BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLİMLERİ DERSİNDE PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ İLKOKULDA ÖĞRENİM GÖRMEKTE OLAN HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL ENGELE SAHİP ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ

Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 1, 36 - 48, 10.01.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri dersinde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının (PTÖY) ilkokul 4. sınıfta öğrenim görmekte olan hafif düzeyde zihinsel engele sahip öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisini tespit etmektir. Araştırmada deneme öncesi modellerden tek grup ön test son test deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Pupa Öğrenci Entegrasyon Birimi’ne gelen 4. sınıf hafif düzeyde zihinsel engele sahip 8 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada nitel ve nicel veri toplama araçları kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilere “Fen ve Teknoloji Dersi Başarı Testi”, “Fen ve Teknoloji Dersi Tutum Ölçeği” ve “Kavram Kazanım Görüşme Formu” ön test – son test olarak uygulanmıştır. Çalışmada başarı testi ve tutum ölçeğinden elde edilen veriler SPSS 16.0 programında non-parametrik Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılarak analiz edilmiştir. Kavram kazanım görüşme formundan elde edilen verilerse içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Çalışma sonunda PTÖY ile işlenen dersin fen bilimleri dersinde akademik başarıyı anlamlı düzeyde artırdığı ve derse olan tutumu olumlu yönde etkilediği söylenebilir. 

