve Rûstâ der Şi‘r-i Kayser Emînpûr ve Cevdet Fahruddîn”, Edebiyyât-i Pârsî-yi Muâsır, Yıl: 3, Sayı: 2.
  • Şirin, Mustafa Ruhi. (1989), “Çocuk Edebiyatı Üzerine Mustafa Ruhi Şirin ile”, Konuşan: Nevzat Yüksel, Çocuk Edebiyatı Yıllığı 1989, İstanbul: Gökyüzü Yayınları.
  • Şirin, Mustafa Ruhi. (1997), Çocuk Yüzlü Yazılar, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Şirin, Mustafa Ruhi. (Eylül 2013), Söyleşi, Konuşan: Sanja Krehic, Türk Dili Dergisi, Sayı: 741.
  • Ural, Serpil. (1989), “Çocuk ve Kitap”, Çocuk Edebiyatı Yıllığı 1989, İstanbul: Gökyüzü Yayınları.
  • Yardım, Mehmet Nuri. (2000), Edebiyatçılarımızın Çocukluk Hatıraları, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yegâne, Mecîd. (1386 hş.), “Kayser Râ Hodâ E‘zîz Kerde Bûd”, Ketâb-e Mâh (Kûdekân ve Novcevânân), Sayı: 123.
  • Yeniçeri, Kader - Kuşdemir, Yasemin. (2019) “Bestami Yazgan’ın Hikâyelerindeki İletilerin Çocuğa Görelik İlkesi Açısından İncelenmesi”, The Journal of Social Science, Sayı: 5.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Musa Balcı 0000-0001-9695-6506

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2021
Kabul Tarihi 12 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 21 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Balcı, M. (2021). KAYSER EMÎNPÛR’UN “ÖNCELERİ/پیش از این ها” ŞİİRİNDE ÇOCUK VE ALLAH. Nüsha, 21(53), 1-26. https://doi.org/10.32330/nusha.930123

Cited By

Gök’lü Bir Ülke Olarak Tacettin Şimşek’in Çocuk Şiirleri
Dil ve Edebiyat Araştırmaları/Journal of Language and Literature Studies
https://doi.org/10.30767/diledeara.1424010