The purpose of the study is to examine the level of
understanding of scalar and vector quantities taught in the general physics
course which are compulsory in the second grade for the pre-service teachers
studying in the third grade of the undergraduate program of primary education
department. Total 87 pre-service
teachers, 71 females and 16 males, participated in the study. The research data
was obtained via an interview form consisting of three open-ended questions
prepared by the researcher after receiving an expert’s opinion. What draws
attention is that the pre-service teachers considered weight as vector quantity
(33.3%) and scalar quantity (56.3%).
Moreover, they considered potential difference (50.6%), velocity
(31.0%) and distance (31.0%) as vector
quantity. It can be stated that although
the study group learned scalar and vector quantities both in high school and
university, the pre-service teachers’ level of understanding of these concepts
were not at a desired level. Interviews
were carried out individually with 6 pre-service teachers chosen randomly out
of 87 pre-service teachers who shared their views about scalar and vector
quantities in writing. Considering the results of some quasi-experimental
studies, it is considered that the use of
writing to learn activities will be effective for teaching of scalar and
vector quantities.
Level of understanding pre-service teachers scalar quantities vector quantities
Çalışmanın amacı, temel eğitim bölümü sınıf öğretmenliği lisans programı
üçüncü sınıfında öğrenim gören öğretmen adaylarının ikinci sınıfta zorunlu
aldıkları genel fizik dersinde anlatılan skaler ve vektörel nicelikleri anlama
düzeylerini araştırmaktır. Çalışmaya 71’i kadın, 16’sı erkek olmak üzere toplam
87 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmanın verileri araştırmacı tarafından uzman
görüşü alınarak hazırlanan açık uçlu üç sorunun bulunduğu görüş formu
kullanılarak elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının ağırlığı %33.3 oranında
vektörel, %56.3 oranında skaler ayrıca potansiyel farkını %50.6, sürati %31.0 ve
yolu %31.0 oranlarında vektörel nicelik olarak düşünmeleri dikkat çekici bir durumdur.
Skaler ve vektörel niceliklerin çalışma grubuna lisede ve üniversitede
anlatılmış olmasına rağmen öğretmen adaylarının anlatılan kavramları anlamalarının
istenilen düzeyde olmadığı söylenebilir. Skaler ve vektörel niceliklerle ilgili
görüşlerini yazarak belirten öğretmen adayları (87) arasından rastgele seçilen
6 öğretmen adayı ile ayrı ayrı mülakat yapılmıştır.
Anlama Düzeyi Öğretmen Adayları Skaler Nicelikler Vektörel Nicelikler Sınıf Öğretmenliği
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 3 |