Kaynakça

  • • Arpacık, Ö., (2014). Zihinsel engelli öğrencilere yönelik çoklu ortam materyallerinin geliştirme süreci ve kullanımının öğretmenlere ve öğrencilere etkisi, Yayınlanmış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • • Ayan, M., (2012). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersi Akademik Başarı Düzeyine Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 10(1), 167-183.
  • • Batu, S., Kırcaali-İftar, G. ve Uzuner, Y., (2004). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Kaynaştırıldığı Bir Kız Meslek Lisesindeki Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişkin Görüş ve Önerileri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 33-50.
  • • Bay, M., Staver, J., Bryan, T., and Hale, J., (1992). Science in struction for the mildly handicapped: Direct instruction versus discovery teaching. Journal of Research in Science Teaching, 29, 555–570.
  • • Bennington, A., (2004). Science and pre-school children with special educational needs: spects of home-based teaching sessions. British Journal of Special Education, 31(4):191–98.
  • • Biber Köse, S., (2009). Web Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Kaynaştırma Eğitimindeki İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Performans Düzeyi ve Akademik Başarılarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • • Bigge, J.L., Best, S.J., and Heller, K.W., (2001). Teaching individuals with physical, health, or multiple disabilities. 4th ed. Upper Saddle River, NJ: Merrill PrenticeHall.
  • • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F., (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • • Cawley, J.F., (1994). Science for students with disabilities. Remedial and Special Education, 15, 67-71.
  • • Dalton, B., Morocco, C.C., Tivnan, T., and Mead, P.L.R., (1997). Supported inquiry science: Teaching for conceptual change in urban and suburban classrooms. Journal of Learning Disabilities, 30, 670-684.
  • • Darıca, N., (1992). Özürlü Çocukların Eğitiminde Entegrasyonun Önemi. I. Ulusal Özel Eğitim Kongresi. İstanbul: Ya-PA Yayınları. 183-185.
  • • Erdem, M. ve Akkoyunlu, B., (2002). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında Beşinci Sınıf Öğrencileri İle Yürütülen Ekiple Proje Tabanlı Öğrenme Üzerinebir Çalışma. İlköğretim On-line Dergi, (1), 2-11.
  • • Fidan Kurtdede, N. ve Akyol, H., (2011). Hafif Düzeyde Zihinsel Öğrenme Güçlüğü Olan Bir Öğrencinin Okuma ve Anlama Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Nitel Bir Çalışma. Kurumsal Eğitimbilim, 4(2), 16-29.
  • • Field, A., (2005). Discovering statistics using spss (Second Edition). Thousands Oak, CA: SAGE Publications Inc.
  • • Gürgür, H., (2005). Kaynaştırma Uygulamasının Yapıldığı İlköğretim Sınıfında İşbirliği İle Öğretim Yaklaşımının İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • • İlik, Ş.Ş., (2009). Hafif Düzeyde Öğrenme Güçlüğüne Sahip Öğrencilerde Doğrudan Öğretim Yönteminin Fen ve Teknoloji Dersine İlişkin Kavramların Öğretiminde Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • • Kaptan, S., (1999). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Bilim Yayınları. Ankara.
  • • Kenar, İ. ve Balcı, M., (2012). Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme: İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:34, Aralık 2012.
  • • Kocadağ, T., (2009). İlköğretim 4. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde İnteraktif Eğitim Yazılımları Kullanımının Kaynaştırma Öğrencilerinin Başarısına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • • Korkmaz H. ve Kaptan, F., (2001). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 193–200.
  • • Mastropıerı, M.A. and Scruggs, T.E., (1994). Text-based vs. activities-oriented science curriculum: Implications for students with disabilities. Remedial and Special Education, 15, 72-85.
  • • McCarthy, C.B., (2005). Effects of thematic-based, hands-on science teaching versus a textbook approach for students with disabilities. Journal of Research in Science Teaching, 42, 245–263.
  • • MEB, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: MEB Yayınevi.
  • • Melber, L.M., (2004). Inquiry for everyone: Authentic science experiences for students with special needs. Teaching Exceptional Children Plus, 1(2).
  • • Melber, L.M. and Brown, K.D., (2010). Not Like a Regular Science Class": Informal Science Education for Students with Disabilities. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, IssuesandIdeas, 82(1), 35-39.
  • • Miles, B.M. and Huberman, M.A., (1994). Qualitative data analysis (2th Ed.). Sage Publications.
  • • Özdener, N. ve Özçoban, T., (2004). Bilgisayar Eğitiminde Çoklu Zeka Kuramına Göre Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(1), 147-170.
  • • Özsoy, Y., Özyürek, M. ve Eripek, S., (1997). Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • • Patton, J.R., (1993). Individualizing for science and socia lstudies. In J. Wood (Ed.), Mainstreaming: A practical approach for teachers(2nd ed., pp. 366-413). Columbus, OH: Merrill.
  • • Patton, J.R., 1995. Teaching science to students with special needs. Teaching Exceptional Children, 27(4), 4–6.
  • • Rutherford, F.J. and Ahlgren, A., (1990). Science For All Americans. New York: Oxford University Press.
  • • Scruggs, T.E. and Mastropieri, M.A., (1995). Science and mental retardation: An analysis of curriculum features and learner characteristics. Science Education, 79, 251–271.
  • • Scruggs, T.E., Mastropieri, M.A. and Bonn, R., (2008). Science Education for Students With Disabilities: a Review of Recent Research. Studies in Science Education, 32:1, 21-44.
  • • Sucuoğlu, B. ve Özokuçu, O., (2005). Kaynaştırma Öğrencilerinin Sosyal Becerilerinin Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 2005, 6(1), 41-57
  • • Tekin, H., (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • • Tezcan, C., (2012). Zihinsel Engelli Çocuklara Web Destekli Uzaktan Eğitim Sistemi Kurulması: Matematik ve Fen Bilgisi Dersleri Uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Edirne.
  • • Turgut, M.F., (1992). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • • Turgut, F. ve Baykul, Y., (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • • Woodward, J., (1994). The role of models in secondary science instruction. Remedialand Special Education, 15, 94-104.
Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 1, 36 - 48, 10.01.2016

Öz

Kaynakça

  • • Arpacık, Ö., (2014). Zihinsel engelli öğrencilere yönelik çoklu ortam materyallerinin geliştirme süreci ve kullanımının öğretmenlere ve öğrencilere etkisi, Yayınlanmış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • • Ayan, M., (2012). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersi Akademik Başarı Düzeyine Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 10(1), 167-183.
  • • Batu, S., Kırcaali-İftar, G. ve Uzuner, Y., (2004). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Kaynaştırıldığı Bir Kız Meslek Lisesindeki Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişkin Görüş ve Önerileri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 33-50.
  • • Bay, M., Staver, J., Bryan, T., and Hale, J., (1992). Science in struction for the mildly handicapped: Direct instruction versus discovery teaching. Journal of Research in Science Teaching, 29, 555–570.
  • • Bennington, A., (2004). Science and pre-school children with special educational needs: spects of home-based teaching sessions. British Journal of Special Education, 31(4):191–98.
  • • Biber Köse, S., (2009). Web Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Kaynaştırma Eğitimindeki İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Performans Düzeyi ve Akademik Başarılarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • • Bigge, J.L., Best, S.J., and Heller, K.W., (2001). Teaching individuals with physical, health, or multiple disabilities. 4th ed. Upper Saddle River, NJ: Merrill PrenticeHall.
  • • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F., (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • • Cawley, J.F., (1994). Science for students with disabilities. Remedial and Special Education, 15, 67-71.
  • • Dalton, B., Morocco, C.C., Tivnan, T., and Mead, P.L.R., (1997). Supported inquiry science: Teaching for conceptual change in urban and suburban classrooms. Journal of Learning Disabilities, 30, 670-684.
  • • Darıca, N., (1992). Özürlü Çocukların Eğitiminde Entegrasyonun Önemi. I. Ulusal Özel Eğitim Kongresi. İstanbul: Ya-PA Yayınları. 183-185.
  • • Erdem, M. ve Akkoyunlu, B., (2002). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında Beşinci Sınıf Öğrencileri İle Yürütülen Ekiple Proje Tabanlı Öğrenme Üzerinebir Çalışma. İlköğretim On-line Dergi, (1), 2-11.
  • • Fidan Kurtdede, N. ve Akyol, H., (2011). Hafif Düzeyde Zihinsel Öğrenme Güçlüğü Olan Bir Öğrencinin Okuma ve Anlama Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Nitel Bir Çalışma. Kurumsal Eğitimbilim, 4(2), 16-29.
  • • Field, A., (2005). Discovering statistics using spss (Second Edition). Thousands Oak, CA: SAGE Publications Inc.
  • • Gürgür, H., (2005). Kaynaştırma Uygulamasının Yapıldığı İlköğretim Sınıfında İşbirliği İle Öğretim Yaklaşımının İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • • İlik, Ş.Ş., (2009). Hafif Düzeyde Öğrenme Güçlüğüne Sahip Öğrencilerde Doğrudan Öğretim Yönteminin Fen ve Teknoloji Dersine İlişkin Kavramların Öğretiminde Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • • Kaptan, S., (1999). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Bilim Yayınları. Ankara.
  • • Kenar, İ. ve Balcı, M., (2012). Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme: İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:34, Aralık 2012.
  • • Kocadağ, T., (2009). İlköğretim 4. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde İnteraktif Eğitim Yazılımları Kullanımının Kaynaştırma Öğrencilerinin Başarısına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • • Korkmaz H. ve Kaptan, F., (2001). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 193–200.
  • • Mastropıerı, M.A. and Scruggs, T.E., (1994). Text-based vs. activities-oriented science curriculum: Implications for students with disabilities. Remedial and Special Education, 15, 72-85.
  • • McCarthy, C.B., (2005). Effects of thematic-based, hands-on science teaching versus a textbook approach for students with disabilities. Journal of Research in Science Teaching, 42, 245–263.
  • • MEB, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: MEB Yayınevi.
  • • Melber, L.M., (2004). Inquiry for everyone: Authentic science experiences for students with special needs. Teaching Exceptional Children Plus, 1(2).
  • • Melber, L.M. and Brown, K.D., (2010). Not Like a Regular Science Class": Informal Science Education for Students with Disabilities. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, IssuesandIdeas, 82(1), 35-39.
  • • Miles, B.M. and Huberman, M.A., (1994). Qualitative data analysis (2th Ed.). Sage Publications.
  • • Özdener, N. ve Özçoban, T., (2004). Bilgisayar Eğitiminde Çoklu Zeka Kuramına Göre Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(1), 147-170.
  • • Özsoy, Y., Özyürek, M. ve Eripek, S., (1997). Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • • Patton, J.R., (1993). Individualizing for science and socia lstudies. In J. Wood (Ed.), Mainstreaming: A practical approach for teachers(2nd ed., pp. 366-413). Columbus, OH: Merrill.
  • • Patton, J.R., 1995. Teaching science to students with special needs. Teaching Exceptional Children, 27(4), 4–6.
  • • Rutherford, F.J. and Ahlgren, A., (1990). Science For All Americans. New York: Oxford University Press.
  • • Scruggs, T.E. and Mastropieri, M.A., (1995). Science and mental retardation: An analysis of curriculum features and learner characteristics. Science Education, 79, 251–271.
  • • Scruggs, T.E., Mastropieri, M.A. and Bonn, R., (2008). Science Education for Students With Disabilities: a Review of Recent Research. Studies in Science Education, 32:1, 21-44.
  • • Sucuoğlu, B. ve Özokuçu, O., (2005). Kaynaştırma Öğrencilerinin Sosyal Becerilerinin Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 2005, 6(1), 41-57
  • • Tekin, H., (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • • Tezcan, C., (2012). Zihinsel Engelli Çocuklara Web Destekli Uzaktan Eğitim Sistemi Kurulması: Matematik ve Fen Bilgisi Dersleri Uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Edirne.
  • • Turgut, M.F., (1992). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • • Turgut, F. ve Baykul, Y., (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • • Woodward, J., (1994). The role of models in secondary science instruction. Remedialand Special Education, 15, 94-104.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Mustafa Çevik

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çevik, M. (2016). FEN BİLİMLERİ DERSİNDE PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ İLKOKULDA ÖĞRENİM GÖRMEKTE OLAN HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL ENGELE SAHİP ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ. Education Sciences, 11(1), 36-48.
AMA Çevik M. FEN BİLİMLERİ DERSİNDE PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ İLKOKULDA ÖĞRENİM GÖRMEKTE OLAN HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL ENGELE SAHİP ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ. NWSA. Ocak 2016;11(1):36-48.
Chicago Çevik, Mustafa. “FEN BİLİMLERİ DERSİNDE PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ İLKOKULDA ÖĞRENİM GÖRMEKTE OLAN HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL ENGELE SAHİP ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ”. Education Sciences 11, sy. 1 (Ocak 2016): 36-48.
EndNote Çevik M (01 Ocak 2016) FEN BİLİMLERİ DERSİNDE PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ İLKOKULDA ÖĞRENİM GÖRMEKTE OLAN HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL ENGELE SAHİP ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ. Education Sciences 11 1 36–48.
IEEE M. Çevik, “FEN BİLİMLERİ DERSİNDE PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ İLKOKULDA ÖĞRENİM GÖRMEKTE OLAN HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL ENGELE SAHİP ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ”, NWSA, c. 11, sy. 1, ss. 36–48, 2016.
ISNAD Çevik, Mustafa. “FEN BİLİMLERİ DERSİNDE PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ İLKOKULDA ÖĞRENİM GÖRMEKTE OLAN HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL ENGELE SAHİP ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ”. Education Sciences 11/1 (Ocak 2016), 36-48.
JAMA Çevik M. FEN BİLİMLERİ DERSİNDE PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ İLKOKULDA ÖĞRENİM GÖRMEKTE OLAN HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL ENGELE SAHİP ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ. NWSA. 2016;11:36–48.
MLA Çevik, Mustafa. “FEN BİLİMLERİ DERSİNDE PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ İLKOKULDA ÖĞRENİM GÖRMEKTE OLAN HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL ENGELE SAHİP ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ”. Education Sciences, c. 11, sy. 1, 2016, ss. 36-48.
Vancouver Çevik M. FEN BİLİMLERİ DERSİNDE PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ İLKOKULDA ÖĞRENİM GÖRMEKTE OLAN HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL ENGELE SAHİP ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA VE TUTUMLARINA ETKİSİ. NWSA. 2016;11(1):36-48.